گروه جامعه "جهان نيوز" ـ وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوا امروز روی عدد ۱۶۲ قرار گرفته است و هوای تهران وارد وضعیت قرمز شده است و تنفس در این هوا برای همه افراد جامعه ناسالم محسوب میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا هوای تهران در شرایط هشدار است، گفت: کیفیت هوای تهران امروز با روز گذشته تفاوت چندانی ندارد اما امروز شاخص کیفیت هوا بالای ۱۵۰ قرار گرفته و هوا وارد وضعیت قرمز یا همان هشدار شده است اما زمانی که می گوییم هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است به این معنا نیست که سایر افراد تحت تاثیر قرار نمیگیرد و سایر افراد جامعه هم تحت تأثیر همان آلودگی ها قرار دارند و کیفیت هوای تهران تقریباً در بیشتر روزهای سال و در فصلهای سرد سال تقریباً در همین شرایط امروز است.
او درباره غلظت آلایندهها و آلاینده شاخص در هوای تهران گفت: عمدهترین آلاینده در هوای تهران امروز ذرات معلق است که میزان آن در هوای تهران امروز ۷۲ میکروگرم بر مترمکعب است. زمانی که غلظت این آلاینده از ۶۰ بیشتر شود میگوییم کیفیت هوا از نظر غلظت آلایندهها در شرایط ناسالم یا همان شرایط هشدار قرار دارد. این عدد ۷۲ طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، ۷ برابر استانداردی است که این سازمان برای هوای سالم پیشبینی کرده است و ۷ برابر یعنی ۷۰۰ درصد بیشتر از سطح استانداردها.
حسینی درباره علت کاهش شدید میدان دید در تهران در روزهای اخیر به ویژه امروز گفت: البته هوای تهران آلوده است و غلظت آلاینده ها کیفیت هوا را کاهش داده اما کاهش شدید میدان دید در تهران که شهروندان تهرانی شاید امروز آن را بیشتر احساس کرده اند ناشی از بالا بودن رطوبت هواست. امروز میزان رطوبت نسبی در هوا حدود ۸۰ درصد برآورد شده و به نوعی آلودگی هوا و وجود مه در هوای تهران در آمیخته شده و بنابراین کاهش شدید میدان دید امروز در تهران وابسته به آلودگی نیست و بخشی از این موضوع ناشی از رطوبت بالای هواست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه تهران در روزهای اخیر شرایط پایدارجوی را پشت سرگذاشته است، افزود: در شرایط پایدار جوی هیچ گرد و غبار و آلاینده از بیرون وارد تهران نشده و آلودگی هوای در تهران را دیگر نمی توان به گرد و غبار واردتی و فرامرزی نسبت داد و هوایی که امروز تهران نفس می کشد، تولید داخلی شهر تهران است و عمدتا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت های کاربراتوری و خودروهای دیزلی است که بدون فیلتر دوده در تهران تردد می کند.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسینی با انتقاد از اینکه آلودگی هوا تنها در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده می شود، مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار می گیرد، گفت: تهران در سال گذشته تا روز ۲۱ آذر ۶۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم (در شرایط هشدار) را سپری کرده و امسال هم با ۶۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۳ روز ناسالم برای همه افراد جامعه شرایطی مشابه سال گذشته داشته است و این شرایط هم عجیب نیست چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از به تعویق افتادن زمان اجرای مجموعه طرح و برنامه های اجرایی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرد و گفت: قرار بود امسال طرح کاهش در تهران اجرا شود اما این طرح به دلیل اینکه پلیس علاقه مند به اجرای آن نبود اجرا نشد. نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی به دلیل همراهی نکردن خودروسازان و اینکه به طور مستمر در اجرای سیاست های زیست محیطی زمان می خرند اجرایی نشده و جایگزینی موتورسیکلت های بسیار آلاینده کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی هم تا به دلیل تداوم روند شماره گذاری و فروش این موتورسیکلت های ارزان قیمت آلاینده و عدم اعمال قانون به کندی پیش می رود. در چنین شرایطی اگر تهران با آلودگی هوا مواجه نباشد باید تعجب کنیم.
دومین شهر بزرگ کشور؛ غرق در دود
روز گذشته میانگین میزان آلودگی در اصفهان در ۱۲ ساعت ۱۵۵ بود که در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۷ صبح امروز حتی روند صعودی پیدا کرد و با افزایش ۳ واحدی به IQA ۱۵۸ رسید.
این درحالی است که امروز نیز در ۱۲ ساعت گذشته باز میزان آلایندهها در اصفهان افزایش چشمگیری داشته و میانگین میزان آلودگی به IQA ۱۶۲ رسیده و جدول اداره کل محیطزیست همچنان قرمز رنگ و وضعیت هشدار را نشان میدهد.
امروز میدان احمدآباد و بزرگراه خرازی با ۱۶۴ واحد آلودهترین و پس از آن میدان امام حسین با واحد ۱۶۳، بلوار دانشگاه ۱۶۲، خیابان رودکی ۱۶۱ و چهارباغ خواجو ۱۵۹ به ترتیب بیشترین نقاط آلوده در اصفهان هستند.
در این زمینه بد نیست که به شهرستانهای نیز سری بزنیم، متأسفانه میزان آلودگی هوا در شهرستانهای اصفهان نیز افزایش یافته و در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۷ صبح سجزی با شاخص ۱۶۵، خمینیشهر ۱۵۸، مبارکه ۱۵۴، شاهینشهر ۱۵۲ و نجفآباد با شاخص ۱۵۱ به ترتیب بیشترین نقاط آلوده در استان بودهاند که این نقاط نیز در وضعیت قرمز رنگ جدول و هشدار قرار دارد.
وضعیت هشدار به مشهد هم رسید
رضا اسماعیلی اظهار داشت: امروز ۲۳ آذرماه دومین روز پیاپی است که هوای مشهد در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.
وی افزود: شاخص کیفیت هوا امروز ۱۱۹ محاسبه شده است که به جز سه ایستگاه صدف، لشگر و ویلا در مابقی ایستگاهها هوای شهر در شرایط هشدار قرار دارد.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلایندههای زیست محیطی مشهد تصریح کرد: همچنین سه ایستگاه مفتح، رسالت و سجاد بیشترین بار آلودگی را گزارش کردهاند.
اسماعیلی در زمینه تداوم این وضعیت گفت: پیشبینی میشود با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر تداوم پایداریها، شرایط ناسالم هوا (وضعیت هشدار) امروز بعدازظهر و فردا صبح نیز ادامه داشته باشد.
وی به ارائه گزارشی در زمینه وضعیت هوای مشهد از ابتدای سال جاری پرداخت و در این زمینه افزود: از ابتدای سال جاری تا امروز ۲۶۹ روز گذشته است که در این مدت هوای مشهد ۳۳ روز شرایط پاک، ۱۱ روز شرایط سالم و یا متوسط و ۲۵ روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس(هشدار) را تجربه کرده است.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلایندههای زیست محیطی مشهد ادامه داد: همچنین از ابتدای آذرماه سال جاری وضعیت هوای مشهد ۴ روز پاک، ۱۱ روز سالم و ۸ روز ناسالم گزارش شده است.
اسماعیلی گفت: از آنجایی که روزانه وضعیت هوای شهر در روزهای آتی در سایت مرکز پایش قرار میگیرد لذا از شهروندان درخواست داریم با مراجعه به آدرس سایت سازمان به نشانی epmc.mashhad.ir از وضعیت هوای مشهد در روزهای آتی آگاه شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مثل همیشه توصیه میشود گروههای حساس شامل بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان فعالیت خود را در هسته مرکزی شهر که دارای بیشترین بار آلودگی است کاهش دهند.
چرا حذف بنزین پتروشیمی آسمان آبی تهران را قرمز کرد؟
"بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا است". این را معصومه ابتکار هشت ماه پیش در نخستین نشست هم اندیشی محیط زیست و رسانه ملی گفت.
با فشارهای سازمان حفاظت محیط زیست و خودزنی وزارت نفت در پذیرش آلایندگی بنزین پتروشیمی، دولت طی مصوبهای دستور حذف ریفرمیت پتروشیمیها را ــ که بهاشتباه از آن به بنزین پتروشیمی یاد میشود ــ از تیرماه سال ۹۳ به وزارت نفت ابلاغ کرد.
تقریباً بعد از آن بود که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت دائماً با استناد به شاخص کیفی هوا بر صحت «بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا "بود"»، تأکید میکردند.
حدود یک هفته است که دوباره آلایندگی هوا تهران را دربر گرفته است؛ بهطوری که امروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است که "هوای تهران بهدلیل افزایش غلظت آلاینده وارد وضعیت قرمز شده است و ناسالم برای همه افراد جامعه است".
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است که شرایط کنونی هوای تهران عجیب نیست؛ چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است، علیرغم این شرایط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز تأکید کرد: "بهبود وضعیت هوا را بهطور تدریجی در شهرهای بزرگ شاهد هستیم".
مدت زمان زیادی نیاز نبود تا غیرکارشناسانه بودن این مدعا مشخص شود؛ چرا که چند روزی است که دوباره نفس تهران بند آمده است. بهگفته کارشناسان بهترین راه ارزیابی "بهبود هوای کشور بهویژه تهران بعد از حذف بنزین پتروشیمی" معیار قرار گرفتن شاخصهای کیفی هوا در زمان وارونگی هواست نه در روزهای گرم سال که این پدیده رخ نمیدهد.
با توجه به اینکه بیش از یک سال است که بنزین یورو۴ در تهران توزیع میشود، اگر بنزین عامل اصلی آلایندگی هوای این شهر بود نباید امروز نفس پایتختنشینان تنگ میشد.
هوای این روزهای تهران بهخوبی گواهی میدهد که نهتنها حذف بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوای پایتخت نبوده است بلکه حذف این مؤلفه پتروشیمی در چرخه تولید بنزین، موجب واردات محمولههای بنزینی شد که فاقد استانداردهای یورو۴ و حتی مصوب کشور است.
شرایط کنونی هوای کلانشهر تهران بیش از بیش، شبه حذف سیاسی بنزین پتروشیمی از چرخه تولید بنزین را ثابت میکند.
منبع:تسنیم
∎
او در پاسخ به این سوال که آیا هوای تهران در شرایط هشدار است، گفت: کیفیت هوای تهران امروز با روز گذشته تفاوت چندانی ندارد اما امروز شاخص کیفیت هوا بالای ۱۵۰ قرار گرفته و هوا وارد وضعیت قرمز یا همان هشدار شده است اما زمانی که می گوییم هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است به این معنا نیست که سایر افراد تحت تاثیر قرار نمیگیرد و سایر افراد جامعه هم تحت تأثیر همان آلودگی ها قرار دارند و کیفیت هوای تهران تقریباً در بیشتر روزهای سال و در فصلهای سرد سال تقریباً در همین شرایط امروز است.
او درباره غلظت آلایندهها و آلاینده شاخص در هوای تهران گفت: عمدهترین آلاینده در هوای تهران امروز ذرات معلق است که میزان آن در هوای تهران امروز ۷۲ میکروگرم بر مترمکعب است. زمانی که غلظت این آلاینده از ۶۰ بیشتر شود میگوییم کیفیت هوا از نظر غلظت آلایندهها در شرایط ناسالم یا همان شرایط هشدار قرار دارد. این عدد ۷۲ طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، ۷ برابر استانداردی است که این سازمان برای هوای سالم پیشبینی کرده است و ۷ برابر یعنی ۷۰۰ درصد بیشتر از سطح استانداردها.
حسینی درباره علت کاهش شدید میدان دید در تهران در روزهای اخیر به ویژه امروز گفت: البته هوای تهران آلوده است و غلظت آلاینده ها کیفیت هوا را کاهش داده اما کاهش شدید میدان دید در تهران که شهروندان تهرانی شاید امروز آن را بیشتر احساس کرده اند ناشی از بالا بودن رطوبت هواست. امروز میزان رطوبت نسبی در هوا حدود ۸۰ درصد برآورد شده و به نوعی آلودگی هوا و وجود مه در هوای تهران در آمیخته شده و بنابراین کاهش شدید میدان دید امروز در تهران وابسته به آلودگی نیست و بخشی از این موضوع ناشی از رطوبت بالای هواست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه تهران در روزهای اخیر شرایط پایدارجوی را پشت سرگذاشته است، افزود: در شرایط پایدار جوی هیچ گرد و غبار و آلاینده از بیرون وارد تهران نشده و آلودگی هوای در تهران را دیگر نمی توان به گرد و غبار واردتی و فرامرزی نسبت داد و هوایی که امروز تهران نفس می کشد، تولید داخلی شهر تهران است و عمدتا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت های کاربراتوری و خودروهای دیزلی است که بدون فیلتر دوده در تهران تردد می کند.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسینی با انتقاد از اینکه آلودگی هوا تنها در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده می شود، مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار می گیرد، گفت: تهران در سال گذشته تا روز ۲۱ آذر ۶۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم (در شرایط هشدار) را سپری کرده و امسال هم با ۶۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۳ روز ناسالم برای همه افراد جامعه شرایطی مشابه سال گذشته داشته است و این شرایط هم عجیب نیست چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از به تعویق افتادن زمان اجرای مجموعه طرح و برنامه های اجرایی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرد و گفت: قرار بود امسال طرح کاهش در تهران اجرا شود اما این طرح به دلیل اینکه پلیس علاقه مند به اجرای آن نبود اجرا نشد. نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی به دلیل همراهی نکردن خودروسازان و اینکه به طور مستمر در اجرای سیاست های زیست محیطی زمان می خرند اجرایی نشده و جایگزینی موتورسیکلت های بسیار آلاینده کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی هم تا به دلیل تداوم روند شماره گذاری و فروش این موتورسیکلت های ارزان قیمت آلاینده و عدم اعمال قانون به کندی پیش می رود. در چنین شرایطی اگر تهران با آلودگی هوا مواجه نباشد باید تعجب کنیم.
دومین شهر بزرگ کشور؛ غرق در دود
روز گذشته میانگین میزان آلودگی در اصفهان در ۱۲ ساعت ۱۵۵ بود که در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۷ صبح امروز حتی روند صعودی پیدا کرد و با افزایش ۳ واحدی به IQA ۱۵۸ رسید.
این درحالی است که امروز نیز در ۱۲ ساعت گذشته باز میزان آلایندهها در اصفهان افزایش چشمگیری داشته و میانگین میزان آلودگی به IQA ۱۶۲ رسیده و جدول اداره کل محیطزیست همچنان قرمز رنگ و وضعیت هشدار را نشان میدهد.
امروز میدان احمدآباد و بزرگراه خرازی با ۱۶۴ واحد آلودهترین و پس از آن میدان امام حسین با واحد ۱۶۳، بلوار دانشگاه ۱۶۲، خیابان رودکی ۱۶۱ و چهارباغ خواجو ۱۵۹ به ترتیب بیشترین نقاط آلوده در اصفهان هستند.
در این زمینه بد نیست که به شهرستانهای نیز سری بزنیم، متأسفانه میزان آلودگی هوا در شهرستانهای اصفهان نیز افزایش یافته و در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۷ صبح سجزی با شاخص ۱۶۵، خمینیشهر ۱۵۸، مبارکه ۱۵۴، شاهینشهر ۱۵۲ و نجفآباد با شاخص ۱۵۱ به ترتیب بیشترین نقاط آلوده در استان بودهاند که این نقاط نیز در وضعیت قرمز رنگ جدول و هشدار قرار دارد.
وضعیت هشدار به مشهد هم رسید
رضا اسماعیلی اظهار داشت: امروز ۲۳ آذرماه دومین روز پیاپی است که هوای مشهد در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.
وی افزود: شاخص کیفیت هوا امروز ۱۱۹ محاسبه شده است که به جز سه ایستگاه صدف، لشگر و ویلا در مابقی ایستگاهها هوای شهر در شرایط هشدار قرار دارد.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلایندههای زیست محیطی مشهد تصریح کرد: همچنین سه ایستگاه مفتح، رسالت و سجاد بیشترین بار آلودگی را گزارش کردهاند.
اسماعیلی در زمینه تداوم این وضعیت گفت: پیشبینی میشود با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر تداوم پایداریها، شرایط ناسالم هوا (وضعیت هشدار) امروز بعدازظهر و فردا صبح نیز ادامه داشته باشد.
وی به ارائه گزارشی در زمینه وضعیت هوای مشهد از ابتدای سال جاری پرداخت و در این زمینه افزود: از ابتدای سال جاری تا امروز ۲۶۹ روز گذشته است که در این مدت هوای مشهد ۳۳ روز شرایط پاک، ۱۱ روز شرایط سالم و یا متوسط و ۲۵ روز شرایط ناسالم برای گروههای حساس(هشدار) را تجربه کرده است.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلایندههای زیست محیطی مشهد ادامه داد: همچنین از ابتدای آذرماه سال جاری وضعیت هوای مشهد ۴ روز پاک، ۱۱ روز سالم و ۸ روز ناسالم گزارش شده است.
اسماعیلی گفت: از آنجایی که روزانه وضعیت هوای شهر در روزهای آتی در سایت مرکز پایش قرار میگیرد لذا از شهروندان درخواست داریم با مراجعه به آدرس سایت سازمان به نشانی epmc.mashhad.ir از وضعیت هوای مشهد در روزهای آتی آگاه شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مثل همیشه توصیه میشود گروههای حساس شامل بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان فعالیت خود را در هسته مرکزی شهر که دارای بیشترین بار آلودگی است کاهش دهند.
چرا حذف بنزین پتروشیمی آسمان آبی تهران را قرمز کرد؟
"بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا است". این را معصومه ابتکار هشت ماه پیش در نخستین نشست هم اندیشی محیط زیست و رسانه ملی گفت.
با فشارهای سازمان حفاظت محیط زیست و خودزنی وزارت نفت در پذیرش آلایندگی بنزین پتروشیمی، دولت طی مصوبهای دستور حذف ریفرمیت پتروشیمیها را ــ که بهاشتباه از آن به بنزین پتروشیمی یاد میشود ــ از تیرماه سال ۹۳ به وزارت نفت ابلاغ کرد.
تقریباً بعد از آن بود که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت دائماً با استناد به شاخص کیفی هوا بر صحت «بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا "بود"»، تأکید میکردند.
حدود یک هفته است که دوباره آلایندگی هوا تهران را دربر گرفته است؛ بهطوری که امروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده است که "هوای تهران بهدلیل افزایش غلظت آلاینده وارد وضعیت قرمز شده است و ناسالم برای همه افراد جامعه است".
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است که شرایط کنونی هوای تهران عجیب نیست؛ چرا که کاری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده است، علیرغم این شرایط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز تأکید کرد: "بهبود وضعیت هوا را بهطور تدریجی در شهرهای بزرگ شاهد هستیم".
مدت زمان زیادی نیاز نبود تا غیرکارشناسانه بودن این مدعا مشخص شود؛ چرا که چند روزی است که دوباره نفس تهران بند آمده است. بهگفته کارشناسان بهترین راه ارزیابی "بهبود هوای کشور بهویژه تهران بعد از حذف بنزین پتروشیمی" معیار قرار گرفتن شاخصهای کیفی هوا در زمان وارونگی هواست نه در روزهای گرم سال که این پدیده رخ نمیدهد.
با توجه به اینکه بیش از یک سال است که بنزین یورو۴ در تهران توزیع میشود، اگر بنزین عامل اصلی آلایندگی هوای این شهر بود نباید امروز نفس پایتختنشینان تنگ میشد.
هوای این روزهای تهران بهخوبی گواهی میدهد که نهتنها حذف بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوای پایتخت نبوده است بلکه حذف این مؤلفه پتروشیمی در چرخه تولید بنزین، موجب واردات محمولههای بنزینی شد که فاقد استانداردهای یورو۴ و حتی مصوب کشور است.
شرایط کنونی هوای کلانشهر تهران بیش از بیش، شبه حذف سیاسی بنزین پتروشیمی از چرخه تولید بنزین را ثابت میکند.
منبع:تسنیم