شناسهٔ خبر: 1361470 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد

ایجاد کریدورهای علم و فناوری در 5 استان کشور/ تشکیل کارگروه پژوهش و فناوری استانی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب ایجاد کارگروه تخصصی پژوهش و فناوری استان‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر آن جزئیات ایجاد دو کریدور علم و فناوری استان‌های خراسان جنوبی و یزد به تصویب کمیسیون شورای عتف رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو" دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع این جلسه افزود: تشکیل کارگوه تحصصی پژوهش، فناوری و نوآوری ذیل شورای برنامه ریزی استان‎‌ها یکی از موضوعات مطرح این جسله بوده است.

 

وی با اشاره به مصوبات قبلی شورای عتف در این زمینه، اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد که به منظور اجرای سیاست‌های کلی برای ساماندهی امر پژوهش، نوآوری و فناوری در استان‌ها برای فراهم سازی و اصلاح بهبود نظام نوآوری منطقه‌ای، کارگروه تخصصی پژوهش و فناوری ذیل شورای برنامه ریزی استان‌ها تشکیل شود.

 

احمدی، با بیان اینکه تبصره این مصوبه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: در این تبصره آمده است که آیین نامه اجرایی آن توسط دبیرخانه و در کمیسیون دایمی تصویب شود و از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به هیات دولت برای تصویب ارسال شود.

 

ترکیب اعضای کارگروه پژوهش و فناوری

 

وی از تعیین ترکیب و وظایف این کارگروه تخصصی در این جلسه خبر داد و یادآور شد: در گذشته این کارگروه وجود داشته است ولی در چند سال اخیر به دلیل ترکیب آن با کارگروه تحول اداری و درگیر شدن در مسایل روزمره موجب شد تا موضوع پژوهش و فناوری استان‌ها مغفول واقع شود.

 

معاون پژوهش و فناوری با اشاره به ترکیب اعضای این کارگروه، خاطر نشان کرد: بر اساس آیین نامه مصوب ریاست این کارگروه بر عهده استاندار استو اعضای آن شامل یکی از روسای دانشگاه استان،  نمایندگان روسای پارک‌های علم و فناوری استان و رئیس یکی از پارک‌های استان و مدیران دستگاه‌ اجرایی استان است.

 

وظایف تعیین شده برای کارگروه

 

وی با تاکید بر اینکه در این کارگروه 20 نفر عضو هستند، اضافه کرد: وظایف این کارگروه تدوین و به روز رسانی سند آمایش علم و فناوری استان، برنامه ریزی در جهت استقرار و اصلاح نظام نوآوری منطقه‌ای در استان، تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان بر اساس سند آمایش، تعیین اولویت‎‌های تحقیقات و فناوری بر مبنای نیازها، توانمندی‌ها و مزیت‌های استانی و نظارت بر فعالیت‎‌های نوآورانه و فناورانه استان در چارچوب مصوبات تعیین شده است.

 

ایجاد کریدورهای علم و فناوری

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد مناطق علم و فناوری را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و ادامه داد: تشکیل مناطق علم و فناوری که از آن به عنوان "کریدورهای علم و فناوری" یاد می‌شود از مصوبات دولت قبل بوده است که بر این اساس در 5 استان کریدورهای علم و فناوری ایجاد شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه این کریدورها در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، یزد و بوشهر ایجاد شده است، اظهار داشت: دراین جلسه کمیسیون دایمی شورای عتف گزارش عملکرد کریدور علم و فناوری دو استان خراسان جنوبی و یزد ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

 

احمدی، اضافه کرد: مسئولان این دو کریدور درخواست‌هایی داشتند که در 3 محور طرح جامع کسب و کار، محدوده جغرافیایی و نقشه‌ای که در استان مورد توافق قرار گرفته بود و سازمان عامل متولی اجرای فرآیند کریدور علم و فناوری مطرح شد.

 

وی ادامه داد:  بر اساس این گزارش طرح جامع کسب و کار این دو استان مورد تایید اعضای کمیسیون قرار گرفت و محدود جغرافیایی مناطقی که اختلاف نظری درباره آنها وجود نداشته بود نیز به تایید رسید.

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به تصمیمات این کمیسیون برای سازمان متولی اجرای کریدورهای علم و فناوری خاطر نشان کرد: اعضای شورا با کلیت طرح موافقت کردند و مقرر شد شورای عتف در این باره بررسی‌های لازم را انجام دهد.

    

نظر شما