به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، تحریمهای سختگیرانه آمریکا علیه ایران و روسیه باعث افزایش حجم نفت ذخیرهشده این کشورها بر روی کشتیها شده است. کاهش تعداد خریداران نفت و محدود شدن دسترسی به کشتیهای حمل و نقل، عاملی برای افزایش قیمت نفت خام شده است.
با این وجود، دو راهبرد کشتیبهکشتی و تعیین بندر صادراتی جدید باعث شد تا صادرات نفت ایران ۸۷ درصد افزایش پیدا کند، از طرفی دادههای جدید نشان میدهد که از زمان تحریم غرب علیه روسیه، میزان فروش گاز مسکو به سایر کشورها تقریبا برابر بوده است.
بیاثرسازی تحریم در دستور کار ایران و روسیه
صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه فوریه به یک میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه رسیده است تا محموله های عقب افتاده را جبران کند. صادرات نفت ایران نسبت به قبل رشد ۸۶ درصدی را تجربه میکند.
بلومبرگ گزارش داد که افزایش انتقال کشتی به کشتی، به علاوه ظهور پایانه های جدید دریافت نفت، منجر به جهش در صادرات نفت ایران به چین شد.
به گزارش فارس از ۱۸۳ نفتکش مختلف که در واردات نفت خام و مشتقات آن از ایران، روسیه یا ونزوئلا مشارکت دارند، ۶۳ نفتکش تحت تحریم هستند.در ماههای اخیر صادرات نفت ایران به چین دچار نوسان شده اما روند بلندمدت آن همواره صعودی است.
احیای سیاست فشار حداکثری علیه ایران
از اکتبر، آمریکا چندین بار کشتیها و شرکتهای مرتبط با نفت ایران و روسیه را تحریم کرده و تجارت این کشورها با چین و هند را مختل کرده است. دونالد ترامپ نیز سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران از سر گرفته تا صادرات نفت این کشور را متوقف کرده و مانع پیشرفت برنامه هستهای تهران شود.
با این وجود، دو راهبرد کشتیبهکشتی و تعیین بندر صادراتی جدید باعث شد تا صادرات نفت ایران ۸۷ درصد افزایش پیدا کند، از طرفی دادههای جدید نشان میدهد که از زمان تحریم غرب علیه روسیه، میزان فروش گاز مسکو به سایر کشورها تقریبا برابر بوده است.
بیاثرسازی تحریم در دستور کار ایران و روسیه
صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه فوریه به یک میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه رسیده است تا محموله های عقب افتاده را جبران کند. صادرات نفت ایران نسبت به قبل رشد ۸۶ درصدی را تجربه میکند.
بلومبرگ گزارش داد که افزایش انتقال کشتی به کشتی، به علاوه ظهور پایانه های جدید دریافت نفت، منجر به جهش در صادرات نفت ایران به چین شد.
به گزارش فارس از ۱۸۳ نفتکش مختلف که در واردات نفت خام و مشتقات آن از ایران، روسیه یا ونزوئلا مشارکت دارند، ۶۳ نفتکش تحت تحریم هستند.در ماههای اخیر صادرات نفت ایران به چین دچار نوسان شده اما روند بلندمدت آن همواره صعودی است.
احیای سیاست فشار حداکثری علیه ایران
از اکتبر، آمریکا چندین بار کشتیها و شرکتهای مرتبط با نفت ایران و روسیه را تحریم کرده و تجارت این کشورها با چین و هند را مختل کرده است. دونالد ترامپ نیز سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران از سر گرفته تا صادرات نفت این کشور را متوقف کرده و مانع پیشرفت برنامه هستهای تهران شود.
به گفته شو مویو، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر، ایران از سه ماهه آخر سال گذشته، پس از اعمال تحریمهای جدید، در تأمین کشتیهای مورد نیاز برای حمل نفت خود دچار مشکل شده است. چین نیز در ماه گذشته ورود کشتیهای تحت تحریم را به بنادر استان شاندونگ ممنوع کرد. این استان محل استقرار پالایشگاههای مستقل چین است که از مشتریان اصلی نفت ایران و روسیه محسوب میشوند و این ممنوعیت، روند تخلیه نفت را دشوار کرده است.
برآوردهای متفاوت از حجم نفت شناور ایران
شرکت برامار ACM گزارش داده که ۵۷ درصد از ۱۲۶ نفتکش بزرگی که نفت ایران را به چین حمل میکنند، تحت تحریم قرار گرفتهاند. از سوی دیگر، افزایش تولید نفت ایران در کنار محدودیتهای تحویل به چین، باعث شده حجم نفت شناور این کشور افزایش یابد. دادههای شرکت کپلر نشان میدهد که مقدار نفت شناور ایران از ابتدای سال جاری بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون بشکه افزایش یافته و به بیش از ۲۵ میلیون بشکه رسیده است که عمدتاً در نزدیکی سنگاپور و مالزی قرار دارند.
اما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا آنالیتیکس، میزان نفت خام و میعانات گازی ذخیرهشده ایران روی آب را تا پایان ژانویه ۷۳.۱ میلیون بشکه تخمین زده است. وی اشاره میکند که صادرات ایران در ژانویه برای دومین ماه متوالی افزایش یافته و به ۱.۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این میزان در نوامبر ۱.۴۵ میلیون بشکه بوده است.
کاهش تخفیف نفت ایران و افزایش قیمت حمل و نقل
ریچارد برونز، رئیس بخش ژئوپلیتیک شرکت انرژی اسپکتس، اشاره دارد که ایران از روشهایی مانند خاموش کردن فرستندههای کشتی و انتقال نفت از یک نفتکش به دیگری استفاده میکند که میتواند موجب افزایش حجم نفت شناور شود.
برآوردهای متفاوت از حجم نفت شناور ایران
شرکت برامار ACM گزارش داده که ۵۷ درصد از ۱۲۶ نفتکش بزرگی که نفت ایران را به چین حمل میکنند، تحت تحریم قرار گرفتهاند. از سوی دیگر، افزایش تولید نفت ایران در کنار محدودیتهای تحویل به چین، باعث شده حجم نفت شناور این کشور افزایش یابد. دادههای شرکت کپلر نشان میدهد که مقدار نفت شناور ایران از ابتدای سال جاری بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون بشکه افزایش یافته و به بیش از ۲۵ میلیون بشکه رسیده است که عمدتاً در نزدیکی سنگاپور و مالزی قرار دارند.
اما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا آنالیتیکس، میزان نفت خام و میعانات گازی ذخیرهشده ایران روی آب را تا پایان ژانویه ۷۳.۱ میلیون بشکه تخمین زده است. وی اشاره میکند که صادرات ایران در ژانویه برای دومین ماه متوالی افزایش یافته و به ۱.۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این میزان در نوامبر ۱.۴۵ میلیون بشکه بوده است.
کاهش تخفیف نفت ایران و افزایش قیمت حمل و نقل
ریچارد برونز، رئیس بخش ژئوپلیتیک شرکت انرژی اسپکتس، اشاره دارد که ایران از روشهایی مانند خاموش کردن فرستندههای کشتی و انتقال نفت از یک نفتکش به دیگری استفاده میکند که میتواند موجب افزایش حجم نفت شناور شود.
به دلیل کاهش تعداد کشتیهای غیرتحریمی، هزینه حمل و نقل افزایش یافته و تخفیف نفت خام سبک ایران نسبت به برنت دریای شمال به ۵۰ سنت در هر بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که این تخفیف در دو ماه پیش ۲.۵۰ دلار در هر بشکه بود.
افزایش هزینه حمل و نقل نفت روسیه
تحریمهای جدید آمریکا بر صادرات نفت روسیه نیز تأثیر گذاشته است. نفت خام ESPO روسیه در ماه مارس، با قیمتی ۲ تا ۳ دلار بالاتر از نفت برنت به چین فروخته شد که بالاترین میزان در دو سال گذشته محسوب میشود.
همچنین هزینه حمل نفت از شرق دور روسیه به شمال چین به ۴.۵ میلیون دلار رسیده که تقریباً سه برابر دوران پیش از تحریمها است، هرچند که این هزینه نسبت به ۷ میلیون دلار اولیه پس از تحریمها کاهش یافته است.
بر اساس دادههای کپلر، ذخایر نفت شناور روسیه در ۲۷ ژانویه به ۸۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان در دو ماه اخیر محسوب میشود. این مقدار نسبت به ۱۰ ژانویه، یعنی زمان اعلام تحریمهای جدید، ۲۴ درصد افزایش یافته بود. شو، تحلیلگر کپلر، بیان میکند که از اواخر ژانویه این میزان به دلیل کاهش صادرات روسیه کمی کاهش یافته و برخی محمولهها تخلیه شدهاند. همچنین، برخی نفتکشهایی که پیشتر نفت ایران را حمل میکردند، اکنون برای انتقال نفت روسیه مورد استفاده قرار گرفتهاند.
با توجه به دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران و روسیه، به نظر میرسد، تجربه تحریمهای قبلی سبب میشود تا هدف گذاری آمریکا دور از دسترستر از همیشه باشد.
افزایش هزینه حمل و نقل نفت روسیه
تحریمهای جدید آمریکا بر صادرات نفت روسیه نیز تأثیر گذاشته است. نفت خام ESPO روسیه در ماه مارس، با قیمتی ۲ تا ۳ دلار بالاتر از نفت برنت به چین فروخته شد که بالاترین میزان در دو سال گذشته محسوب میشود.
همچنین هزینه حمل نفت از شرق دور روسیه به شمال چین به ۴.۵ میلیون دلار رسیده که تقریباً سه برابر دوران پیش از تحریمها است، هرچند که این هزینه نسبت به ۷ میلیون دلار اولیه پس از تحریمها کاهش یافته است.
بر اساس دادههای کپلر، ذخایر نفت شناور روسیه در ۲۷ ژانویه به ۸۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان در دو ماه اخیر محسوب میشود. این مقدار نسبت به ۱۰ ژانویه، یعنی زمان اعلام تحریمهای جدید، ۲۴ درصد افزایش یافته بود. شو، تحلیلگر کپلر، بیان میکند که از اواخر ژانویه این میزان به دلیل کاهش صادرات روسیه کمی کاهش یافته و برخی محمولهها تخلیه شدهاند. همچنین، برخی نفتکشهایی که پیشتر نفت ایران را حمل میکردند، اکنون برای انتقال نفت روسیه مورد استفاده قرار گرفتهاند.
با توجه به دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران و روسیه، به نظر میرسد، تجربه تحریمهای قبلی سبب میشود تا هدف گذاری آمریکا دور از دسترستر از همیشه باشد.