شناسهٔ خبر: 9898669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

طبق هیچ مصلحتی افراد فاقد شرایط احراز صلاحیت نمی‌شوند

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: طبق هیچ مصلحتی اجازه نمی‌دهیم افراد فاقد شرایط وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند.

صاحب‌خبر -


نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و احتمال مستثنا شدن برخی داوطلبان از آزمون کتبی، افزود:‌ چاره‌ای نیست در عمل برای طیف توانایی‌های علمی که در بین داوطلبان شاهد خواهیم بود، روش‌های ارزیابی علمی درباره هرکدام از آنها تعیین شود که این تعیین بر عهده فقهای شورای نگهبان است.
ابراهیمیان افزود: کسانی که صلاحیت‌شان محرز باشد آزمون کتبی نمی‌دهند، کسانی که درباره توانایی علمی آنها تردید باشد، در چنین حالتی اصل بر گرفتن آزمون خواهد بود که این شیوه را فقهای شورا طی روزهای آینده اعلام خواهند کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر شورایی شدن رهبری و موضع شورای نگهبان در این باره، گفت: براساس قانون اساسی، رهبری به صورت فردی است و نه شورایی و جایی برای رهبری شورایی در قانون اساسی وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین بر تأکید بر اجرای قانون در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تأکید کرد و گفت: ما بدون هیچ مسامحه‌ای قانون را اجرا خواهیم کرد و اگر احراز کنیم که شرایط وجود ندارد، قطعا هیچ مصلحتی سبب نمی‌شود اجازه دهیم افرادی که حائز شرایط نیستند، وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند.
به گزارش تسنیم، ابراهیمیان نظارت قانونی شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت مبتنی بر نظارت استصوابی دانست و تصریح کرد:‌ شورا بر همین اساس ارزیابی می‌کند که روند بررسی صلاحیت‌ها مطابق قوانین صورت گرفته است یا نه و پس از آن اظهار نظر می‌کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت اعلام نشدن علل ردصلاحیت نشدن داوطلبان و ملاحظات قانونی شورا در این باره تأکید کرد:‌ اعلام عمومی رد‌صلاحیت به علت محدودیت قانونی و شرعی ممکن نیست و نمی‌توانیم علل آن را به صورت عمومی اطلاع رسانی کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما