شناسهٔ خبر: 10958186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اصلاح طلبان براي تكميل فهرست فراخوان دادند

پنج به علاوه يك

صاحب‌خبر -

شرق: باوجود آنکه آمار و ارقام وزارت کشور از افزایش تعداد نامزدهاي تأیید صلاحیت‌شده دوره دهم مجلس خبر می‌دهد، اما در اردوگاه اصلاح‌طلبان با گذشت دو روز از اعلام این آمار، وضعیت امیدوار‌کننده‌ای به چشم نمی‌خورد. 
حسینعلی امیری، ‌قائم‌مقام وزیر کشور، در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شنبه‌شب سيما گفته بود به‌طور میانگین برای هر کرسی مجلس دهم 21 داوطلب وجود دارد و طبق آماری که سیامک ره‌پیک از سوی شورای نگهبان اعلام کرد، هزارو 500 نفر به آمار تأیید صلاحیتی‌ها افزوده شده است. امیری در مجموع آمار نهایی نامزدها را شش‌هزار و 145 نفر اعلام کرده و گفته است پنج‌هزار و 192 نفر هم رد صلاحیت نهایی شدند. از این تعداد، پنج‌هزارو 561 نفر از تأییدصلاحیت‌شدگان مرد و 584 نفر زن هستند.
 در این دوره طبق اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور، فقط آنهایی که صلاحیتشان در مرحله قبل، از سوی هیأت‌های اجرائی و نظارت تأیید و در این مرحله از سوی شورای نگهبان رد شده است، سه روز مهلت دارند اعتراض خود را اعلام کنند. حسینعلی امیری در گفت‌وگو با ایلنا این تعداد را فقط 147 نفر اعلام کرده است.
ملاقات وزیر کشور با رهبری 
مربوط به هفته‌های گذشته است
اما از این همه، آبی برای اصلاح‌طلبان گرم نشده است. در جریان اصلاح‌طلبی بعد از گذشت دو روز، تقریبا در کل کشور به طور میانگین، نه‌تنها به تعداد تأییدشده‌ها اضافه نشده، بلکه برخی از چهره‌هایی هم که دوره قبل بررسی‌ها تأیید شده بودند، به رد صلاحیت‌ها اضافه شده‌‌اند یا برخی از چهره‌هایی که صلاحیتشان احراز نشده بود هم به جرگه ردی‌ها پیوسته‌اند. تا به اینجا وضعیت فعلا همین است و به نظر می‌‌رسد رایزنی‌های وزارت کشور و شورای نگهبان به نتيجه مطلوب منتهي نشده است. امیری در این باره به ایلنا گفته «وزرات کشور به عنوان عضوی از دولت تلاش کرد مشورت‌های لازم را با شورای نگهبان داشته باشد، مکاتبات لازم هم انجام شد و ما در جلسات متعددی در شورای نگهبان حاضر شدیم و در نهایت محصول کار نتایجی بود که اعلام شد».
امیری در همین راستا به دیدار وزیر کشور با مقام معظم رهبری هم اشاره کرده و گفته است ملاقات وزیر کشور با ايشان طبق روال عادی و در چارچوب ملاقات دوره‌ای مسئولان نظام بوده است. او در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از جزئیات مباحث مطرح‌شده در دیدار وزیر کشور با مقام معظم رهبري بی‌اطلاع هستم، در پاسخ به اینکه آیا این ملاقات با نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در شورای نگهبان ارتباط داشته است، گفت: «مهلت 20روزه شورای نگهبان برای تأیید یا رد صلاحیت‌های نامزدهای مجلس، جمعه گذشته به پایان رسید، اما ملاقات آقای رحمانی‌فضلی با رهبر معظم انقلاب مربوط به هفته‌های گذشته است».
در اردوگاه اصلاح‌طلبان
اما در جریان اصلاح‌طلب وضعیت رد صلاحیت‌ها تا حدی پیش رفته است که از این جریان در تهران که از همه حوزه‌ها مهم‌تر به نظر می‌رسد، به جز چند نفر، چهره‌ای باقی نمانده است و به همین دلیل هم آنها دست به دامان فراخوان شده‌اند. ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در آدرس ایمیلی که اعلام کرده بودند، از چهره‌های اصلاح‌طلبی که تأیید شده‌‌اند و درخواست حضور در فهرست ائتلاف را دارند، خواسته بودند رزومه خود را ارائه دهند. از این میان نزدیک به صد چهره شناسایی شده‌‌اند که به گفته رئیس ستاد ائتلاف تهران اصلاح‌طلبان قرار است فهرست 30نفره تهران از این میان نهایی شود. علی صوفی، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه تغییری در وضعیت تهران ایجاد نشده است، گفت در تهران هیچ نامزدی از بین آنها که ثبت‌نام کرده‌اند، تأیید نشده‌اند. صوفی سپس به ارائه فهرست تهران اشاره کرد و گفت ما بنای خود را بر ارائه فهرست 30نفره در تهران قرار داده‌ایم. او سپس ادامه داد از همان ابتدا که هیأت نظارت همه را رد کرد، ما در ایمیلی اعلام کردیم و از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت‌شده خواستیم رزومه خود را ارسال کنند که بالغ بر صد نفر رزومه فرستاده‌‌اند و از این میان دست‌کم به 60 نفر می‌رسیم. صوفی با تأیید اینکه عملکرد هیأت های نظارت، عملا این امکان را از اصلاح‌طلبان گرفته که با نامزدهای قبلی خود بخواهند فهرست را نهایی کنند، ادامه داد فهرست 30 نفره خود را از میان این 60 نفر نهایی می‌کنیم. صوفی گفت می‌توان گفت در فهرست 30 نفره، دست‌کم 10 چهره شاخص رأی‌آور داریم.صوفی همچنین درباره فهرستی که  خبرگزاری فارس در آن از تأیید صلاحیت برخی چهره‌ها مانند مرتضی اشراقی، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، حبیبی، میرلوحی و علی نوبخت؛ خبر داده بود هم گفت این افراد هنوز وضعیتشان روشن نیست. با این حال هنوز صلاحیت 56 نفر از داوطلبان باقی مانده است که به گفته فرماندار تهران تا امروز (دوشنبه) به پایان می‌رسد. عیسی فرهادی، فرماندار تهران، به تسنیم گفته چهره‌های مطرح از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در بین این 56 نفر وجود دارند. 
صوفی هم در این باره گفته است البته همچنان وضعیت صلاحیت هفت یا هشت نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که امکان حضور در فهرست را دارند، روشن نشده است. مرتضی اشراقی هم به «شرق» گفت وضعیت تأیید صلاحیتش را از طریق خبرگزاری فارس دریافت کرده و به طور شخصی به او چیزی اعلام نشده است. در همین زمینه اما محمود میرلوحی، قائم‌مقام رئیس ستاد تهران ائتلاف اصلاح‌طلبان هم به ایسنا گفته است از میان کاندیداهای شورای سیاست‌گذاری برای انتخابات مجلس دهم فقط دو نفر یعنی محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان تأیید شدند. صوفی البته اسم علی‌اکبر محجوب را هم به فهرست اضافه کرده است. در میان چهره‌های شاخصی که درتهران تأیید صلاحیت شده‌‌اند می‌توان به علی مطهری و سیدمحسن علوی، فرزند سیدمحمود علوی، فرزند وزیر اطلاعات، اشاره کرد. صلاحیت این دو از سوی هیأت‌های نظارت رد شده بود. در مجموع در تهران، این چهره‌ها تأیید صلاحیت نهایی شده‌اند، محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان و محمدعلی وکیلی.علاوه بر این 5 نفر، علی مطهری چهره‌ای است که نامش می‌تواند به فهرست نامزدهای پیشنهادی اصلاح‌طلبان در تهران افزوده شود.
تدبیر آری، تردید نه
اما سیدمحمود میرلوحی، درخصوص نتایج بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس دهم عملکردها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: با مشورت‌ها و تحلیل‌های انجام‌گرفته با کارشناسان مختلف و استانداران متعدد، این‌طور به نظر می‌رسد که عده‌ای خیلی به مشارکت حداکثری مردم اعتقادی ندارند؛ بااین‌حال تلاش اصلاح‌طلبان این است که از مردم خواهش کنند با صندوق‌های رأی قهر نکنند.او همچنین درباره وضعیت پیش‌آمده برای اصلاح‌طلبان به ایسنا گفته است که تغییراتی در این دوره انجام شده که رقابت را میان اصولگرایان افزایش می‌دهد؛ درواقع تعداد کاندیداهای اصولگرا افزایش پیدا کرده است. او با بیان اینکه جریان اصلاحات همچنان در انتخابات باقی خواهد ماند، تأکید کرد:‌ تلاش دوستان و سیاست جریان اصلاحات مانند گذشته همچنان ادامه دارد و پابرجاست. در میان خودمان می‌گوییم که تدبیر آری، اما تردید نه.
عارف: با امید به کار خود ادامه می‌دهیم
محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان هم با اشاره به ضرورت حفظ امید و نشاط در عرصه انتخابات با وجود ردصلاحیت اصلاح‌طلبان گفت: با امید به کار خود ادامه می‌دهیم.
او در جمع اعضای شاخه جوانان ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران با بیان اینکه باید به شعار اصلاح‌طلبان که امید آرامش و رونق اقتصادی است توجه کرده و امید و آرامش را حفظ کنیم، گفت: آرامش شرط استمرار این راه است. راه همین است. ما راه دیگری نداریم، ما خودمان را داخل نظام تعریف می‌کنیم. او درباره اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: چهره‌های شاخص به فهرست وزن می‌دهند؛ ولی حالا این ردصلاحیت‌ها اتفاق افتاده و دست ما هم نبوده است. ما نسبت به مردم انقلاب و نظام وظیفه داریم. ردصلاحیت‌ها برایمان اتفاق افتاده و شما نسل جوان‌ها باید خوشحال باشید که به عرصه انتخابات وارد شده‌اید. عارف در ادامه، خطاب به جوانان تأکید کرد: ان‌شاءالله شما با جدیت بیشتر این مسیر را ادامه دهید؛ زیرا وظیفه ما حضور است. کمتر کسی در 92 فکر می‌کرد که پیروز می‌شویم؛ شرایط امروز خیلی بهتر از انتخابات 92 است. او با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که نخبگان را شناسایی کنیم و فهرست‌های انتخاباتی را شکل دهیم، افزود: می‌خواهند اصلاح‌طلبان و مردم را ناامید کنند؛ ولی نشان می‌دهیم با جدیت و حفظ امید و آرامش مطمئنا به اهداف خودمان دست پیدا خواهیم کرد.
وضعیت در سایر نقاط کشور
صوفی که رئیس میز گلستان، گیلان و مازندران هم هست، درباره روند بررسی تأیید صلاحیت‌ها در این استان‌ها گفت که در استان گیلان تعدادی به تأییدشده اضافه شده‌اند. او گفت که در مازندران هم نسبت به قبل به تعداد اصلاح‌طلبان اضافه شده است؛ اما در مورد گیلان، به تأیید صلاحیت‌ها اضافه نشده؛ بلکه از چهره‌های شاخص تأییدشده هم رد شده‌اند. مهندس رسولی که مسئوليت میز خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را برعهده دارد هم به شرق گفت که در این استان‌ها به تأییدی‌ها اضافه نشده و تنها یک چهره سرشناس رأی‌آور رد شده است. خون‌چمن هم درباره وضعیت کرمان گفت که به تأییدیه‌ها و ردی‌ها اضافه نشده، حتی تعداد چهار نفر هم از چهره‌های شاخص رد شده‌اند. اکبر میرلوحی رئیس میز استان‌های مرکزی، قم و زنجان هم درهمین‌باره اعلام کرد که از تأییدصلاحیت‌شده‌ها در این استان‌ها در این مرحله کاسته شده است. در آخرین جلسه‌ای که شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشته، کارگروه استان‌ها و نیز رئیس ستاد تهران گزارشی از وضعیت بررسی صلاحیت‌ها را در تهران و دیگر نقاط کشور ارائه کرده‌‌اند که به دلیل نقص آمار، این گزارش‌ها تکمیل نشده است؛ براین‌اساس به نظر می‌رسد که ارائه فهرست نهایی در تهران و شهرستان‌ها دست‌کم تا یکی، دو روز آینده به طول بینجامد. 18 روز تا انتخابات هفتم مجلس زمان باقی مانده است و باید دید تدبیر جریان اصلاحات در روز‌های باقی‌مانده تا انتخابات چه خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما