شناسهٔ خبر: 12125985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ثبت احوال

محدودیت های دریافت شناسنامه المثنی برای بار دوم به بعد

صاحب‌خبر -
مطابق دستورالعمل صدور شناسنامه المثنی که در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ثبت احوال کشور درج شده است، اشخاصی که به 18 سالگی رسیده‌باشند، می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند. در مورد افرادی که کمتر از 18 سال دارند یا محجور هستند، حسب مورد، پدر یا جد پدری، مادر یا سرپرست قانونی(قیم) برای صدور شناسنامه المثنی اقدام می‌کند.
 همچنین، افرادی که کمتر از 18 سال دارند، اما دارای حکم رشد از دادگاه هستند، می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند. بر اساس دستورالعمل «صدور شناسنامه مجدد»، مصوب شورای عالی ثبت احوال کشور، صدور شناسنامه المثنی، برای نخستین بار، یک ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال، برای بار دوم سه ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال و برای بار سوم، تنها با دستور مدیرکل ثبت احوال استان و پس از 6 ماه امکان پذیر است. 
مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی عبارتند از :«1- تکمیل متن و ظهر استشهادیه محلی فقدان شناسنامه؛ 2ـ دو قطعه عکس جدید 4 × 3 و تمام رخ برای افراد بالای 15 سال؛ 3ـ ارائه تصویر شناسنامه صاحب سند، شناسنامه همسر و فرزندان، صفحه دوم و سوم سند ازدواج برای افراد متأهل؛ 4- تصویر مدرک عکس‌دار معتبر (کارت شناسایی ملی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، گواهی تحصیلی و ...) که توسط مأمور ثبت احوال محل اخذ درخواست، برابر اصل شده باشد؛ 5- در صورت عدم امکان ارائه مدرک عکس‌دار معتبر، تایید عکس از طریق نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا کارمند رسمی دولت طبق رویه جاری انجام خواهدشد؛ 6- رسید بانکی دایر بر پرداخت هزینه متعلقه.» در صورتی که فرد برای بار سوم تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند، افزون بر مدارک یاد شده، باید گواهی عدم سوء پیشینه خود را نیز به اداره ثبت احوال ارائه کند. در مواردی که گم شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و ... باشد، تهیه استشهاد محلی ضرورتی ندارد. 
بر اساس بند 9 دستورالعمل، «دریافت کنندگان شناسنامه مجدد مکلفند در صورت پیدا شدن شناسنامه قبلی، ظرف 10 روز نسبت به ارائه شناسنامه به اداره ثبت احوال اقدام نمایند. در صورتی‌که از صدور شناسنامه مجدد کمتر از یک‌سال گذشته باشد، پس از بررسی‌های لازم و دستور رئیس اداره، شناسنامه مجدد باطل و شناسنامه قبلی به متقاضی مسترد می‌گردد.» چنانچه شناسنامه فرد در یکی از ادارات و نهادهای دولتی گم شده باشد، طبق بند 4 دستورالعمل، «حسب اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر و اقدام قانونی در خصوص مفقود کننده شناسنامه انجام خواهدشد.»

نظر شما