مردم «عصر جدید» را بیش از برنامه و سریال دیگری در ایام نوروز دیدند؛ چون از خنده و گریه گرفته تا هیجان و تعلیق و ریتم و فضایِ چشمنواز را در یک قاب میدیدند اما نسبت به یکسری از رفتارهای داوران نقدهایی وارد است.
سومین فصل «عصر جدید» بعد از گمانههای زیاد با تغییر داوران، نیمه شعبان به آنتن رسید، البته مسابقه را از اول نوروز شروع کرد و در دو سه شب باقیمانده سال، تنور تحویل سال تلویزیون را با حضور اقوام و قومیتها گرم کرد. اگرچه علیخانی هم مثل دوستان دیگر خود در شبکههای تلویزیونی باز بهسراغ سلبریتیها و چهرههای شناختهشده رفت.
در مواقعی که از چهرههای مردمی و حضور قومیتها بهره میبرد کمتر حاشیه داشت تا از چهرههای شناختهشده استفاده میکرد! مصادیق بارزی وجود دارد که یکی از آنها عبارت خارج از عرف مهران رجبی بود که در فضای مجازی حواشی زیادی ایجاد کرد و حتی کُرکُری استقلال پرسپولیسی «ایمان صفا» که بهگونهای دیگر حاشیه آفرید. اما «خندوانه» و «دورهمی» زیر سایه «عصر جدید» قرار گرفتند و نتوانستند مثل این برنامه تلویزیونی مخاطب داشته باشند، هرچند رامبد جوان و همکارانش بیش از مهران مدیری تلاش کردند برنامهای متفاوت در ایام نوروز روی آنتن داشته باشند.
بازتابها نشان میدهد حضور «جنابخان» و خارج شدن از کلیشه برگزاری مسابقه باعث شد «خندوانه» پربینندهترین برنامه از شبکه نسیم باشد و «دورهمی» باز هم نتوانست در قالب جدید مسابقهای خودی نشان دهد. خندههای مهران مدیری بیش از جذاب بودن، گاهی اوقات آزاردهنده و تصنعی بود، در واقع برنامهای تکنیکزده، فاقد هویت و محتوای سرگرمکننده مخاطبپسند! در این میان، «عصر جدید» از هر لحاظ بهتر بود و با اختلاف زیاد همه رقبا را پشتسر گذاشت. خنده، گریه، هیجان، تعلیق، ریتم ، شکوه دکورها، فضای چشمنواز، اجرا و تنوع حضور افراد بکر و تازه.
یکی از اتفاقاتی که خیلی جالب بود و مورد توجه قرار گرفت حضور اقوام مختلف و تنوع استعدادها و سهم تماشاگران در قضاوت و داوری که علیخانی و همکارانش به «عصر جدید» اضافه کردند و این مشارکت تماشاگران در داخل سالن برنامه، خودش به جذابیت برنامه اضافه کرد.
تغییر داوران نظرات مختلفی را بههمراه داشت؛ بسیاری با آمدنِ ژاله صامتی، کارن همایونفر و مجید اسماعیلی موافق بودند و برخی هم به این نکته اشاره کردند که تغییر داوران بهتر از اینها هم میتوانست اتفاق بیفتد.
یکی از نکاتی که علیخانی و همکارانش باید به آن توجه کنند و بسیار دیده میشود، دخالتهای زیاد از حد مجری و ورود داوران به موضوعات فرامتنی و بعضاً تعریض ضد شخصیتی و جنسیتی است که حواشی زیادی را بهدنبال داشته است.
شاید بیش از هر حاشیهای، ماجرای اجرای موسیقی لُری بهواسطه وایرال متعدد، سر زبانها افتاد. اظهارات ژاله صامتی داور این برنامه تلویزیونی که درباره اجرای این خواننده، خبرساز شد، همان عبارت «آمدی تهران باید لهجهات را حذف کنی!» بسیار وایرال و موجی از اعتراضات در شبکههای اجتماعی را بههمراه داشت،
هرچند این عبارت بریدهای تقطیعشده از نظر این داور بود اما بازتاب زیادی پیدا کرد و محل نقد منتقدان و مردم در فضای رسانهای شد. در بخش کاملتر این ویدئو، صامتی سعی دارد دلسوزانه و مادرانه توضیح دهد که چرا به این استعداد رأی منفی داده است.
برخی کاربران اظهارات منتسب به ژاله صامتی را نظر کارشناسی و فنی نسبت به این خواننده تلقی کردهاند و برخی دیگر آن را توهین به این فرد و قوم لُر دانستهاند، اما فارغ از این رفتار، برخی قرمز دادنهای صامتی به شهرستانیها را سوژه کردهاند و معتقدند او با شهرستانیها خیلی نامهربانی میکند.
در عین حال صامتی در همین برنامه هم بارها موتور محرک داوران «عصر جدید» بوده و حتی خیلی از رأیهای سفیدِ او هم جریان هدایتگر و کمککنندهای داشته است. مجید اسماعیلی روانشناس و کارشناس که بهجای بشیر حسینی در این فصل حضور دارد، بیشتر از نگاه فرهنگسازانه به آیتمهای رقابتی رأی میدهد، حتی در جریان اجرای یکی از برنامههای عجیب روی جایگاه «عصر جدید»، بهدنبال دادنِ رأی سفید خودش اعلام کرد که «من بهخاطر اینکه از جریان حضور افراد شجاع و باشهامت در ایران اسلامی حمایت کرده باشم این رأی را دادم.»
با همه ضعفها و نقدهای جدّی که به «عصر جدید» و رفتارهای داوران و مجریاش خصوصاً برخورد با شرکتکنندگان وارد است، «عصر جدید» پیشتاز نوروز تلویزیون است، اما باید عوامل و دستاندرکاران این برنامه توجه داشته باشند که مردم به یکسری از برخوردها حساساند خصوصاً شرکتکنندگانی که از مناطق دورافتاده میآیند. مردم توقع دارند شرکتکنندگان برنامه خصوصاً چوپانی را که در برنامه حاضر میشود محترم بشمرند.
صامتی و دیگر داوران برنامه باید خوددارتر برخورد کنند، مداخله بیشتر از نظر دادن همیشه مسئلهدار بوده و هرجا داوران به نظرات فرامتنی ورود کردهاند در هر عرصهای مسئله ایجاد کردهاند، داور باید در محدوده داوری خودش خلاق باشد.
نکته دیگری که درباره برنامه «عصر جدید» وجود دارد این است که نباید این برنامه را یک برنامه استعدادیابی محسوب کرد، این برنامه بیشتر نمایشی است؛ میهمانان و شرکتکنندگان میآیند واستعدادهای خودشان را به نمایش میگذارند و با رأی داوران و گاهی تماشاگران، صعود میکنند و به مراحل بالاتر میروند.
نکته دیگر، تأکید بر مسیری است که احسان علیخانی در پیش گرفته و آن نشان دادن استعدادها و حضور قومیتها و آدمهای شناختهنشدهای است که رویِ جایگاه «عصر جدید» میآیند و اتفاقات خوبی برایشان میافتد، این همان ایجاد حسّ امید و خودباوری است که باید بسیاری از برنامههای صداوسیما بهدنبال آن باشند.
اتفاق مناسب دیگر در برنامه «عصر جدید» که انتظار میرود گسترش بیشتری پیدا کند و از این اصل، فاصله نگیرد، اصل توجه به رویکرد بومی، ایرانی و اسلامی است.
این امیدواری وجود دارد «عصر جدید» کنار نمایش استعداد افراد شناختهنشده جامعه و تقویت خودباوری و امیدآفرینی، بهسمت معرفی استعدادهای واقعی فرهنگساز برود تا مخاطبِ این برنامه شاهد حضور تولیدکننده، کارآفرین، مربی و معلم نمونهای باشد که با سبک زندگی ایرانی و اسلامی توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند؛ که این اتفاق در نوع خودش فرهنگساز و حرکتِ رو به جلو است. تسنیم
سومین فصل «عصر جدید» بعد از گمانههای زیاد با تغییر داوران، نیمه شعبان به آنتن رسید، البته مسابقه را از اول نوروز شروع کرد و در دو سه شب باقیمانده سال، تنور تحویل سال تلویزیون را با حضور اقوام و قومیتها گرم کرد. اگرچه علیخانی هم مثل دوستان دیگر خود در شبکههای تلویزیونی باز بهسراغ سلبریتیها و چهرههای شناختهشده رفت.
در مواقعی که از چهرههای مردمی و حضور قومیتها بهره میبرد کمتر حاشیه داشت تا از چهرههای شناختهشده استفاده میکرد! مصادیق بارزی وجود دارد که یکی از آنها عبارت خارج از عرف مهران رجبی بود که در فضای مجازی حواشی زیادی ایجاد کرد و حتی کُرکُری استقلال پرسپولیسی «ایمان صفا» که بهگونهای دیگر حاشیه آفرید. اما «خندوانه» و «دورهمی» زیر سایه «عصر جدید» قرار گرفتند و نتوانستند مثل این برنامه تلویزیونی مخاطب داشته باشند، هرچند رامبد جوان و همکارانش بیش از مهران مدیری تلاش کردند برنامهای متفاوت در ایام نوروز روی آنتن داشته باشند.
بازتابها نشان میدهد حضور «جنابخان» و خارج شدن از کلیشه برگزاری مسابقه باعث شد «خندوانه» پربینندهترین برنامه از شبکه نسیم باشد و «دورهمی» باز هم نتوانست در قالب جدید مسابقهای خودی نشان دهد. خندههای مهران مدیری بیش از جذاب بودن، گاهی اوقات آزاردهنده و تصنعی بود، در واقع برنامهای تکنیکزده، فاقد هویت و محتوای سرگرمکننده مخاطبپسند! در این میان، «عصر جدید» از هر لحاظ بهتر بود و با اختلاف زیاد همه رقبا را پشتسر گذاشت. خنده، گریه، هیجان، تعلیق، ریتم ، شکوه دکورها، فضای چشمنواز، اجرا و تنوع حضور افراد بکر و تازه.
یکی از اتفاقاتی که خیلی جالب بود و مورد توجه قرار گرفت حضور اقوام مختلف و تنوع استعدادها و سهم تماشاگران در قضاوت و داوری که علیخانی و همکارانش به «عصر جدید» اضافه کردند و این مشارکت تماشاگران در داخل سالن برنامه، خودش به جذابیت برنامه اضافه کرد.
تغییر داوران نظرات مختلفی را بههمراه داشت؛ بسیاری با آمدنِ ژاله صامتی، کارن همایونفر و مجید اسماعیلی موافق بودند و برخی هم به این نکته اشاره کردند که تغییر داوران بهتر از اینها هم میتوانست اتفاق بیفتد.
یکی از نکاتی که علیخانی و همکارانش باید به آن توجه کنند و بسیار دیده میشود، دخالتهای زیاد از حد مجری و ورود داوران به موضوعات فرامتنی و بعضاً تعریض ضد شخصیتی و جنسیتی است که حواشی زیادی را بهدنبال داشته است.
شاید بیش از هر حاشیهای، ماجرای اجرای موسیقی لُری بهواسطه وایرال متعدد، سر زبانها افتاد. اظهارات ژاله صامتی داور این برنامه تلویزیونی که درباره اجرای این خواننده، خبرساز شد، همان عبارت «آمدی تهران باید لهجهات را حذف کنی!» بسیار وایرال و موجی از اعتراضات در شبکههای اجتماعی را بههمراه داشت،
هرچند این عبارت بریدهای تقطیعشده از نظر این داور بود اما بازتاب زیادی پیدا کرد و محل نقد منتقدان و مردم در فضای رسانهای شد. در بخش کاملتر این ویدئو، صامتی سعی دارد دلسوزانه و مادرانه توضیح دهد که چرا به این استعداد رأی منفی داده است.
برخی کاربران اظهارات منتسب به ژاله صامتی را نظر کارشناسی و فنی نسبت به این خواننده تلقی کردهاند و برخی دیگر آن را توهین به این فرد و قوم لُر دانستهاند، اما فارغ از این رفتار، برخی قرمز دادنهای صامتی به شهرستانیها را سوژه کردهاند و معتقدند او با شهرستانیها خیلی نامهربانی میکند.
در عین حال صامتی در همین برنامه هم بارها موتور محرک داوران «عصر جدید» بوده و حتی خیلی از رأیهای سفیدِ او هم جریان هدایتگر و کمککنندهای داشته است. مجید اسماعیلی روانشناس و کارشناس که بهجای بشیر حسینی در این فصل حضور دارد، بیشتر از نگاه فرهنگسازانه به آیتمهای رقابتی رأی میدهد، حتی در جریان اجرای یکی از برنامههای عجیب روی جایگاه «عصر جدید»، بهدنبال دادنِ رأی سفید خودش اعلام کرد که «من بهخاطر اینکه از جریان حضور افراد شجاع و باشهامت در ایران اسلامی حمایت کرده باشم این رأی را دادم.»
با همه ضعفها و نقدهای جدّی که به «عصر جدید» و رفتارهای داوران و مجریاش خصوصاً برخورد با شرکتکنندگان وارد است، «عصر جدید» پیشتاز نوروز تلویزیون است، اما باید عوامل و دستاندرکاران این برنامه توجه داشته باشند که مردم به یکسری از برخوردها حساساند خصوصاً شرکتکنندگانی که از مناطق دورافتاده میآیند. مردم توقع دارند شرکتکنندگان برنامه خصوصاً چوپانی را که در برنامه حاضر میشود محترم بشمرند.
صامتی و دیگر داوران برنامه باید خوددارتر برخورد کنند، مداخله بیشتر از نظر دادن همیشه مسئلهدار بوده و هرجا داوران به نظرات فرامتنی ورود کردهاند در هر عرصهای مسئله ایجاد کردهاند، داور باید در محدوده داوری خودش خلاق باشد.
نکته دیگری که درباره برنامه «عصر جدید» وجود دارد این است که نباید این برنامه را یک برنامه استعدادیابی محسوب کرد، این برنامه بیشتر نمایشی است؛ میهمانان و شرکتکنندگان میآیند واستعدادهای خودشان را به نمایش میگذارند و با رأی داوران و گاهی تماشاگران، صعود میکنند و به مراحل بالاتر میروند.
نکته دیگر، تأکید بر مسیری است که احسان علیخانی در پیش گرفته و آن نشان دادن استعدادها و حضور قومیتها و آدمهای شناختهنشدهای است که رویِ جایگاه «عصر جدید» میآیند و اتفاقات خوبی برایشان میافتد، این همان ایجاد حسّ امید و خودباوری است که باید بسیاری از برنامههای صداوسیما بهدنبال آن باشند.
اتفاق مناسب دیگر در برنامه «عصر جدید» که انتظار میرود گسترش بیشتری پیدا کند و از این اصل، فاصله نگیرد، اصل توجه به رویکرد بومی، ایرانی و اسلامی است.
این امیدواری وجود دارد «عصر جدید» کنار نمایش استعداد افراد شناختهنشده جامعه و تقویت خودباوری و امیدآفرینی، بهسمت معرفی استعدادهای واقعی فرهنگساز برود تا مخاطبِ این برنامه شاهد حضور تولیدکننده، کارآفرین، مربی و معلم نمونهای باشد که با سبک زندگی ایرانی و اسلامی توانسته است به این موفقیت دست پیدا کند؛ که این اتفاق در نوع خودش فرهنگساز و حرکتِ رو به جلو است. تسنیم
نظر شما