شناسهٔ خبر: 9899249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ثبت نام 147 نفر در انتخابات خبرگان و 845 نفر در انتخابات مجلس

روز شلوغ ستاد انتخابات کشور

صاحب‌خبر -

هادی محمدی – همان طور که پیش بینی می شد سومین روز ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و همزمانی آن با اولین روز ثبت نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی ، روز شلوغی را در ستاد انتخابات در وزارت کشور رقم زد و از ابتدای صبح اقشار مختلف مردم و علاقه مندان به حضور در ساختمان بهارستان برای ثبت نام در انتخابات هفتم اسفندماه به محل ستاد مراجعه کردند.نکته جالب در این میان عدم حضور چهره های شاخص سیاسی دو جناح در روز اول ثبت نام مجلس و نام نویسی برخی شخصیت های بارز حوزوی و سیاسی از جمله آیت ا... امینی ، آیت ا... موسوی بجنوردی ، آیت ا... تسخیری و حجت الاسلام  والمسلمین علوی در انتخابات خبرگان بود .به گزارش خراسان ،صبح روز گذشته ابتدا آیت ا... محمد علی تسخیری برای ثبت نام در خبرگان وارد ستاد انتخابات شد . ایشان که برای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد، دبیر سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، 71ساله و هم اکنون مشاور عالی رهبر انقلاب در امور دنیای اسلام است .وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان اینکه وقت درس دارد ، سالن ستاد انتخابات را ترک کرد .دومین چهره شناخته شده ای که روز گذشته را برای ثبت نام خبرگان رهبری انتخاب کرده بود، آیت ا... موسوی بجنوردی نام داشت که هم یکی از اعضای شورای عالی قضایی در دهه اول انقلاب به شمار می رود و هم به لحاظ نسبتی که با سید حسن خمینی دارد (پدر همسر ) به عنوان شخصیتی مورد توجه روز گذشته ثبت نام خود را انجام داد . موسوی بجنوردی به لحاظ سیاسی عضویت در شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز را در پیشینه کاری خود دارد و عضو هیات علمی چند دانشگاه معتبر کشور در رشته حقوق و فقه است. او نیز بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر ، سالن ستاد انتخابات را ترک کرد .روز از نیمه گذشته بود که آیت ا... ابراهیم امینی نیز برای ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری وارد وزارت کشور شد . آیت ا... امینی که بیشتر بابت امامت نماز جمعه شهر مقدس قم شناخته شده، عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و از حوزه انتخابیه تهران در رقابت های انتخاباتی امسال شرکت خواهد کرد .
علوی:شورای رهبری  در قانون اساسی وجود ندارد
اما در حالی که تنها یک ساعت به پایان سومین روز ثبت نام خبرگان رهبری باقی مانده بود ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان فعلی که در سوابق خود رییس عقیدتی سیاسی ارتش را نیز دارد به جمع ثبت نام کنندگان در انتخابات هفتم اسفند ماه پیوست .
علوی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران در نشست خبری خود با اشاره به اینکه هیچ نهادی نمی تواند به شورای رهبری فکر کند زیرا این مسأله در قانون اساسی وجود ندارد ، خاطر نشان کرد: برخی اگر این مسأله را مطرح کردند در واقع فقط یک بحث تاریخی را می‌گویند .وزیر اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: ذکر یک بحث تاریخی به معنای پرداختن به شورای رهبری نیست. نباید مردم را در این زمینه دچار نگرانی کرد و انگیزه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد البته من برای همه کسانی که این اظهارات را بیان کرده‌اند احترام قائلم و معتقدم آن‌ها از سر دلسوزی صحبت کرده‌اند و نباید به این مسائل دامن زده شود.علوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با وجود رهبری هوشیار و فرزانه ما خلاء رهبری نداریم. امیدواریم سایه ایشان سال ها بر سر ملت باشد و ما در مجلس خبرگان بعدی بحثی در این زمینه نداشته باشیم مگر اینکه از این جایگاه حمایت و حراست کنیم.
این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره جهت‌گیری خود در انتخابات پیش رو گفت: من مستقل وارد می‌شوم اما منعی هم ندارد که جریان های داخل نظام از من حمایت کنند.
این عضو مجلس خبرگان در بخش پایانی صحبت های خود درباره روند تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات نیز خاطر نشان کرد: با تفاهمی که بین دستگاه های موثر در این زمینه صورت گرفته، تائید صلاحیت بر اساس حجت شرعی و مستندات متقن انجام می گیرد و مردم دغدغه ای نخواهند داشت و با همکاری ها و هماهنگی ها نگرانی‌ها به حداقل می‌رسد.همچنین روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر نماینده سابق اصفهان و امام جمعه موقت این شهر نیز برای رقابت در استان اصفهان نام خود را در لیست ثبت نام خبرگان رهبری نوشت .وی در گفتگو با خراسان با بیان اینکه تعیین رهبری و نظارت بر این جایگاه دو وظیفه مهم مجلس خبرگان است ، خاطر نشان کرد : البته در قانون اساسی لفظ نظارت وجود ندارد اما با توجه به مفاد قانون می توان این استفاده را کرد که این نوع عملکرد خبرگان نیاز به نظارت بر رهبری دارد .حجج‌اسلام بهرام شجاعی ،محسن برهان ، اشکوری و بابک محضری از دیگر افرادی بودند که در سومین روز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان در این انتخابات ثبت نام کردند.همچنین طبق اخبار رسیده آیات علم الهدی و هاشمی شاهرودی برای حوزه انتخابیه خراسان رضوی ، نورمفیدی برای حوزه گلستان ، علی مومن برادر آیت ا... مومن برای حوزه قم و حیدری از حوزه خوزستان در انتخابات خبرگان این دوره ثبت نام کردند .
شروع کم رونق ثبت نام انتخابات مجلس
از سوی دیگر همزمان با سومین روز ثبت نام از نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری ، ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شروع شد . البته روز گذشته چندان مورد استقبال شخصیت های معروف سیاسی قرار نگرفت و تنها برخی نمایندگان ادوار مجلس همچون کاظم دلخوش ،  حسن مرادی سادات ابراهیمی ، هادی مقدسی و سیدجلال ساداتیان در ستاد انتخابات حضور یافتند تا بار دیگر در کوران این رقابت بخت خود را بیازمایند .
امیری : ثبت نام 147 نفر در انتخابات خبرگان و 845 نفر در انتخابات مجلس
همچنین در پایان روز اول ثبت نام مجلس و روز سوم مجلس خبرگان حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور از ثبت نام 845 نفر برای انتخابات مجلس و 147 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان خبر داد.گفتنی است در دوره قبل ثبت نام مجلس خبرگان و در مجموع هفت روز ، 493 نفر ثبت نام کرده بودند .
حجت الاسلام سیدمجتبی خامنه ای تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات خبرگان ندارد
به گزارش فارس، در پی انتشار شایعاتی در خصوص ثبت نام حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی خامنه ای در انتخابات مجلس خبرگان، با پیگیری های انجام شده مشخص گردید که وی هیچ گونه تصمیمی برای ثبت نام در این انتخابات ندارد.
لیست 6 نفره خبرگان در خراسان به روایت آیت ا... علم الهدی
همزمان آیت‌ا... علم‌الهدی از ادامه رایزنی برای تکمیل لیست ۶ نفره مجلس خبرگان در خراسان رضوی گفت. وی در گفتگو با تسنیم با تأیید حضور آیات عظام واعظ طبسی، عالمی، هاشمی‌شاهرودی، سعیدی و علم‌الهدی در لیست 6 نفره جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: نفر ششم این لیست هنوز تعیین نشده است.
حاشیه های خراسان از سومین روز ثبت نام خبرگان و اولین روز ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی
*حضور خانم ها با همسران یا فرزندانشان از جمله نکات جالب ثبت نام انتخابات مجلس در روز گذشته بود.
*از همان ابتدای روز گذشته برای ثبت نام در انتخابات مجلس صف ایجاد شد و افراد با وجود تعداد زیاد متصدیان ثبت نام در وزارت کشور در صندلی های مشخص شده تا زمان دعوتشان به ثبت نام حضور داشتند.
*سیده لیلا مددی 32 ساله که به شدت از روبه رو شدن با رسانه های  تصویری و عکاس ها برحذر بود به عنوان اولین خانم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور ثبت نام کرد.
*یکی از داوطلبان نیز که به همراه پدرش برای ثبت نام آمده بود در جواب به سوال های خبرنگاران می گفت از پدرم سوال کنید!
*حضور یک روحانی شبیه حجت الاسلام پورمحمدی ، وزیر دادگستری ، دقایقی خبرنگاران را به اشتباه انداخت .
*جوانترین ثبت نام کننده انتخابات خبرگان حجت الاسلام محمد تاج الدینی متولد سال1367 بود که در 27 سالگی برای حوزه کرمان نام نویسی کرد .
*آیت ا... میرفخرالدین موسوی ننه کران با 92 سال  سن نیز خود را به ستاد انتخابات رساند تا از حوزه اردبیل کاندیدای خبرگان شود. وی که یک دوره سابقه حضور در این مجلس را دارد بدون همراه کار ثبت نام خود را انجام داد . موسوی ننه کران در انتخابات میان دوره ای خبرگان در سال 88 با سید محمود علوی رقابت کرد و هم نامی او با یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 باعث جذب رای زیادی برای او در تهران شد .
*محمد باقر مسلمی که از افراد غیر معمم کاندیدا در خبرگان بود خود را مدیرکل اسبق میراث فرهنگی بوشهر معرفی کرد و گفت مطالعات آزاد در امور دینی دارد .

برچسب‌ها:

نظر شما