شناسهٔ خبر: 9925470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

گزارش فرهیختگان از ثبت‌نام نامزدها در وزارت کشور تا پایان وقت اداری دیروز در مجموع 240 نفر برای مجلس خبرگان و 1676 نفر برای مجلس دهم ثبت‌نام کردند

نقشه انتخابات تکمیل می‌شود

صاحب‌خبر -

فرهیختگان| این روزها، روزهای چهره‌ها و فعالان سیاسی و مذهبی کشور است. از چهار روز قبل که نام‌نویسی برای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده تا دیروز که دومین روز ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی بود، همه چشم‌ها به وزارت کشور است. اخبار ساعت به ساعت رصد می‌شود. همه منتظر هستند ببینند چه کسانی برای هر دو مجلس نام‌نویسی می‌کنند.
تا پایان چهارمین روز از نام‌نویسی خبرگان رهبری چهار زن نام‌نویسی کرده‌اند.
همچنین چهره‌هایی مانند محمد یزدی، رئیس کنونی خبرگان رهبری، احمد جنتی، عضو خبرگان و دبیر شورای نگهبان و محمدمهدی ری‌شهری عضو کنونی خبرگان و تولیت آستان عبدالعظیم حسنی نام‌نویسی کرده‌اند. دیروز ثبت‌نام‌ها برای مجلس خبرگان تا ساعت پنج عصر تمدید شد. تا دیروز در سراسر کشور 240 نفر برای مجلس خبرگان رهبری و 1676 نفر هم برای مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند که 230 نفر از آنها برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران بوده است.
اما در دومین روز نام‌نویسی مجلس شورای اسلامی حالا کم‌کم چهره‌های شناخته‌شده سیاسی در حوزه‌ها حاضر می‌شوند و برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند. دیروز جواد اطاعت فعال سیاسی، هادی غفاری نماینده مجلس در سه دوره اول، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و عضو حزب اعتمادملی، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، فاطمه واعظ‌جوادی رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دولت نهم و... ثبت‌نام کردند. همچنین علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی از وزارت کشور و محل ثبت‌نام‌ها بازدید کرد.
  غفاری: مردم نگذارند باز مجلس به دست تندروها بیفتد
دیروز در حاشیه ثبت‌نام‌ها با برخی از چهره‌های سیاسی به گفت‌وگو نشستیم. هادی غفاری، از فعالان ‌سیاسی اصلاح‌طلب دیروز پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» روند ائتلاف‌ گروه‌های اصلاح‌طلب را قابل‌قبول توصیف کرد و گفت: «با اتفاقات به وجود آمده در هشت سال دولت احمدی‌نژاد بی‌شک اقبال مردم به انتخابات بیشتر از پیش خواهد بود.» او همچنین تاکید کرد: «امیدوارم مردم این بار نگذارند مجلس به دست عده‌ای تندرو بیفتد.»
جواد اطاعت، استاد علوم سیاسی دانشگاه و از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز با اشاره به روند همگرایی ائتلاف اصلاح‌طلبان به «فرهیختگان» گفت: «تقسیمی که صورت گرفته نگاه ویژه‌ای را نیز به شهرستان‌ها داشته است و امیدواریم رای شهرستان‌ها و مناطق دورتر از پایتخت نیز به صندوق اصلاحات ریخته شود.»
او که برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به وزارت کشور رفته ‌بود، در ادامه تصریح کرد: «دولت هم می‌داند که بدنه اجتماعی‌اش از اصلاح‌طلبان است و همین مساله می‌تواند اردوگاه اصلاحات را تقویت کند.»
محمد غرضی، وزیر دولت‌های میرحسین‌ موسوی و آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز دیروز با حضور در مرکز ثبت‌نام هم برای انتخابات خبرگان و هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد. او با اشاره به تایید صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: «قاعدتا امروز نیز در هر دو انتخابات تایید صلاحیت خواهم شد و از این نظر نگرانی ندارم. من در زندگی شخصی و اجتماعی‌ام درگیر فقه بودم و فقه را در آن جاری می‌دانم.»
در سالن ثبت‌نام وزارت کشور نیز خبری درباره نام‌نویسی نمایندگان فعلی در ساختمان مجلس مطرح شد. طبق شنیده‌ها این اقدام اعتراض کمیته اجرایی انتخابات را به همراه داشته ‌است. همچنین دیروز در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی‌بر احتمال بازدید روز دوشنبه (امروز) رئیس‌جمهوری از وزارت کشور و ثبت‌نام همزمان او در انتخابات خبرگان منتشر شد. برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در روز دوشنبه نیز منتشر شده است.

نظر شما