شناسهٔ خبر: 67653325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

وزارت بهداشت: تب دنگی مثل کرونا همه‌گیر نمی‌شود

«خوشبختانه برخلاف بسیاری بیماری‌های عفونی دیگر، تب دنگی نمی‌تواند به صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و از راه گزش پشه می‌تواند به افراد سالم منتقل شود»

صاحب‌خبر -
 

به گزارش صراط به نقل از تسنیم، فرشید رضایی در واکنش به شایعاتی که پیرامون موضوع تب دنگی در فضای مجازی ایجاد شده است، اظهار کرد: این روز‌ها برخی از هموطنان به بیماری ویروسی دانگ (تب دنگی) مبتلا شده‌اند که عمده آن‌ها بعد از سفر به کشور امارات متحده عربی رخ داده و افراد مبتلا به استان‌های محل زندگی خود برگشته‌اند. جای تأسف است که برخی افراد در لباس همه چیزدان، از این موضوع برای منفعت اقتصادی و شخصی سوءاستفاده کرده و با ساخت شایعات رنگارنگ و متنوع، به منظور جلب توجه و به دام انداختن طرفداران مجازی بیشتر و فروش دارو و کالا‌های بی‌اثر خود اقدام می‌کنند. برخی از این سودجویان پا را از این نیز فراتر گذاشته و به قصد آسیب به امنیت روانی جامعه اقدام به ساخت مطالب ترسناک یا ناراحت کننده دروغین می‌کنند. جای تأسف دارد که این موضوعات با استقبال گسترده در محافل مجازی نیز روبرو می‌شود.

وی افزود: اینکه برخی افراد این شایعات را باور می‌کنند دلایل مختلفی دارد و یکی از آن‌ها این است که دانش عمومی نسبت به پشه ناقل این بیماری ناکافی است.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال گذشته میلادی به دلیل بارندگی فراوان در جهان ۶.۵ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی (تب دانگ) در دنیا رخ داد و بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل بود و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان و برخی کشور‌های اروپایی مشاهده شد.

ابتلای ۱۴۶ نفر در کشور به "تب دنگی"تب دنگی مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود

رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان بروز یک همه‌گیری مانند آن‌چه در کرونا شاهد بودیم وجود دارد؟ گفت: خوشبختانه برخلاف بسیاری بیماری‌های عفونی دیگر، تب دنگی نمی‌تواند به صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و از راه گزش پشه می‌تواند به افراد سالم منتقل شود، بنابراین اگر ۱۰ بیمار از سفر امارات به کشور برگردند و به شهر خود مثلاً اصفهان یا شیراز بروند این ۱۰ نفر به ۱۱ نفر تبدیل نخواهد شد و هیچکس را بیمار نمی‌کنند، زیرا در این شهر‌ها پشه ناقل آئدس برای انتقال بیماری به دیگران وجود ندارد. پس امکان همه‌گیری بزرگ مانند آنچه در بیماری کرونا تجربه کردیم به هیچ وجه در مورد دانگ مصداق ندارد.

پشه آئدس آلوده در کدام استان‌ها وجود دارد؟

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که پشه آلوده در کدام استان‌های کشور وجود دارد؟ بیان کرد: پشه آئدس پشه ناقل بیماری دانگ است که ورود و استقرار آن در بندر چابهار و چند شهر دیگر در استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر تایید شده است و خوشبختانه هنوز ناقل بیماری نبوده‌اند. به جز در بندر لنگه که چند بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور شناسایی شده است که نشانه آلوده شدن «پشه‌های آئدس اجیپتی» به ویروس دانگ در برخی محله‌های بندر لنگه است.

تب دنگی چگونه وارد ایران شد؟

وی ادامه داد: درباره چگونگی آلودگی پشه‌های محلی به ویروس دانگ نیز باید گفت که احتمالاً یک بیمار از سفر خارجی به بندر لنگه آمده است و در دوره تب‌دار بیماری خود در منزل باقی نمانده و پشه‌های آئدس او را نیش زده‌اند و ویروس از خون بیمار وارد بدن پشه‌ها شده است. پس از ۷ روز از خونخواری، پشه‌ها می‌توانند ویروس خورده شده را با نیش زدن به افراد سالم دیگر در منزل یا محله سکونت بیمار منتقل کنند. پس این نکته مهم است که تا زمانی که پشه‌ها آلوده به ویروس نشده‌اند ناقل بیماری محسوب نمی‌شوند.

 

نظر شما