شناسهٔ خبر: 9870460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

با تأکید بر اینکه برای حفظ مبانی ولایت فقیه و تقویت نظام جمهوری اسلامی

خمینی جوان مستقل آمد

صاحب‌خبر -

ادامه از صفحه اول
*باید تا پای جان در راه حفظ و تحکیم مبانی جمهوری اسلامی بمانیم
سید حسن خمینی با اشاره به این جمله حضرت امام که فرمودند «‌جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد‌» یادآور شد: وقتی در پاریس از امام پرسیدند جمهوری به چه معناست، ایشان گفتند به همان معنای مصطلح؛ و اسلام هم چنانچه بعدها در قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین و چارچوب آن در قالب نظریه ولایت فقیه تبیین شده است  از اموری است که هم باید به آن پایبند باشیم و هم در
راه حفظ و تحکیم مبانی آن تا پای جان بمانیم.
*هیچ راهی جز‌«جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش» نداریم
وی تصریج کرد: همه ما به عنوان پیروان پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و  دلدادگان مکتب سیدالشهدا(ع) هیچ راهی جز این که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش را به عنوان آمال و آرزو‌های خود داشته باشیم، نداریم.
*مستقل آمده‌ام و دست یکایک مردم شریف کشورمان را می‌بوسم
[آیت الله]سید حسن خمینی در ادامه تأکید کرد: بنده ‌همانطور که آقای اخوی ‌گفتند بنده به طور مستقل وارد انتخابات شده‌ام و
دست یکایک مردم شریف کشورمان را می‌بوسم و از جوانان گرانقدری که در این روزها ابراز لطف کردند و پیوند مستحکمی با امام عزیز بستند و هم چنین از مراجع بزرگوار، روحانیت معظم اساتید بزرگوارم، گروه‌ها و اقشار مختلف و تمام زنان و مردان تشکر می‌کنم و امیدوارم که لایق اعتماد مردم باشم.
*هیچ چیز به اندازه وحدت ملی برای ما مهمتر نخواهد بود
یادگار امام در پایان با اشاره به این که در روز انتخابات روز مبارکی خواهد بود، همه ما از آن روز انتظار ویژه‌ای داریم.  در جهان آشفته کنونی هیچ چیز به اندازه وحدت ملی و در کنار هم بودن، اعتماد، همدلی و همراهی و شعار اساسی امسال که مقام معظم رهبری بیان کردند، برای ما مهمتر نخواهد بود، ابراز امیدواری کرد که انشاالله روز انتخابات،
روز مبارکی خواهد بود و گفت: امیدواریم انتخابات خوبی برگزار شود و به آن چه مرضی رضای خداست عمل کنیم.
وی با تشکر از خبرنگاران، خطاب به آنان گفت: امیدوارم طی فرصت مناسبی در خدمت یکایک شما باشم.
پیش از این احتمال حضور این روحانی
43 ساله به عنوان کاندیدای مجلس خبرگان رهبری تحلیل‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.حجج اسلام سید یاسر خمینی و
سید علی خمینی یادگار امام را همراهی می‌کردند.

*سایر اخبار اتخابات خبرگان
*جوان‌ترین کاندیدای مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد
حجت‌الاسلام قیاسی با حضور در وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه قم ثبت‌نام کرد.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محمد قیاسی متولد 1366 با حضور در وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه قم ثبت‌نام کرد.
با توجه به ثبت‌نام‌هائی که انجام شده، پیش‌بینی می‌شود وی جوان‌ترین کاندیدای مجلس خبرگان رهبری باشد.
*کسانیکه در دومین روز ثبت نام خبرگان آمدند؟
ثبت‌نام‌های کاندیداهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از روز پنجشنبه آغاز شده، دیروز ادامه یافت و در روز دوم دی‌ماه به پایان خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، اسامی برخی از افرادی که
در ستاد انتخابات کشور و یا فرمانداری‌ها برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند به شرح زیر است:
* آیت‌الله سیدحسن خمینی از حوزه انتخابیه تهران
* آیت‌الله محمود‌امجد از حوزه انتخابیه تهران
* آیت‌الله محمد سعیدی از خراسان‌رضوی
* آیت‌الله عسگر دیرباز از آذربایجان‌غربی
*‌آیت‌الله‌سیدمحمدعلی فقیهی از اصفهان
* آیت‌الله محمد عمومی از حوزه انتخابیه اصفهان
*‌آیت‌الله محمد گوهری رفعت از اصفهان
* آیت‌الله عبدالمجید قائدی از فارس
* آیت‌الله حبیب‌الله قدمی از حوزه انتخابیه گلستان
*‌آیت‌الله سیدابراهیم سیدحاتمی از اردبیل
* آیت‌الله سیدحسن عاملی از حوزه انتخابیه اردبیل
*‌آیت‌الله‌حسین فریدونی ممان از تهران
* بازدید وزیر کشور
 از ستاد انتخابات
 ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز پنجشنبه همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز شد و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.
*رسانه‌ها ما را یاری کنند
وزیر کشور در بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت: همه دست‌اندرکاران انتخابات از جمله احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها، حوزه نظارت ، اجرا و مردم تلاش کنند که انتخابات با شکوه و سلامت برگزار شده و اصل اجرای قانونی انتخابات رعایت شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: امروز بار دیگر شاهد یک امر بسیار مهم و سرنوشت‌ساز هستیم که حاصل تلاش‌های بنیانگذار انقلاب، رهبر انقلاب، شهدا و مجاهدت مردم برای تحقق اهداف عالی اسلامی در قالب
نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید خدا را شکر کنیم؛ چراکه مردم ایران خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: نظام ایران مبتنی بر آرای مردم و بر اساس قوانین اسلام به دنبال دستیابی به اهداف خود است. ما امروز شاهد روند انتخابات و مشارکت مردم هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه افزود: ایران یک محور مهم آرامش، امنیت، مردم‌سالاری و حکومت مبتنی بر آرای مردم است. ما باید الگوی واقعی و عملی مردم‌سالاری را دوباره به جهان نشان دهیم و تلاش کنیم عرصه انتخابات، عرصه با شکوه و عظمتی باشد تا پایه‌های جمهوری اسلامی ایران تقویت شود.
وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که «دستور رئیس‌جمهور اجرای یک انتخابات قانونی، باشکوه و سالم است» تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه اجرائی تلاش کرده‌ایم تمام موارد قانونی انتخابات را اجرا کنیم. ما خود را مقید به رعایت قانون می‌دانیم و تلاش کرده‌ایم با شورای نگهبان تعامل مثبت، سازنده داشته و با هم همدل و همراه باشیم. نشانه این همراهی هم این بوده که تمامی مراحل انتخابات با هماهنگی پیش رفته است. اکنون هیئت‌های اجرائی مجلس خبرگان تشکیل شده و ما از امروز تلاش می‌کنیم که مقدمات شکل‌گیری هیئت‌های اجرائی انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز آغاز کنیم.
وی در پایان افزود:‌ تقاضای من از رسانه‌ها این است که ما را یاری و با مردم همدلی و همه تلاش کنند که یک انتخابات قانونی، سالم و باشکوه برگزار شود.
* مطلب مورد تأکید برای کاندیداها در تهران
معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران نیز گفت:‌ کار ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان تهران و فرمانداری استان تهران و وزارت کشور انجام خواهدشد.
علی اکبر ناصر بخت در دقایقی ابتدائی اولین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمانداری تهران مرکز حوزه انتخابیه استان تهران است و فرمانداری‌های ری، شمیرانات،‌اسلام شهر و پردیس به عنوان فرمانداری فرعی هستند و ۱۵ فرمانداری تابع تهران نیز به عنوان مرکز حوزه انتخاباتی استان تهران هستند اما کار ثبت نام از کاندیداهای استان تهران تنها در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام خواهد شد.
وی در توضیح وظیفه ۱۵ فرمانداری تابعه استان تهران یادآور شد: آن ۱۵ فرمانداری باید شعبه های ثبت نام و اخذ رأی را معین کنند و کار اخذ رأی را در روز رأی‌گیری انجام دهند.
وی با بیان این‌که «از امروز با تشکیل هیئت‌های اجرائی موضوع ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است»، افزود: از امروز به مدت ۷ روز روند کار ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت و از شنبه کار ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته آغاز خواهد شد که پنج روز به صورت مشترک کار ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.
وی در پایان به کاندیداها توصیه کرد که کار ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند و گفت: کاندیداها سعی کنند در فرجه زمانی معین برای ثبت نام حاضر شوند.
اصل‌شناسنامه ، اصل‌کارت ملی، عکس از مدارک اصلی برای ثبت‌نام است و کسانی که ملتزم استعفاء دادن از سمت خود بوده‌اند باید مدرک آن را به همراه داشته باشند.
داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هنگام ثبت نام باید اصل شناسنامه عکس دار، چهارنسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس ۴×۶ و پرسشنامه اعلام داوطلبی را ارائه کنند. ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بوسیله نماینده داوطلبان که کتباً معرفی شده باشد نیز انجام می‌گیرد.
*تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است
هم‌چنین رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ ما تا این لحظه مشکل خاصی در روند ثبت‌نام مجلس خبرگان نداشته‌ایم. من با برخی از فرمانداران مراکزی از استان‌ها صحبت کردم و مشکلی تاکنون به ما گزارش نشده است.
محمد حسین مقیمی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران درباره روند ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان اظهار کرد: اکنون ساعت اولیه ثبت‌نام است و در ادامه روند این ثبت‌نام‌ها شلوغ‌تر می‌شود البته ثبت‌نام مجلس خبرگان فقط دروزارت کشور انجام نمی‌گیرد و در۳۱ فرمانداری مراکز استان‌ها هم همزمان ثبت‌نام انجام می‌گیرد.
وی همچنین افزود:‌ روند ثبت‌نام همچنان خوب بوده و ما طبق جدول زمان بندی حرکت می‌کنیم و مشکل خاصی نداریم.
وی ادامه داد: حوزه‌های اصلی مجلس خبرگان ۳۱ حوزه است که همان فرمانداری
مراکز استان‌هاست. ۱۰۳۲ حوزه فرعی در کنار این ۳۱ حوزه اصلی وجود دارد. برای مجلس شورای‌اسلامی ۲۰۷ حوزه اصلی وجود دارد و سایر حوزه‌ها فرعی هستند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیکی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ایراداتی به نرم‌افزار انتخابات گرفته است که ما در حال رفع این نواقص هستیم تا مسائل را به پیش ببریم و انتخابات الکترونیکی را برگزار کنیم.
*تمام فرآیندهای انتخابات را به نحو احسن انجام می‌دهیم
دبیر ستاد انتخابات کشور نیز گفت: بیش‌از ۹۹ درصد مسائل مربوط به انتخابات حل شده و آن یک درصد باقی مانده نیز به زودی حل خواهد شد.
علی پورعلی مطلق صبح روز پنجشنبه در ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: با هماهنگی خوبی که ایجاد کرده‌ایم توانسته‌ایم تمام فرآیند انتخابات را به نحو احسن انجام دهیم.
وی افزود: ما امروز شاهد آغاز ثبت‌نام انتخابات خبرگان رهبری هستیم که این ثبت‌نام تا روز ۲ دی ادامه می‌یابد و ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذر آغاز شده و تا ۴ دی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه با اشاره به این‌که «۱۰۶۳ حوزه اصلی و فرعی در مجلس خبرگان در نظر گرفته شده است که ۳۱ حوزه اصلی و بقیه فرعی هستند» خاطرنشان کرد: برای مجلس شورای اسلامی ۲۰۷ حوزه اصلی و ۸۵۶ حوزه فرعی که مخصوص شهرستان‌ها و بخش‌هاست در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما