شناسهٔ خبر: 9811646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آيت‌ الله مؤمن در گفتگو با مهر:

اجازه اجتهاد، شرط کافي تاييد صلاحيت نيست

صاحب‌خبر -

عضو فقهاي شوراي نگهبان با بيان اينکه محکم کاري‌هايي توسط شوراي نگهبان در موضوع خبرگان انجام شده است گفت: اجازه اجتهاد براي احراز صلاحيت خبرگان کافي نيست بلکه بايد علميت افراد براي فقهاي شورا اثبات شود.
آيت الله مومن در گفتگويي تفصيلي با خبرگزاري مهر در پاسخ به سئوالي درخصوص هشدار برخي علما نسبت به تحرک برخي جريانات سياسي براي نقش آفريني در انتخابات خبرگان گفت: اگر اين محکم کاري‌ها باشد اقدام خلاف شرع و قانوني انجام نمي‌گيرد. وي تصريح کرد: هيچ اتفاقي نخواهد افتاد. ما که با کسي تعارف نداريم. ما امتحان اجتهاد مي‌گيريم، اگر بلد است و فاضل است بفرمايد! فقهاي شوراي نگهبان در مقابل کسي کوتاه نمي‌آيند تا فردي خلاف قانون تاييد صلاحيت شود. 
عضو مجلس خبرگان رهبري با تشريح چگونگي آزمون اجتهاد گفت: مرجع تشخيص دارا بودن شرايط 5 گانه اعضاي خبرگان، فقهاي شوراي نگهبان هستند. گاهي کسي که ثبت‌نام مي‌کند و ما نيز او را مي‌شناسيم، بنابراين اين فرد نيازي به امتحان دادن ندارد. وي ادامه داد: کسي هم که ما با او آشنايي نداريم اما در حوزه تدريس مي‌کند، نوارهاي جلسات درس او نيز موجود است، خوب هم درس مي‌دهد، ملا است و در مسائل سياسي هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ اين فرد هم نيازي به امتحان اجتهاد ندارد. بنابراين وقتي فقهاي شوراي نگهبان تشخيص بدهند که يک فرد علميت و همه شرايط را دارد يعني يک ارتباط علمي با او داشته باشند و برايشان اجتهاد و صلاحيت فرد ثابت شود ديگر نيازي به آزمون اجتهاد نيست.
آيت الله مومن در پاسخ به اين سئوال که اگر کسي از يکي از مراجع تقليد اجازه اجتهاد و يا کرسي در خارج فقه داشته باشد بازهم نيازي به آزمون اجتهاد دارد؟ گفت: خير، يکي از جهاتي که تصميم گرفته شد اجازه اجتهاد فايده اي نداشته باشد اين بود که اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب مي‌شد که عده اي براي گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقليد اصرار کرده و باعث آزار و اذيت ايشان شوند و حتي بعضي از مراجع فرمودند که به اجازه اجتهاد ما ترتيب اثر ندهيد. اگر براي ما مشخص شود که کسي کرسي فقاهت دارد، ما از او امتحان نمي‌گيريم ولي يک زماني هست که يک نفر فقط براي خودش کرسي فقاهت دارد و فضلاي قم هم او را قبول ندارند. خب ما در اين شرايط چه کاري بايد انجام دهيم؟ طبيعي است که به فقاهت و اجتهاد فرد شک کنيم.
عضو فقيه شوراي نگهبان تآکيد کرد: امتحان کتبي اجتهاد را کساني مي‌گيرند که براي حوزه علميه مورد قبول و شناخته شده باشند. در ميان ممتحنين سه نفر از سطح خارج مي‌آيند؛ برخي از اين افراد هم در امتحان شفاهي شرکت مي‌کنند. ما در ميان ممتحنين افرادي داريم که حوزه علميه هم آنها را قبول دارند.
آيت‌الله مومن در ادامه مصاحبه در پاسخ به اين سئوال که آيا ما مي‌توانيم يک مجلس خبرگان با ترکيبي جوان داشته باشيم؟ خاطر نشان کرد: اينکه مي‌پرسيد آيا مي‌توانيم يک مجلس خبرگان جوان داشته باشيم؛ من مي‌گويم بله. منتهي همه آنها  بايد شرايط کانديداتوري و عضويت در مجلس خبرگان را داشته باشند. از نظر بينش سياسي و اجتماعي بايد سواد داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: داشتن سواد فقهي و عقل سياسي يک مقدار گذشت زمان و تجربه مي‌خواهد که طبعا سن و سال بيشتري هم طلب مي‌کند. علي‌القاعده نبايد همه اعضاي خبرگان جوان باشند ولي اگر هم جوان بودند، منوط بر داشتن شرايط لازم، اشکالي ندارد.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: هيئت هاي اجرايي وزارت کشور حق ندارند در مورد صلاحيت نامزدهاي خبرگان اعلام نظر کنند. بررسي صلاحيت خبرگان به عهده شوراي نگهبان است.

برچسب‌ها:

نظر شما