شناسهٔ خبر: 11703827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدکس رومانی:

همکاری علمای دینی با یکدیگر، راه ایستادگی در برابر افراط گرایی است

معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدکس رومانی در نشستی با مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) گفت: تجربه نشان داده است که هرگاه علمای دینی با یکدیگر تفاهم و همکاری داشته باشند، می توانند در برابر افراط گرایی ایستادگی کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، «وارلام پلویشته آنول» معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدکس رومانی، سه شنبه در نشستی با حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری در بخارست، با تاکید بر همکاری و تعامل مراکز دینی ایران و رومانی با یکدیگر گفت: برگزاری نشست های مشترک بین مراکز دینی دو کشور نقطه عطفی در مناسبات دینی اسلام و مسیحیت است.
 
وی ابراز امیدواری کردکه مراکز دینی ایران و رومانی در آینده بتوانند با گفتگوها و برنامه های مختلف دینی و مذهبی نقش بهتری در موضوع گفت و گوی بین ادیان ایفا کنند.
 
معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدکس رومانی با اشاره به اینکه افراط گرایی و خشونت درحال گسترش و نهادینه شدن در سراسر جهان است، خاطرنشان کرد: رهبران دینی به دلیل همین افراط گرایی در برابر یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند.
 
وی شباهت های عقیدتی بین اسلام و مسیحیت را غیرقابل انکار دانست و گفت: بدیهی است که اساس هر دو دین ایمان به یک خداست و این شباهتها می تواند اساس یک گفت و گوی روشنفکرانه بین دو مذهب در زمینه های فرهنگی، سیاسی و مذهبی باشد.
 
وارلام پلویشته آنول همچنین با اشاره به اینکه نمایندگان ادیان الهی باید دور هم بنشینند و با گفت وگو و احترام متقابل مسائل را پیش ببرند، گفت: نباید اجازه داد تا افراد فرصت طلب و افراطی در جامعه ادیان مشکل ایجاد کنند و چهره دین را از راههای مختلف تخریب کنند.
 
سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) و معاون پژوهش بنیاد قرآن نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اسلام دین صلح و آشتی است، گفت: اسلام و مسیحیت بسیار به هم نزدیک و هر دو پیام آور دوستی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه جریان های افراط گرایی در دنیا باعث شده اند که برخی از نقاط جهان به صحنه نزاع و درگیری تبدیل شود، گفت و گو میان مقامات دینی را گام بسیار مثبت برای درک، فهم و همکاری با یکدیگر دانست و تاکیدکرد: اگر بین ادیان همکاری و صلح نباشد، بین ملت ها نیز صلح برقرار نمی شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین نیشابوری در ادامه اشاره کرد: دنیای امروز نیاز به احترام، صلح، عشق و همزیستی دارد که پیامبران بزرگ ما پیام آور آن بوده اند. اعتقاد به خداوند یکتا نقطه اشتراک تمام ادیان توحیدی است که سبب دوستی و همراهی پیروان این ادیان می شود. درجمهوری اسلامی ایران نیز مسلمانان و مسیحیان در صلح، صفا و آرامش زندگی می کنند.
 
مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) دیروز همچنین با حضور در دانشکده الهیات بخارست با «کنستانتین پردا» رئیس دانشگاه الهیات بخارست و شماری از شخصیت های علمی، مذهبی و دانشگاهی مسیحی و شمار زیادی از دانشجویان این دانشکده دیدار و درباره مسائل دینی و اهمیت گفت و گو بین اسلام و مسیحیت تبادل نظر کرد.

نظر شما