شناسهٔ خبر: 9901455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

ثبت‌نام خبرگان براي خبرگان

صاحب‌خبر -

آرمان: ديروز سالن ثبت‌نام وزارت كشور بازهم شلوغ بود البته شلوغ‌تر از روزهاي جمعه و پنجشنبه چون دیروز کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم براي ثبت‌نام مراجعه می‌کردند.

يار امام در مجلس خبرگان

اعلام شده بود آيت‌ا... موسوي‌بجنوردي قرار است روز شنبه براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان به وزارت كشور برود که او هم خلف‌وعده نکرد و راس ساعت اعلام شده با حضور در وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام كرد. آيت‌ا... محمد موسوي بجنوردي متولد ۱۳۲۲ در نجف، فقيه و قاضي و حقوقدان ايراني است. او در همايش سال۱۳۸۴ چهره‌هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار رشته‌هاي فقه و حقوق برگزيده شد. محمد موسوي‌بجنوردي فرزند ميرزا سيدحسن بجنوردي صاحب كتاب «القواعد الفقهيه» و مرجع تقليد وقت است. تحصيلات حوزوي را در حوزه علميه نجف نزد امام خمینی، ابوالقاسم خويي و سيدمحسن حكيم و شيخ صدرا بادكوبه‌اي گذراند. او در مسجد جامع نجف (هندي) كتاب‌هاي رسائل و مكاسب و كفايتين را به زبان عربي براي طلاب تدريس مي‌كرد و سيدعباس موسوي و شيخ راغب حرب از بنيانگذاران حزب‌ا... لبنان از شاگردان وي بودند. موسوي‌بجنوردي پس از پيروزي انقلاب اسلامی به ايران آمده و در دفتر استفتائات حضرت امام(ره) مشغول به كار شد. در سال ۱۳۵۹ دادگاه عالي قضات را به دستور ایشان راه‌اندازي كرد. از سال ۱۳۶۰ به مدت دو دوره تا سال ۱۳۶۸ به عضويت شوراي عالي قضائی درآمد و تا زمان انحلال اين شوراي پنج نفره كه عالي‌ترين نهاد قضائی كشور بود، در آن عضويت داشت. او يكي از چهار عضو هيات عفو زندانيان به انتصاب امام خميني(ره) بود که در بازنگري قانون اساسي سال ۱۳۶۸ شوراي عالي قضائی حذف و مقرر شد به جاي آن يك نفر توسط رهبر به عنوان رئيس قوه‌قضائيه منصوب شود. موسوی‌بجنوردی همچنين در دانشكده‌هاي حقوق دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي و تربيت مدرس و نيز دانشكده الهيات دانشگاه تهران تدريس مي‌كرد و در سال۱۳۶۸ به رتبه دانشياري و در سال۱۳۸۲ به رتبه استادي رسيد و در دانشكده‌هاي حقوق، الهيات دانشگاه‌هاي قم (كارشناسي ارشد)، تربيت مدرس، تهران، امام صادق، شهيد بهشتي، آزاد (كارشناسي ارشد و دكتري)، پژوهشكده امام خميني، انقلاب اسلامي (كارشناسي ارشد) و موسسه عالي بانكداري ايران (كارشناسي ارشد) مشغول به تدريس بوده و دو درس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه تدريس مي‌كند.

علم‌الهدي از مشهد كانديدا شد

نماينده امام جمعه مشهد با حضور در فرمانداري مشهد مقدس كانديداتوري آيت‌ا... سيد احمد علم‌الهدي را براي حضور در مجلس خبرگان رهبري اعلام كرد. حجت‌الاسلام ابراهيم معادي به نمايندگي از آيت‌ا... سيد‌احمد علم‌الهدي در فرمانداري مشهد حاضر شد تا مراحل ثبت‌نام وي را انجام دهد. علم‌الهدي از سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۱ مسئول كميته انقلاب اسلامي منطقه يك تهران بود و از سال ۱۳۶۱ به همراه آيت‌ا... مهدوي‌كني و آيت‌ا... باقري‌كني دانشگاه امام صادق را تاسيس و به مدت ۲۲ سال به عنوان عضو هيات علمي در آن فعاليت كرد.

حضور آیت‌ا... مومن در انتخابات

‌آیت‌ا... محمد مؤمن دیروز در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد. محمود خسرو انجم، داماد آیت‌ا... مومن به نمایندگی از وی عصر دیروز در فرمانداری قم حضور یافت و نام وی را برای پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد. آیت‌ا... مومن در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۱۹ در قم متولد شد. وی با بهره‌گیری از اساتید برجسته از جمله امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌ا... مشکینی، شیخ مرتضی حائری و آیت‌ا... گلپایگانی به درجه اجتهاد دست یافت.

احمد بهشتی هم آمد

آیت‌ا... احمد بهشتی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز دیروز با حضور در محل ثبت نام برای نامزدی انتخابات خبرگان رهبری در فرمانداری قم برای حوزه انتخابیه استان فارس ثبت‌نام کرد. وی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اهمیت جایگاه مجلس خبرگان گفت: این مهم به مساله رهبری ارتباط دارد و از این رو در حد اهمیت رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران است. آیت‌ا... بهشتی عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم، رئیس سابق دانشگاه قم و نماینده استان فارس در دوره‌های سوم و چهارم مجلس خبرگان بود.

گام آيت‌ا... اميني در مسير مجلس خبرگان

آيت‌ا... ابراهيم اميني هم نامزد مجلس خبرگان شد. وی با حضور در محل ثبت‌نام در وزارت كشور براي ورود به پنجمين دوره انتخابات خبرگان به صورت رسمي اعلام آمادگي كرد. آيت‌ا... اميني امام جمعه موقت قم و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم است و از دوره اول تا سوم مجلس خبرگان نمايندگي استان چهارمحال و بختياري را برعهده داشت.

آیت‌ا... تسخيري ثبت‌نام کرد

آیت‌ا... تسخيري ديروز براي حضور در مجلس خبرگان ثبت‌نام كرد. وی متولد۱۳۲۳ و مشاور عالي رهبري در امور جهان اسلام است. آیت‌ا... تسخیری رئيس پيشین مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي است. او داراي مشي ميانه رو و اعتدالي است و هيچگاه خود را به معادلات قدرت وارد نمي‌كند.

هاشمي شاهرودي هم آمد

غير از موسوي بجنوردي روز گذشته آيت‌ا... هاشمي‌شاهرودي هم براي حضور در مجلس خبرگان نام‌نويسي كرد. وی زاده ۱۳۲۷ در نجف است. هاشمی‌شاهرودی يكي از شش عضو فقهاي شوراي نگهبان (از سال ۱۳۷۳ تاكنون جز 10سال رياست قوه‌قضائيه)، نایب رئيس اول مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و مجمع تشخيص مصلحت نظام است. همچنين وي با حكم رهبر انقلاب اسلامي ايران، رئيس موسسه «دائره‌المعارف فقه اسلامي بر طبق مذهب اهل‌بيت» است. هاشمي شاهرودي سابقه رياست مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و عضويت در حزب الدعوه عراق را نيز دارد.

كانديداتوري به يك شرط

يكي از استادان حوزه علميه با حضور در فرمانداري قم به صورت رسمي كانديداي انتخابات خبرگان شد. آيت‌ا... سيدعلي يثربي با حضور در فرمانداري قم براي ثبت‌نام در پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري از حوزه لرستان نام‌نويسي كرد. آيت‌ا... يثربي از منتقدان دولت محمود احمدي‌نژاد به شمار مي‌رود كه به جريان معتدل قرابت بيشتري دارد. وي كه براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز ثبت‌نام كرده است، درباره همزماني ثبت‌نامش در دو مجلس گفت: شرط ورودم به انتخابات مجلس شوراي اسلامي، قرار گرفتن در ليست جامعه مدرسين است. آيت‌ا... يثربي افزود: اگر جامعه مدرسين همجون مجلس ششم مرا در ليست انتخابات بگذارد، حتما در مجلس شوراي اسلامي شركت خواهم كرد در غير اين صورت وارد انتخابات مجلس شورا نخواهم شد.

ثبت‌نام كانديداي اصلاح‌طلب

كانديداي مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه این مجلس ضامن امنيت كشور است، گفت: احتمال حضورم در ليست اعتداليون و اصلاح‌طلبان خبرگان تهران وجود دارد. آيت‌ا... سيدمحمد سجادي كه صبح دیروز در فرمانداري قم حاضر شد تا ثبت‌نام خود براي كانديداتوري در مجلس خبرگان رهبري از حوزه استان تهران را انجام دهد، افزود: قبلا نيز كانديداي خبرگان تهران و همين طور در دوره قبل كانديداي خبرگان استان قم بودم كه رأي نياوردم. وي با بيان اينكه از شاگردان امام خميني‌(ره) بودم، ادامه داد: همانند حضرت امام(ره)، تداخل در امور سياسي را جزو دين مي‌دانيم از اين رو هم كانديداتوري و هم مشاركت به عنوان رأي دادن در انتخابات مفيد خواهد بود. اين كانديداي مجلس خبرگان درباره حضور در ليست مورد حمايت اعتداليون و اصلاح‌طلبان استان تهران گفت: خط فكري من به اين افراد نزديك بوده و احتمال چنين اتفاقي وجود دارد.

آیت‌ا... نور مفیدی آمد

آيت‌ا... کاظم نورمفیدی دیروز برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان نام‌نویسی کرد. نماینده ولی‌فقیه در گلستان در حاشیه ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: صحنه انتخابات مروج اخلاق حسنه است و همه آنها که اصول را قبول دارند در عرصه انتخابات وارد شوند. وی افزود: صحنه انتخابات مروج اخلاق حسنه است، نباید تخریب کرد زیرا این کار خلاف قانون است و باعث رواج یافتن بی‌اخلاقی می‌شود و تخریب‌ها باعث دلسردی مردم می‌شود. آیت‌ا... نورمفیدی با تاکید بر اینکه اگر قرار است حضور مردم گسترده باشد فضا باید باز باشد تا همه آنها که اصول را قبول دارند در عرصه انتخابات وارد شوند به خصوصیات این انتخابات و کاندیداهای آن نیز اشاراتی داشت.

اعلام آمادگي غرضي!

سيدمحمد غرضي اگر ثبت‌نام كند پديده اين دوره ثبت‌نام‌ها مي‌شود. او براي ثبت‌نام در انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري اعلام آمادگي كرده است. کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار يك پيام ويدئويي كوتاه آمادگي خود را براي ثبت‌نام در انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان اعلام كرده است. او در اين پيام كه در فضاي مجازي منتشر شده است، مي‌گويد: «كسي كه مي‌خواهد در خبرگان شركت كند، حتما نبايد روحاني باشد؛ من هم چون بيش از ۶۰سال به فقه شيعه عمل كرده‌ام، در موقعيتي كه پيدا شده، مي‌روم و امتحان مي‌دهم اگر قبول شدم، ان‌شاءا... در اين مجلس شركت مي‌كنم.» غرضي همچنين همزمان با انتشار اين پيام، طي يادداشتي اظهار كرده است: «معصومين - عليهم‌السلام- كل دين را چنين تعريف كرده‌اند: تفقه در دين، تقدير و تدبير معيشت و استقامت در مشكلات. بنده سوال كردم آيا شركت در خبرگان رهبري مستلزم روحاني بودن است؟ فرمودند: امتحان مي‌گذاريم و هركس در امتحان قبول شد، مي‌تواند شركت كند. بنده چون بيش از 60سال در مجموعه تصميمات خود اعم از زندگي يا كارهاي اجتماعي فقط به فقه شيعه عمل كرده‌ام، موقعيتي يافتم كه اين اعمال فقهي را به بوته امتحان بگذارم و در مراجع تصميم‌گيري مورد قضاوت قرار گيرم. لذا در پنجمين انتخابات خبرگان رهبري نيز ثبت‌نام خواهم كرد و امتحان خواهم داد.» وي پيش از اين نيز برای شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرده بود.

نظر شما