شناسهٔ خبر: 10414036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

تجلیل از حاتمی‌کیا و سلحشور در کنگره تخصصی شهدای فیلم و سینما

بانی فیلم آنلاین:دبیر کنگره شهدای رسانه گفت: کنگره تخصصی شهدای فیلم و سینما در حالی برگزار خواهد شد که علاوه بر 6 شهید هنرمند از افرادی چون فرج‌الله سلحشور، ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار،‌ حسین مهدویان، محمد داودی تقدیر به عمل خواهد آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، صبح امروز نشست خبری کنگره تخصصی شهدای فیلم و سینما (جاودانه‌های نور)، در سالن جلسات میثاق سازمان صدا و سیما برگزار شد.
محمود عاطفی رئیس بسیج رسانه ملی و رئیس کنگره شهدای فیلم و سینما در ابتدای این مراسم گفت: از اینکه موضوع شهدا به خصوص شهدای عرصه هنر دغدغه ذهنی شما و رسانه‌هایتان است قدردانی می‌کنم.
وی درباره اهمیت این موضوع نیز گفت:‌ موضوع شهدای عزیز به خصوص شهدای هنرمند از این جهت اهمیت دارد که آنها به عنوان حلقه‌های وصل از آن دوره از تاریخ برای ما به منزله یادآوری هستند و ما هر چه از دوران دفاع مقدس فاصله می‌گیریم احساس عطش و نیاز افکار عمومی در جامعه را به سمت این موضوع بیشتر حس می‌کنیم.
وی افزود: شهدا در استمرار رسالتی که دارند این اذن را به ما می‌دهند که با تأسی از راه آنها این حلقه‌های وصل را برقرار کنیم و همه ما به لطف خداوند در توفیق برگزاری این همایش سهیم هستیم.
وی درباره اهداف این مراسم گفت:‌ جامعه هنری از اهداف بزرگ ماست و امروزه فضای این جامعه نشان می‌دهد که به شدت به پیام هنرمندان شهید نیاز داریم.
رئیس بسیج رسانه ملی در ادامه افزود: هنرمندان شهید هنر را در سفره حرام دیگران ندیدند و در ادامه استفاده از عبارات زیبای ادبی نیز نمی‌تواند قبح عملکرد برخی‌ها را توجیه کند.
وی با اشاره به مهاجرت برخی از هنرمندان به شبکه‌های بیگانه بیان داشت:‌کسانی که با ادعای عدم آزادی به سفره‌خواری جیره استکبار روی می‌آورند همین افراد هستند و پولی که امروزه در شبکه‌های بیگانه خرج برخی از این هنرمندان می‌شود بوی خون مظلومیت شهدای مسلمان را می‌دهد.
وی ادامه داد:‌ خوشبختانه امروزه هنرمندانی داریم که قلب بزرگی دارند وقتی کلمه هنرمندان انقلابی را به کار می‌بریم به نوعی تخصیص این موضوع به هنرمندان شهید را در نظر داریم.
وی درباره هدف از برگزاری این کنگره نیز گفت:‌ این کنگره سعی دارد معارف برگرفته از راه هنرمندان که امروز در میان ما نیستند را به جوانان انتقال دهد و ما درست در زمانی اقدام به برگزاری این کنگره کرده‌ایم که جامعه به شدت به این موضوع احتیاج دارد.
عاطفی درباره زمان برگزاری کنگره تخصصی شهدای فیلم و سینما نیز گفت: روز دوشنبه مورخ 10.28 ساعت 18:30 این مراسم در سالن اجتماعات کوثر صدا و سیما و با حضور جمع کثیری از هنرمندان تلویزیون و سینما به همراه خانواده‌هایشان برگزار خواهد شد.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا رستگاران دبیر کنگره شهدای رسانه درباره برگزاری این مراسم گفت: یکی از اهداف این کنگره شناسایی افرادی است که در رشته‌های مختلف هنری فعال بودند تا به حال 2 هزار و 60 شهید در حوزه‌های شعر، ادبیات، سرود و موسیقی و ... شناسایی شدند و همچنین یک سایت تحت عنوان کنگره شهدای هنرمند نیز راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: بعد از شناسایی این افراد از طرف ستاد مرکزی کنگره نشست‌هایی در سطح استانی برگزار شد که هر رشته‌ای هنری در یک استان کنگره‌ای را برگزار کرد کنگره‌ای که در این دوره برگزار می‌شود در بخش استانی ابتدای سال 94 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. در کنگره نیز از 6 خانواده هنرمندان شهید تقدیر خواهد شد.
رستگاران در ادامه این مراسم بیان داشت:‌ تا به حال 131 شهید شناسایی شده که در زمینه‌های مختلف نویسندگی، تصویربرداری، تهیه گزارش، بازیگری،‌کارگردانی و... فعال بودند که برخی از آنها نیز شهدای رسانه ملی هستند که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته و شهید شدند.
وی با بیان نام‌های این خانواده‌های شهدا نیز گفت: از این شهدا می‌توانند به افرادی چون شهید حسن هادی (خبرنگار صدا و سیما)،‌ شهید احمد آریایی، شهید مهدی فلاحت‌پور (از گروه روایت فتح در گزارش و خبر)، شهید محمدعلی شاهمرادی (فرمانده نظامی و بازیگر)،‌ شهید منوچهر کریمی مؤید (خبرنگار صدا و سیما)، شهید پیمان بزرگ‌زاده (فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر)‌ در ادامه تقدیر خواهد شد.
وی درباره بخش‌های دیگر این مراسم نیز گفت:‌علاوه بر تقدیر از هنرمندان شهید از افراد و هنرمندانی که در این سال‌ها آثاری در قالب دفاع مقدس تهیه و تولید کردند نیز تقدیر خواهیم کرد که از جمله آنها می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا، حسین مهدویان، نرگس آبیار، محمد داودی، فرج‌الله سلحشور، حسینی (جانباز خبرنگار)، نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
وی با اشاره به آیتم‌های دیگر این برنامه نیز افزود:‌ در این برنامه سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی را نیز خواهیم داشت و از صحبت‌های ایشان استفاده خواهیم کرد.
رستگاران ادامه داد: کلیپی در تقدیر از شهدای هنرمند به خوانندگی حامد زمانی ساخته شده که در این مراسم پخش می‌شود. همچنین از تمامی شهدا نیز در قالب وله‌های سه دقیقه‌ای تصاویری پخش می‌شود. همچنین از 4 اثر رونمایی می‌شود که قرار است در دستور تولید تلویزیون قرار بگیرند.
دبیر کنگره شهدای رسانه ادامه داد:‌کلیپی نیز از فیلم پرواز در شب به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور و بازی فرج‌الله سلحشور نیز در این مراسم پخش خواهد شد.
او همچنین ادامه داد: نماهنگی به صورت زنده که تولید مرکز بسیج سازمان صدا و سیما است برای اولین بار در این مراسم پخش خواهد شد.
رستگاران ادامه داد: این کنگره دارای 6 کنگره است که تعداد 5 کنگره فرعی در رشته‌های سرود و موسیقی، شعر و ادبیات، تجسمی و عکس، تئاتر، فیلم و سینما است و یک اجلاسیه نهایی هم دارد.
وی با اشاره به نام تمام این کنگره‌ها بیان داشت:‌کنگره شهدای سرود و موسیقی با نام نغمه‌های عاشقی، کنگره شهدای شعر و ادب با نام ترنم پرواز، کنگره شهدای رشته تئاتر با نام ملکوتیان صحنه، کنگره شهدای تجسمی و عکس با نام مشق شیدایی، در روزهای مشخصی برگزار می‌شود.
همچنین اجلاسیه نهایی توسط بسیج هنرمندان و سازمان روایت فتح در تاریخ یک بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و از شهدای شاخصی چون شهید آوینی و شهید رستگار نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
در انتهای این نشست خبری از پوستر کنگره تخصصی شهدای هنرمند (فیلم و سینما)‌ با حضور رستگاران و عاطفی رونمایی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما