بازسازي و احيای محيط زيست اگر محال نباشد بسيار سخت و زمانبر است. معصومه ابتكار 37 روز پس از روي كار آمدن دولت يازدهم به رياست سازمان حفاظت محيطزيست منصوب شد. با گذشت دو سال و اندي از انتخاب معصومه ابتكار به عنوان رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، بيش از همه پارلماننشينان بر ضعفها و كاستيهاي اين نهاد انگشت گذاشتند اما مروري كوتاه بر عملكرد مجلس نهم در حوزه حفظ و احياي محيطزيست به خوبي نشان ميدهد دغدغه برخی نمایندگان در اين انتقادات و برشمردن ضعفها، بعضا سياسي بوده است تا محيط زيستي. مجلس فعلي در حمايت از طرحهاي محيط زيستي و تامين بودجه نه تنها كمك چندانی به سازمان نكرده بلكه در برخی از موارد مانع كار آن شده است. اين در حالي است كه روز گذشته معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست گفت: الان بيش از يك سال است كه اصلاحيه قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا در مجلس است و ما منتظريم كه هرچه زودتر اين اصلاحيه تصويب شود. آلودگي هوا باز هم هواي نقاط مختلف كشور را درگير كرده در حالي كه وارونگي دما، ريزگردها و بنزينهاي وارداتي هنوز هم به عنوان يك چالش اساسي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و مجلس حل نشده باقي مانده است. آلودگي هوا موضوعی است كه بايد سران سه قوه براي حل آن مداخله كنند و براي حل آن بايد مجلس به ويژه كمسيون بهداشت و درمان و فراكسيونهاي محيط زيست و سلامت درگير مساله شوند اما درگيري نمايندگان خانه ملت در اين مساله بعضا در حد حرف و انتقاد از سازمان محيط زيست باقي مانده است.
مخالفت مجلس با فوريت طرح كاهش آلودگي هوا
مويد حسيني صدر، نماينده مردم خوي و مهرداد بائوج لاهوتي نماينده لنگرود طي روزهاي اخير با تعطيل نشدن مدارس به دليل آلودگي هوا مخالفت كردند اما اگر مدارس كشور اين روزها به دليل آلودگي هوا تعطيل نميشود، دليل آن را بايد در مخالفت همين مجلس با فوريت طرح كاهش آلودگي هوا در سال 91 جستوجو كرد كه طي آن نمايندگان مجلس با فوريت بررسي طرح كاهش آلودگي هواي كشور مخالفت كردند. نمايندگان مجلس در آن زمان استدلال ميكردند وقتي يك روز به دنبال آلودگي هوا، ادارات، سازمانها، بانكها و مدارس تعطيل ميشوند، ميلياردها ميليارد از نظر اقتصادي خسارت به كشور وارد ميشود و اگر امروز اقدام نكنيم، به مراتب بيشتر خسارت خواهيم ديد.
اصلاحيه قانون جلوگيري ازآلودگي هوا
روز گذشته معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست گفت: الان بيش از يك سال است كه اصلاحيه قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا در مجلس است و ما منتظريم كه هرچه زودتر اين اصلاحيه تصويب شود. سعيد متصدي با اعلام اينكه بدترين شرايط آلودگي هواي امسال روز دوشنبه با شاخص حدود ۱۶۵ بوده است، گفت: آلودگي هواي تهران و بقيه كلانشهرها و شهرهاي ما به طور كلي ريشه در عوامل گوناگوني دارد و با يك فعاليت و دو فعاليت هم كاهش پيدا نميكند اما دولت موفقيت بسيار چشمگيري در كاهش آلودگي هوا داشته است. متصدي با اعلام اينكه اواخر سال ۱۳۹۲ فعاليتهاي خيلي خوبي در راستاي كاهش آلودگي هوا انجام شد، ميگويد: تازه با اينكه اين فعاليتها اواخر سال ۱۳۹۲ انجام شد تعداد روزهاي پاك و سالم ما نسبت به سال ۱۳۹۱ به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرد. او در ادامه ميزان آلودگي هواي امسال را نيز با سال گذشته مقايسه كرد و گفت: با همه اين شرايطي كه در بهار، طوفان گرد و غباري را داشتيم و الان هم شاهد شرايط كنوني هستيم امسال نسبت به پارسال شش روز وضعيتمان بهتر است. يعني امسال ۱۴ روز هواي پاك با شاخص زير ۵۰ داشتهايم. به گزارش مهر، او در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود حذف بنزين توليد داخل و استفاده از بنزين وارداتي يورو- ۴ هنوز هم شاهد آلودگي هوا هستيم، گفت: موضوع را از اين طرف ببينيد كه اگر بنزين عوض نميشد و بنزين يورو- ۴ توزيع نميشد چه اتفاقي ميافتاد. در آن صورت ما از همان شهريور ماه در شرايط هشدار و اضطرار ميرفتيم.
بنزيني كه هنوز مورد مناقشه است
بنزين وارداتي يورو- 4 و جايگزين كردن آن به جاي بنزين داخلي يكي از آن موضوعاتي است كه هنوز هم موضوع داغ مجلسيان براي به چالش كشيدن ابتكار كه باني اصلي اين اقدام تاريخي بود، به شمار ميرود. تيرماه امسال قرار بود نتيجه تحقيق و تفحص مجلس از ميزان استاندارد بودن اين بنزينها مطرح شود اما عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: تاكنون اسنادي مبني بر اينكه بنزينهاي وارداتي منطبق بر استاندارد يورو-4 باشند به كميسيون انرژي ارائه نشده است. مهدي موسوينژاد همچنين در اظهارنظري جنجالي گفت: در بحث واردات بنزين رانت زيادي صورت ميگيرد و واردكنندگان بنزين به كشور با ايجاد بهانهاي مبني بر آلايندگي بنزين داخلي زمينه را براي واردات اين محصول ايجاد ميكنند.
∎