جوانان در این بزرگراه خارج از هاوانا پایتخت کوبا با موتورسیکلتهای برقی خود میآیند و میروند، جایی که بدلکاری انجام میدهند و در مورد موتورهای خود صحبت میکنند.
به گزارش فرارو، کوبا در سالهای اخیر پر از موتورهای برقی شده است که توسط دولت به عنوان جایگزینهای کارآمد در میان کمبود شدید سوخت و به عنوان راهحلی برای مشکلات حمل و نقل این کشور تبلیغ میشوند.
ماریو ریوس لابرادا، رئیس ثبت وسایل نقلیه در اداره حمل و نقل ملی کوبا گفت که مقامات اجازه واردات آنها را در دهه گذشته دادند کوباییها نمیتوانند موتورسیکلتهایی با موتورهای بنزینی یا دیزلی وارد کنند.
قیمت این موتورسیکلتها بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار است. بسیاری از آنها ساخت چین است و از طریق پاناما به کوبا وارد میشوند. مقامات کوبایی میگویند یک موتورسیکلت برقی بومی به نام مینروا نیز در یک انبار قدیمی تولید دوچرخه در کلارا تولید میشود.
ارنستو خوزه سالازار، ۲۰ ساله که در یک مغازه رنگفروشی کار میکند، میگوید: همه موتورسیکلتهای برقی را دوست دارند.
موتورسواران جوان از طریق شبکههای اجتماعی سازماندهی میکنند و ساعتها در مورد مزایای باتری یا محل خرید لاستیک یا یافتن بهترین تعمیرگاه صحبت میکنند.
آلخاندرو واسالو، ۲۳ ساله، گفت: سوخت یک دلیل گمشده است، باید به دنبال آن بگردید و در صف قرار بگیرید، در حال حاضر داشتن یک موتورسیکلت برقی در اینجا خود زندگی است.
رانندگان کوبایی با کمبود سوخت، بهویژه گازوئیل مواجه هستند، که برای تامین برق ژنراتورهای برقی که شبکه برق کشور را تغذیه میکنند، استفاده میشود. کمبود نفت به دلیل مشکلات در ونزوئلا و تحریمهای ایالات متحده ایجاد شده است.
رانندگان موتورهای برقی باتریها را از طریق پریزهای برق معمولی شارژ میکنند و با قطع شدن منبع، شانسی ندارند.
مقامات کوبا موتورسیکلتهای برقی را به عنوان کارآمد در مصرف انرژی و جایگزینی برای سیستم حمل و نقل عمومی معرفی میکنند که با کمبود قطعات برای تعمیر اتوبوسهای خراب و کمبود سوخت مواجه است.
رامس مونتس کالزادیلا، مدیر استراتژی وزارت نفت، گفت: برق همیشه ارزانتر از سوخت دیزل و بنزین خواهد بود و علاوه بر این، موتورهای الکتریکی بسیار کارآمدتر از موتورهای احتراقی هستند، میتوانید تا ۷۰ درصد در هزینه سوخت صرفهجویی کنید.
موتورسیکلتهای برقی در حال تغییر چشم انداز شهری در کوبا و همچنین ایجاد چالشهایی هستند: باتریها گاهی دچار آتش سوزی میشوند و بی صدایی نسبی آنها همراه با بی تجربگی راننده باعث بروز حوادث ترافیکی میشود.
آخرین آمار موجود از سازمان آتش نشانی حاکی از آن است که در نیمه اول سال ۲۰۲۰، ۲۶۳ مورد آتش سوزی موتورسیکلت با باتریهای ژله ای یا لیتیومی رخ داده است که نسبت به ۲۰۸ مورد در کل سال ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی داشته است.