شناسهٔ خبر: 10231883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

خبرنگاران پارلمانی در گفت‌وگو با «ابتکار» از رابطه مجلس نهم با رسانه‌ها گفتند؛

خیاط‌ها در کوزه!

صاحب‌خبر - گروه سیاسی-مرضیه جلیلی: «نتیجه چی شد؟»، «من هزار بار به سخنگو زنگ زدم اما جواب نداد.»، «شماره رئیس کمیسیون رو داری؟»، «اون که جواب نمیده.»، «اینکه رئیس .....شده جواب نمیده اونم الان تو کمیسیون ویژه است احتمالا به تصور اینکه برای اطلاع از وضعیت برجام زنگ زدیم جواب نده.»،« چکار کنم امشب نتیجه کمیسیون رو باید به خبرگزاری برسونم، خبر می‌سوزه.»
این جملات بخشی از دیالوگ‌هایی است که در 4 سال بارها بین خبرنگاران پارلمانی رد و بدل می‌شد. به جرات می‌توان گفت که مجلس نهم یکی از سخت‌ترین دوران در بین مجالس گذشته برای فعالیت خبرنگاران بود. این خبرنگاران ساعت‌ها با استرس فراوان برای گرفتن خبری که به موقع منتشر شود به بوق‌های ممتد تلفن همراه سخنگوی کمیسیون‌ها گوش می‌دادند و البته کمتر به نتیجه‌ای می‌رسیدند. در این شرایط، اغلب در نهایت یکی از خبرنگاران به این نتیجه می‌رسید که از دبیر کمیسیون خبر بگیرد و به اسم سخنگو کار کند و سایر خبرنگاران هم به ناچار خبر را از روی آن رسانه کپی می‌کردند. وضعیت راهروها هم بدتر از مصاحبه‌های تلفنی، حضور نمایندگان در این بخش‌ها هم تعریفی نداشت برخی چهره‌های شاخص که فقط بعد از دعوا با مخالفانشان یا اعلام اظهارنظری خاص در جمع خبرنگاران حضور می‌یافتند و بعد از اعلام خبر با این بهانه که فرصت زیادی ندارند از پاسخ به سوال‌های اختصاصی اصحاب رسانه طفره می‌رفتند. در روزهای پایانی این دوره از مجلس حال و هوای راهروی مجلس اما کمی متفاوت شده است، چراکه افرادی به عنوان نماینده برای مصاحبه با خبرنگاران اظهار تمایل می‌کنند که چهره آنها تاکنون دیده نشده و گویی آنها در این 4 سال یا در صحن حضور نداشته‌اند و یا به طوری خود را استتار کرده‌اند که چهره آنها از دید خبرنگاران تیزبین حاضر در مجلس هم مخفی مانده است! البته ناگفته نماند برخی سخنگویان کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها همچنان از پاسخگویی به تماس اصحاب رسانه بعد از برگزاری هر جلسه از کمیسیون یا فراکسیون متبوعشان فراری هستند و جای تعجب دارد که اگر برای پاسخگویی در مورد اوضاع و احوال جلسات تمایل ندارند چرا فعالیت در این سمت را قبول کرده‌اند؟! آیا آنها تعریف سخنگو بودن را می‌دانسته‌اند یا فقط وزن و آهنگ این اسم را پسندیده و پذیرفته‌اند.تعدادی از چهره‌های شاخص اصولگرا نیز در این 4 سال یا دیده نشده و یا از بیان تنها چند کلمه کوتاه برای پاسخگویی به رسانه‌ها استفاده کرده‌اند و توقع داشتند که خبرنگاران با استفاده از 5 کلمه خبری 500 کلمه‌ای از آنها منتشر کنند. البته ناگفته نماند که برخی از نمایندگان این دوره از بیان آن همه کلمات و واژه‌های وزین و تخصصی از زبان خود شگفت‌زده شده و اگر خوب از آب در می‌آمد، خود تنهایی آن جملات را گفته بودند و اگر به ذائقه‌شان خوش نمی‌آمد که .... ؛ به‌خصوص اگر آن خبر از رسانه جناح مخالف آنها منتشر شده بود. نتیجه ‌اینکه «رکوردر» در این دوره از مجلس همچون سلاحی برای سربازان در میدان جنگ دارای اهمیت بود. شاید این برداشت‌ها نیز، از دید برخی حاصل نگاه یک رسانه خاص بیاید، اما این حرف‌ها را می‌توان از میان کلمات خبرنگاران پارلمانی شنید؛ خبرنگارانی که به مصداق «خیاط در کوزه افتاد» این بار به جای سوال کننده، در مقام پاسخ گفتن به سوالاتی درباره رابطه نمایندگان مجلس نهم با رسانه‌ها و اصحاب رسانه نشستند.
نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نهم بیشتر از سایرین در دسترس بودند
محمدامین میرزایی خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در ارزیابی شیوه ارتباط نمایندگان مجلس نهم با رسانه‌ها به «ابتکار» گفت: نمایندگان این دوره ارتباط بدی با رسانه‌ها نداشتند اما ایرادی که به آنها می‌توان وارد دانست این است که ما انتظار داشتیم نمایندگانی که در جایگاهی خاص همچون سخنگوی کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها قرار دارند بیشتر در دسترس باشند و برای ارتباط با رسانه‌ها اهتمام بیشتری ورزند اما بیشتر آنها دغدغه پاسخگویی به سوال خبرنگاران را نداشتند و ما باید به عنوان خبرنگار از کانال‌های مختلف موضوعات را رصد می‌کردیم. وی در پاسخ به اینکه کدام طیف سیاسی در این مجلس ارتباط بهتری با اصحاب رسانه داشتند، افزود: اینکه کدام طیف سیاسی ارتباط بهتری داشته را نمی‌توانم به صورت کلی دسته‌بندی کنم اما آنچه مسلم است نمایندگان اصلاح‌طلب به شدت پاسخگو و در دسترس هستند و غالبا به سوال خبرنگاران توجه کرده و به طور دقیق پاسخ می‌دهند ضمن‌اینکه در هر طیفی ممکن است نمایندگانی وجود داشته باشند که اصلا پاسخگو نباشند. این نماینده یک رسانه اصولگرا در مجلس شورای اسلامی در مورد تفاوت نحوه ارتباط نمایندگان با رسانه‌ها در 4 سال گذشته با این اواخر که به انتخابات نزدیک می‌شویم، تاکید کرد: نمی‌توان این مهم را کتمان کرد که با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان به رسانه‌ها نزدیک‌تر می‌شوند و در این برهه به دنبال افشاگری و نزدیک شدن به جریان پیشرو در انتخابات یا گروهی که در حوزه انتخابیه آنها می‌توانند در انتخابات با اقبال بیشتری روبرو شوند با رسانه‌ها ارتباطی دو سویه برقرار می‌کنند البته شاید تعدادشان زیاد نباشد اما به طور قطع در بین نمایندگان این دوره چنین افرادی هم وجود دارند.
چهره‌های شاخص اصولگرا را به ندرت می‌توان در راهروهای پارلمان پیدا کرد
سمیه لاری خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایرنا در بیان نحوه پاسخگویی نمایندگان مجلس نهم به رسانه‌ها به «ابتکار» گفت: اکثر نمایندگان این دوره از مجلس ارتباط زیادی با خبرنگاران نداشتند کمااینکه تعدادی از چهره‌های شاخص اصولگرا را به ندرت می‌توان در راهروهای پارلمان پیدا کرد و تنها چهره‌های نزدیک به دولت یا اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان بیشتر در راهروها حضور داشته و با رسانه‌ها ارتباط خوبی دارند البته ناگفته نماند که برخی از سخنگویان کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها کاملا غیرفعال هستند و به سختی می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد. وی در مقایسه چگونگی برقراری ارتباط با اصحاب رسانه توسط نمایندگان مجلس هشتم و نهم تصریح کرد: در مجلس هشتم همچون مجلس نهم رابطه نمایندگان با رسانه‌ها به همین شکل بود و اصولگرایان را کمتر می‌شد در بین جمع خبرنگاران حاضر در پارلمان پیدا کرد و اگر برای مصاحبه با آنها هم ارتباط برقرار می‌کردیم با وعده برگزاری نشست خبری از مصاحبه امتناع می‌کردند. این عضو فعال خبرگزاری وابسته به دولت، حضور نمایندگان برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها در ماه‌های پایانی این دوره از مجلس را نیز ضعیف ارزیابی کرد و افزود: حضور نمایندگان در راهروهای مجلس کمرنگ‌تر شده و بیشتر آنها برای برنامه‌های انتخاباتی و فعالیت‌های تبلیغاتی در حوزه انتخابیه خود حضور دارند و تنها در شرایطی که نیاز به رسانه‌ها داشته باشند و کارشان با مشکل برخورد کند سراغ خبرنگاران می‌آیند.
پایداری‌ها مغرورانه از بالا به بقیه نگاه می‌کنند
سعید زلقی تصویربردار برنامه خانه ملت شبکه یک در مورد اینکه ارتباط نمایندگان مجلس نهم با رسانه‌ها در این دوره از مجلس چگونه بوده است به «ابتکار» گفت: کمتر از 30 درصد نمایندگان مجلس نهم با رسانه‌ها ارتباط خوبی داشتند و اکثر نمایندگان در راهروهای مجلس دیده نمی‌شدند ضمن‌اینکه بیشتر نمایندگان این دوره از مجلس از اطلاعات کمی برخوردار بوده تا جاییکه اغلب رسانه‌ها تمایلی ندارند که به سمت آنها بروند. وی در اشاره به اینکه کدام طیف سیاسی در این دوره از مجلس ارتباط بهتری با رسانه‌ها داشته‌اند، تصریح کرد: اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس فعالتر از سایر نمایندگان بودند و برای بیشتر برنامه‌هایشان از خبرنگاران دعوت به عمل آورده و نتیجه جلسات را هم مشتاقانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند البته ناگفته نماند که پایداری‌ها در مقایسه با سایر طیف‌های سیاسی حاضر در مجلس آدم‌های مغروری هستند که از بالا به بقیه نگاه کرده و فکر می‌کنند به دلیل جایگاه رفیعشان نیازی به همکاری با رسانه‌ها ندارند کمااینکه ما در کمیسیون‌ها که حضور می‌یافتیم به رئیس کمیسیون اعتراض می‌کردند که چرا این‌ها به جلسه وارد شده‌اند. زلقی افزود: این نکته لازم به ذکر است که در مورد اغلب نمایندگانی که در مجلس نهم از دانش بالایی در حوزه‌های مختلف برخوردار هستند ازجمله عزیزی، زارع، سیدباقر حسینی، فتاحی، چهاردولی، پورابراهیمی، جلیلی، پزشکیان و نمایندگان شمال کشور، این رسانه‌ها بودند که برای مصاحبه با آنها پیشگام می‌شدند ضمن‌اینکه آنها هم ارتباط خوب و تنگاتنگی با اصحاب رسانه داشتند. این عضو فعال رسانه ملی در نهاد قانونگذاری کشور در بیان تفاوت نحوه برقراری ارتباط از سوی نمایندگان مجلس نهم این اواخر با 4 سال گذشته یادآورشد: تعدادی از نمایندگان به دلیل فعالیت محدودی که در 4 سال گذشته داشته‌اند چهره شناخته شده‌ای در بین اهالی رسانه ندارند و در این شرایط برای مصاحبه پیشقدم می‌شوند و حتی خودشان در مورد موضوع مورد مصاحبه از خبرنگاران سوال کرده و برای پاسخگویی اظهار تمایل می‌کنند و با این اقدام برای بیشتر دیده شدن دست و پا می‌زنند و با حرکاتی تبلیغاتی نسبت به موضوعات مختلف که دغدغه اغلب مردم بوده اظهارنظر می‌کنند و این در حالی است که در 4 سال گذشته اعتراضی نسبت به کم و کاستی‌های موجود در جامعه نداشتند.

برچسب‌ها: