شناسهٔ خبر: 13018141 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ولایتی در دانشگاه آزاد مشهد:

طب سنتی یک علم است و پایه پزشکی کنونی را تشکیل می‌دهد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: موضوع طب سنتی یک امر اساسی و یک علم است و پایه پزشکی کنونی را تشکیل می‌دهد

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علی اکبر ولایتی امروز در همایش ملی «تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران» که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، با اشاره به این نکته که گذشته در عمل کارایی دارد، گفت: یکی از اساتید فرانسوی در گذشته نوشته بود که ایرانیان طبی ندارند، بلکه با وردها طبابت می‌کنند؛ این تفکرات در غرب برای اثبات خود، سعی در نفی ما داشت.

 

وی ضمن اشاره به این مطلب که نهضت نفی ایرانیان به دلیل اثبات غرب از گذشته تا به امروز ادامه دارد، بیان کرد: موضوع طب سنتی یک امر اساسی و یک علم است و پایه پزشکی کنونی را تشکیل می‌دهد. بنابراین چگونه است که غربی‌ها ریاضیات امروز را ادامه ریاضیات گذشته می‌دانند؛ اما طب را از زمان پاستور می‌شناسند؟!.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: این نسل و این کشور چنانچه استعداش بیشتر از غربی‌ها نباشد کمتر نخواهد بود و دانشجویان ما باید این نکته را بدانند.

 

ولایتی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به اینکه بیش از 13 هزار عنوان کتاب پزشکی در تاریخ پزشکی ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از 1300 ریاضیدان در تاریخ اسلامی وجود دارد و علاوه بر آن در حوزه نجوم نیز دانشمندان ایرانی سخنان بسیاری برای گفتن دارند.

 

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص افزود: ما دارای یک پزشکی ریشه دار هستیم و در ایران با توجه به انواع اقلیم ها دارای حدود 7500 تا 8000 نوع گیاه می باشیم که از این تعداد بیش از 2000 گونه گیاهان دارویی ما را تشکیل می دهند که همین امر موجب شده موضوع گیاهان دارویی در ایران دارای سابقه بسیار بالایی باشد.

 

وی با بیان این موضوع که ما مکانی مانند جندی شاپور را نمی شناسیم که جامع علوم پزشکی در زمان خودش باشد، گفت: امروز حدود 200 صفحه در خصوص جندی شاپور مستندات وجود دارد.

 

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه حدود هفت قرنی پزشکی در ایران اشاره کرد و در خصوص اهمیت درمان بیماران براساس آموزه های دینی، گفت: در قرآن آمده است چنانچه فردی یک بیمار را شفا دهد گویی تمام انسان ها را نجات داده و بالعکس چنانچه یک نفر را به قتل برساند گویی کل انسان های کره زمین را به قتل رسانده است.

 

مشاوره مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: تا اواخر قرن پنجم هجری چهار کتاب مهم در حوزه دانش پزشکی نوشته شده که نویسندگان آنان همه ایرانی بودند دو کتاب را رازی، یک کتاب را علی بن عباس اهوازی و یک کتاب را ابن سینا نوشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه کتاب قانون ابن سینا جامع تمام کتاب های پیش از خود است، خاطرنشان کرد: ابن سینا تعریف این کتاب را در سال 403 هجری در گرگان آغاز و در سال 414 در همدان آن را به پایان رساند.

 

ولایتی در پایان در خصوص اهمیت این کتاب یادآور شد: گستاو لوگون یک خاورشناس فرانسوی در خصوص کتاب قانون ابن سینا گفته است این کتاب تا اواخر سده 15 در اروپا بیش از 16 بار به چاپ رسیده و تا قرن ششم مرجع علم پزشکی بوده است به طوری که در تمام دانشگاه های فرانسه و ایتالیا تنها کتاب درسی در زمینه پزشکی محسوب می شد.

 

لازم به ذکر است، در پایان از چهار کتاب تاریخ پزشکی رونمایی به عمل آمد.

نظر شما