شناسهٔ خبر: 9928032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

امروز؛ هاشمی و روحانی کاندیدا می‌شوند

صاحب‌خبر -
روز یکشنبه حاشیه‌های ثبت‌نام برای مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بیش از متن آن بود.
روزنامه شرق نوشت؛

 از شنبه‌شب هم شایعاتی مبنی بر حضور «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده بود ولی فضای حاکم بر ستاد، این خبر را تأیید نمی‌کرد. اما عصر دیروز فضا و تحرکات حاکی از این بود که رئیس‌جمهوری صبح دوشنبه (امروز) قرار است برای ثبت‌نام بیاید. چراکه پس از پایان زمان اداری درنظر گرفته‌شده برای ثبت‌نام، مسئولان ستاد از خبرنگاران درخواست کردند زودتر محل را ترک کنند تا سالن ثبت‌نام و همچنین سالن ٦٠٠ نفری جنب آن، مهیای حضور «روحانی» شود. از طرفی پس از حضور تعدادی از تیم تشریفات ریاست‌جمهوری در ستاد، از خبرنگاران خواسته شد رأس ساعتی که اعلام شده در محل ستاد حاضر شوند.همچنین شب گذشته سایت انتخاب به نقل از اینستاگرام آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضور او در ستاد وزارت کشور برای ثبت نام مجلس خبرگان خبر داد. در این پست اینستاگرامی نوشته شده:‌نوبت وصل و لقاست؛ آیت االه هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه ٣٠ آذر ساعت ٣ عصر برای ثبت نام در مجلس خبرگان به وزارت کشور خواهد رفت».

حضور برای بازدید نه ثبت‌نام
از ابتدای صبح، خبرنگاران چشم‌به‌راه حضور چهره‌های شناخته‌شده بودند ولی چشمشان همچنان به در مانده بود که حضور «علاءالدین بروجردی» نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مورداستقبال خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت. ولی او برای ثبت‌نام نیامده بود که همین امر باعث تعجب خبرنگاران شد. «بروجردی» پس از ورود، به محوطه ثبت‌نام نامزدها رفت و با اپراتورهایی که پشت میزهای ثبت‌نام نشسته بودند، خوش‌وبشی کرد و در انتهای آن محوطه، درحالی‌که روبه‌روی عکاسان ایستاده بود، با مسئولان ستاد صحبت کرد. پس از آن هم به محوطه مصاحبه خبرنگاران با نامزدها آمد و پاسخ‌گوی سؤالات درباره «برجام» و «مصوبه اخیر سنای آمریکا» بود. همچنین او در پاسخ به سؤالی، خبر از کاندیداشدنش از حوزه انتخابیه بروجرد داد. «حسینعلی‌امیری» سخنگوی وزارت کشور که برای بازدید از ستاد در محل حاضر شده بود، در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام نمایندگانی که به ستاد می‌آیند ولی ثبت‌نام نمی‌کنند، تبلیغات محسوب می‌شود، این کار را در زمره تبلیغات ندانست. «عوض حیدرپور» نماینده فعلی «شهرضا» دیگر نماینده‌ای بود که وارد ستاد انتخابات کشور شد؛ اما او برخلاف «بروجردی» برای خوش‌وبش نیامده بود و اعلام کرد از حوزه انتخابیه «تهران» برای انتخابات مجلس ثبت‌نام خواهد کرد.
دختر ٢٧ساله‌ای که برای خبرگان آمد
ساعاتی پس از آغاز روند ثبت‌نام، یک زوج نسبتا میانسال توجه خبرنگاران را در بی‌خبری ستاد، به خود جلب کرد. به گفته خودشان، این زوج قصد ندارند از یک حوزه انتخابیه وارد شوند؛ شوهر برای یکی از شهرستان‌های استان مرکزی و همسرش از حوزه انتخابیه تهران. آنها دو فرزند دارند و مرد خانواده چهارنفره می‌گفت قبلا هم نامزد بوده‌ ولی نتوانسته وارد مجلس شود.چهره دیگری که توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد، یک خانم ٢٧ساله بود که برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان آمده بود. او می‌گفت دکترای زبان عربی دارد و در یکی از دانشگاه‌ها فقه و حقوق تدریس می‌کند. او از رزومه خودش هم صحبت می‌کرد: «چند بار پژوهشگر برتر بودم و مقالات زیادی در سطح بین‌المللی دارم». او در پاسخ به سؤالی درباره نداشتن مدرک اجتهاد هم گفت: «من کتاب‌های زیادی خوانده‌ام و آماده امتحان اجتهاد هستم». او همچنین در واکنش به سؤالی که «فکر می‌کنید تأیید صلاحیت بشوید»، هم گفت: «ان‌شاءالله».

غرضی: مردم سرمایه، مدیریت و تکنولوژی خارجی را نمی‌خواهند
«محمد غرضی» چهره‌ای بود که روز یکشنبه با بیشترین استقبال از سوی خبرنگاران همراه بود. عصر دیروز «غرضی» پس از ورود به محل ستاد، مشغول امور ثبت‌نام شد و درباره کاندیداتوری خود گفت: «هم برای مجلس شورای اسلامی و هم برای مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام خواهم کرد». «غرضی» که در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ هم کاندیدا شده بود، پس از طی مراحل ثبت‌نام، به دعوت خبرنگاران به سالن ٦٠٠نفری جنب محل ستاد آمد و سخنانی را بیان کرد. او در قسمتی از سخنانش گفت: «در صورتی که بتوانم به مجلس راه پیدا کنم، سعی می‌کنم دولت و مجلس را قانع کنم که باید استاندارها را مردم انتخاب کنند. این مسئله دلیل فقهی دارد. همچنین دولت را متوجه این موضوع می‌کنم که نباید خرج زیادی کند چراکه باعث ایجاد رانت‌ها و فساد می‌شود». او همچنین افزود: «کل دین در سه کلمه توجه به اصول دین، تعیین معیشت و صبر در مشکلات خلاصه شده است. به عنوان یکی از افراد این مملکت که در ٦٠ سال گذشته در امور مختلف کشور فعالیت کرده‌ام می‌گویم هر کاری که کرده‌ام بر مبنای اصول فقهی بوده است. بر اساس فقه زندگی و به مشکلات فکر کرده‌ام. به همین دلیل می‌توانم بگویم با آشنایی با فقه در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌ام». «غرضی» ادامه داد:‌ «از خبرگان سؤال کردم چه کسانی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که پاسخ دادند هرکسی که در امتحان خبرگان قبول شود می‌تواند در این انتخابات داوطلب شود. من هم تشخیص دادم که می‌توانم امتحان بدهم پس ثبت‌نام کردم». او افزود: «کشور ما به سه مسئله نیاز ندارد. سرمایه خارجی، مدیریت خارجی و تکنولوژی خارجی؛ آن چیزی است که مردم نمی‌خواهند و من هم در دوران وزارتم این کار را نکردم». پس از پایان سخنرانی «غرضی» هنگامی که او قصد خروج از سالن را داشت، خبرنگاران از او برای عکس سلفی دعوت کردند که او هم اجابت کرد و دقایقی را مشغول عکس‌گرفتن بودند. اما دقایقی پس از ورود «غرضی» به ستاد، «الیاس حضرتی» مدیر مسئول روزنامه اعتماد، «جواد اطاعت»، از اعضای حزب اعتمادملی، «محمدعلی وکیلی»، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و «حسن رنجبر»، عضو حزب اراده ملت، با همراهی یکدیگر برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران وارد ستاد شدند. اما از چهره‌های شناخته‌شده که به ستاد وزارت کشور آمدند، می‌توان به «هادی غفاری» اشاره کرد. او پیش از ظهر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد تا در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کند ولی به‌دلیل نقص مدارک موفق نشد. او پس از گذشت ساعاتی، با مدارک کامل وارد ستاد انتخابات و موفق به ثبت‌نام شد.

به نمایندگی آمدند
روز گذشته همچنین نماینده آیت‌الله «احمد جنتی» و نماینده حجت‌الاسلام «ری‌شهری» با حضور در ستاد انتخابات کشور، موکلان خود را برای مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند. نماینده آیت‌الله «مقتدایی»، عضو ارشد جامعه مدرسین، نیز با حضور در فرمانداری قم، موکل خود را از حوزه انتخابیه اصفهان ثبت‌نام کرد. حجت‌الاسلام «مهدی طائب»، رئیس قرارگاه عمار، برای حوزه انتخابیه تهران و حجت‌الاسلام «دری‌نجف‌آبادی»، امام‌جمعه اراک، برای شرکت در مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه استان مرکزی ثبت‌نام کردند. حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی»، دادستان کل کشور، نیز از حوزه انتخابیه خراسان‌جنوبی کاندیدای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد. همچنین نماینده آیت‌الله محمد یزدی ایشان را برای مجلس خبرگان ثبت‌نام كرد. دیروز چهارمین‌روز از مهلت ثبت‌نام برای خبرگان رهبری و دومین‌روز ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی بود. ثبت‌نام خبرگان رهبری تا روز چهارشنبه و مجلس شورای اسلامی تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

نظر شما