شناسهٔ خبر: 9971768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

كارشناسان برقاطعيت ايران درقبال نقض برجام از سوي آمريكا تاكيد كردند

تعيين ضرب‌الاجل به جاي انعطاف منفعلانه

صاحب‌خبر -

آمريكايي‌ها در حالي كه همچنان مدعي هستند اقدام كنگره نقض برجام نيست ولي ناظران سياسي ضمن تاكيد بر نقض آشكار برجام آن هم در آستانه اجرايي شدن اين توافق، قاطعيت و تعيين ضرب‌الاجل مقامات كشورمان در قبال آمريكايي‌ها را خواستار شدند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که قانون محدودیت سفر مسافران ایراني به آمریکا «لازم‌الاجرا» است و تداخلی با اجرای برجام ندارد!
گويا هرچه ايران در قبال اجراي برجام بيشتر حسن‌نيت نشان مي‌دهد، حتي زودتر از انتظار غرب و آمريكايي‌ها در قبال انجام تعهدات پيش‌دستي مي‌كند اما گويا با هر قدم متعهدانه ايران، طرف مقابل گستاخ‌تر مي‌شود و به جاي حسن‌نيت، هر روز بخشي از اهداف شوم خود را به نمايش مي‌گذارد.
پس از نامه‌نگاری وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش، دولتی‌های آمریکا اولین واکنش علنی به تصویب قانون محدودیت ورود مسافران ایران را نشان دادند. چنانچه «جان کربی» در میان خبرنگاران، با سوال یکی از خبرنگاران مواجه شد که از وی پرسید «آیا شما هم نگرانید که با این قانون، برجام نقض شده باشد؟»كه کربی مدعي شده: نه، برجام به هیچ‌وجه نقض نشده؛ این قانون جدید (محدودیت صدور ویزا برای مسافران ایران) را هم البته اجرا خواهیم کرد ولی این منافاتی با حقوق تجاری مشروع ایرانیان ندارد.
«حقوق مشروع ایرانیان» عبارتی جدید بود که سخنگو چندین نوبت از آن استفاده کرد ولی منظورش را از آن به صورت صریح و شفاف بیان نکرد.سخنگو ادامه داد: ... این قانون منافاتی با برجام ندارد البته برجام هم هنگامی اجرایی می‌شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اصرار داشت از جانب دولتی قانون‌مدار و پایبند به تعهدات بین‌المللی سخن می‌گوید، در آخر از ایرانیان - که حالا کشورشان به منشأ سخت شدن صدور ویزا تبدیل شده - درخواستی هم داشت.
سخنگو گفت: تعهد داریم که نسبت به امنیت شهروندان آمریکایی نگران باشیم و قانون (محدودیت صدور ویزا) هم باید اجرا شود، در عین حال از ایران هم انتظار داریم مانند ما نسبت به اجرای برجام پایبند بماند.
یکی از خبرنگاران از سخنگو پرسید که «ایران بر‌اساس چه مکانیسمی در فهرست این ۴ کشور، جای گرفت؟» سوالی که بسیاری از ایرانیان که ریشه اصلی صادرات تروریست و تخصیص دلار نفتی به افراط‌گراها را می‌شناسند، برایشان ایجاد شده است. سخنگو دو بار پاسخ داد: دولت ایران حامی تروریست‌هاست.

آغاز دوباره جنگ زرگری در واشنگتن
در حالي كه آمريكايي‌ها براي اجراي اين قانون قاطعيت به خرج داده‌اند اما به خاطر نامه جان كري به ظريف چند نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با انتقاد از اين نامه و وعده عدم اجرای کامل قانون محدودیت تردد سفرکنندگان به ایران، نوشته‌اند که واشنگتن باید بر آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران متمرکز شود.
«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که به شبکه فاکس نیوز ارسال کرده، نوشته است: کاخ سفید به جای تلاش برای آرام کردن رژیم ایران، باید از آن‌ها در مورد آزمایش‌های موشکی اخیر، تداوم حمایتشان از تروریسم و زندانی کردن غلط آمریکایی‌ها، پاسخ بخواهد.
اما «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه پیشنهاد کری به معنای قائل شدن استثنائی کور برای ایران است، می‌گوید کنگره مخالف چنین اقدامی است و این بر خلاف اهداف کنگره است.
مک کارتی در بیانیه‌اش گفت: بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد وزیر خارجه دارد به جواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید، نیت کنگره هرگز این نبود که به دولت اجازه دهد استثنائی کور برای سفرکنندگان به ایران قائل شود تا اجرای توافق با ایران را تسهیل کند.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا مستقیما در نهایی شدن این قانون نقش داشته و تنها یک بار مرور متن توافق هسته‌ای نیز نشان می‌دهد که چنین قانون ناقض برجام است.
آيا واقعا اين اقدام كنگره به ويژه با توجه بند دوم شروط رهبري نقض برجام نيست؟ آيا همچنان و تنها به صرف يك نامه مي‌توان تعهد حقوقي را براي اجراي تعهدات از سوي طرف مقابل را تضمين كنيم؟ تعهدي كه هنوز اجرايي نشده از سوي يكي از اعضاي ۱+۵ به راحتي نقض مي‌شود، آيا نبايد ضرب‌الاجلي براي اين اقدام كنگره آمريكا در نظر گرفته شود؟ اينها سوالاتي است كه انتظار مي‌رود تيم مذاكره‌كننده و مسئولان بتوانند ضمن پاسخي مناسب اقدامي مناسب نيز در برابر اين همه گستاخي‌ها داشته باشند نه انعطاف منفعلانه.
گرچه اين اقدام ضد ايراني دولتمردان آمريكايي در سلسله اقدامات خصمانه آنها عليه ملت ايران از بعد از انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود اما ناظران سياسي معتقدند آمریکا با اصلاحیه قانون ویزا بازی جدیدی را شروع کرده است که هدف آن ضمن تلاش برای آنچه انزوای مجدد ایران می‌نامد، تحدید فرصت ایران پس از توافق هسته‌ای برای شرکایش است.
جدای از همه انتقادهایی که به توافق هسته‌اي وارد آمده است، این توافق مهمترین نتیجه‌اش، شکست حصر ایران در حوزه گسترش نفوذ ایران بوده است. این توافق و در نهایت تصویب قطعنامه پي.ام.دي در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ثابت کرد که کشور ایران شریک مطمئنی برای جامعه جهانی در جهت استقرار امنیت جهانی است. خصوصا که نقش سازنده ایران در بحران سوریه و عراق و کمک ایران به دولت‌های قانونی این کشورها در جنگ با تروریسم تکفیری - وهابی، جامعه جهانی را مطمئن ساخت که می‌توانند با ملت ایران تعاملاتی داشته باشند که همه طرف‌ها از آن سود ببرند.
حضور موج‌وار شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف در ایران به همراه هیئت‌های اقتصادی‌شان نشان از خروج ایران از انزوای تحمیلی و ظالمانه و گسترش و شدت‌یابی نفوذ ایران دارد. این اقبال جهانی، مطلوب دولت امریکا که خود را بازنده بزرگ این فرایند می‌دید، بسیار گران آمد. زیرا خود را محروم و دیگران را که در این بازی تحریم ایران همراه وی بودند و خود ملت ایران را برنده می‌دید. از این روی با اصلاحیه قانون ویزای امریکا بازی جدیدی را شروع کرده است. اين بازي در حالي شروع شده كه قرار است تا در آينده نزديك شاهد اجراي برجام باشيم و حتي جمهوري اسلامي همه اقدامات لازم را پيش از اجرا شدن برجام انجام داده يعني حتي در انجام تعهدات خود نيز پيش‌دستي كرده است اما آمريكا پاسخ اين همه حسن‌نيت و تعهد ايراني را گستاخانه داد و نقض آشكار برجام را عليرغم نامه جان كري در دستور كار قرار دادند.
ديروز كميسيون امنيت ملي كشورمان در نامه‌اي به شوراي امنيت ملي خواستار توقف برجام شدند، ناظران سياسي بر اين باورند كه دولت جمهوری اسلامی با توجه به این مهم و با عنایت به رهنمود ۹ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با توافق نامه هسته‌ای، می‌بایست توجه داشته باشد که تصویب این قانون با توجه به تبعاتی که در ابعاد سیاسی و اقتصادی و حتی امنیتی دارد، می‌تواند از مصادیق نقض برجام و توافق هسته‌ای به شمار آید و می‌بایست همه مساعی خویش را بکار بندد و اقدام متقابلي انجام داده تا با توجه به نامه ریاکارانه جان کری در این ارتباط، زحمات قریب چهار دهه‌ای ملت ایران در مسیر نیل به استقلال واقعی و زحمات چند ساله تیم مذاکرات هسته‌ای، آسیب نبیند و هزینه‌ها مضاعف نشود.

ايران براي آمريكا ضرب‌الاجل تعيين كند
حسن هاني‌زاده كارشناس مسائل سياست خارجي در‌خصوص اقدام متقابل ايران برابر اقدام كنگره به سياست روز گفت: اقدام اخير کنگره آمريکا در ايجاد محدوديت براي سفر به ايران نقض آشکار توافق‌نامه و ۱+۵ است.
وي افزود: ايران در طول ماه‌هاي گذشته همه مسيرهاي اعتماد‌سازي را طي کرد و حتي بخش زيادي از سانتريفيوژها را از تاسيسات هسته‌اي برچيده و اين صرفا به خاطر اينکه ايران بتواند حسن‌نيت خود را ثابت کند متاسفانه اقدام کنگره و امضاي آن از سوي اوباما نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها همچنان درصدد استفاده از ابزار تحريم هستند.
وي در ادامه تصريح كرد: نامه جان‌کري نيز در حقيقت نوعي از نفاق سياسي آمريکا است در يک جا محدوديت‌ها را اعمال مي‌كند از سوي ديگر نامه اطمينان‌بخش مي‌فرستند اين نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها قابل اعتماد نيستند
هاني‌زاده معتقد است با اين اوصاف بايد به نقطه اول بازگرديم ايران بايد يک ضرب‌الاجل براي آمريکا و ۱+۵ تعيين كند كه اگر آنها به تعهداتشان در برجام عمل نکنند راهكاري قاطعانه در برابر اين همه رفتارهاي بي‌تعهد اتخاذ شود.

يك تبعيض آشكار بين‌المللي عليه ايران
حسين عابديني كارشناس مسائل منطقه و بين‌الملل نيز گفت: در چارچوب توافق برجام قرار شد که هيچ‌گونه موضوعي سبب نشود روح برجام خدشه‌دار شود، به ويژه اينكه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران صورت نگيرد. وي افزود: به نظر مي‌رسد اقدام کنگره که طبعا توسط بيشتر نومحافظه‌کاران و بعضي از دموکرات‌ها صورت گرفت، عملا يک اقدام منفي در قبال برجام است.
عابدینی گفت: اين اقدام آمريكايي‌ها كاهش زمينه نفوذ گردشگري ايران را به همراه دارد آن هم با اين ادعا كه ايران حامي تروريسم است و اين درحالي است كه همه مي‌دانند جايي که بيشترين حمايت از تروريسم و پرورش آن صورت مي‌گيرد عربستان، قطر و ترکيه است. بنابراين يک تبعيض آشکار در حوزه قوانين بين‌المللي است كه بايد تا حل مسئله از سوي مقامات كشورمان پيگيري شود. وي در پايان گفت: با روحيه‌ زياده‌خواهي كه آمريكايي‌ها دارند نمي‌خواهند برجام طبق تعهدات پيش رود.

به کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام شکایت شود
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با فارس، درخصوص امضای قانون ضد ایرانی کنگره آمریکا از سوی اوباما که در آن اتباع کشورهایی که با آمریکا لغو روادید دارند، در صورت سفر به ایران برای ورود به آمریکا باید ویزا دریافت کنند، گفت: این موضوع صراحتاً در تعارض با برجام است و اقدامی ضد روند برجام تلقی می‌شود.
وی افزود: صهیونیست‌های آمریکا که نتوانسته‌اند جلوی توافق را بگیرند، این بار تلاش کردند که با بندی که در لایحه بودجه گنجانده شد، اوباما را وادار کنند این موضوع را دنبال کند، چراکه اگر اوباما می‌خواست این لایحه را رد کند، بودجه دو ماه به تعویق می‌افتاد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به نامه جان کری به همتای ایرانی خود که در آن ذکر شده دولت آمریکا متعهد می‌باشد که اقدامی خلاف برجام انجام ندهد، خاطرنشان کرد: ایران باید تلاش‌های خود را دنبال کند و اینکه بخواهیم نامه کری را مبنای کار قرار دهیم، کمی ساده‌انگاری است و این یک توجیه می‌باشد که گفته شده نقض برجام نیست.
وی با اشاره به اینکه این موضوع جزو مسائل فراملی بوده و باید به صورت یکپارچه تمامی جناح‌ها با آن روبه‌رو شوند، خاطرنشان کرد: من مخالف هر نوع سوءاستفاده، له یا علیه دولت از این لایحه هستم.
بهشتی‌پور در‌خصوص پیشنهادات خود در مقابله با این موضوع نیز گفت: باید یک شکایت رسمی به کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام ارائه شود و همچنین به موازات آن، کمپینی بین‌المللی برای دست برداشتن آمریکا از این اقدام شکل بگیرد، زیرا این یک کار صهیونیستی است و برای مقابله با آن نیازمند کمپینی بین‌المللی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز می‌باشد، زیرا نباید فردی به صرف متولد شدن در یک کشور، از حق سفر به کشورهای دیگر محروم شود. 

هدي دهقان بذرافشان

نظر شما