شناسهٔ خبر: 959306 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خرابی گسترده در زلزله استان ایلام

صاحب‌خبر -
‌شرق: هشدار قبلی و زمان وقوع زلزله استان ایلام سبب شد این حادثه تلفات جانی نداشته باشد اما خسارات زیادی به بار آمده و حدود 250نفر زخمی شده‌اند. زمین‌لرزه‌ای 1/6 ریشتری ساعت 7:20:05 دیروز در عمق 2/10 کیلومتری زمین و در عرض جغرافیایی 703/32 و طول جغرافیایی 695/47 به‌وقوع پیوست. کانون این زلزله سه‌کیلومتری مورموری، 36کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران در استان ایلام بود. حاجی‌کریمی- کارشناس زمین‌شناسی- درباره زلزله دیروز توضیح داد: «زلزله ناشی از گسل دهلران- آبدانان» بود. در این ناحیه طی سال گذشته و امسال نیز فعالیت‌هایی دیده شده بود. این گسل از گسل‌های فعال کشور است و این فعالیت از حوالی آبدانان و موسیان و از شمال دهلران تا شمال مهران و صالح‌آباد ادامه دارد البته باید در استان ایلام آمادگی فعالیت دیگر بخش‌های این گسل را نیز داشته باشیم.» زمین‌لرزه صبح دیروز در استان‌های خوزستان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه و همدان نیز احساس شد اما فقط شهرستان آبدانان و بخش مورموری آسیب دیدند. شهرستان آبدانان 60هزارنفر جمعیت دارد و بخش مورموری در 55 کیلومتری آن واقع شده و دارای 11 روستاست که هشت روستای آن بر اثر این زلزله خسارت دیده است.  لرزش زمین در مورموری از بعدازظهر یکشنبه آغاز شد و ابتدا زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی پنج‌ریشتر به‌وقوع پیوست، پس از آن زلزله‌های خفیفی رخ داد. همین امر سبب شد مسوولان به مردم هشدار بدهند و از آنها بخواهند شب را در اماکن مسقف نمانند. پیش‌لرزه‌ها تا صبح ادامه داشت تا اینکه سرانجام زلزله‌ای شدید به‌وقوع پیوست. پس از وقوع این زمین‌لرزه آب، برق و تلفن در مورموری و آبدانان قطع شد. تیم‌های امدادونجات هلال‌احمر بلافاصله برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان اعزام اما برای رسیدن به روستاها با مشکل مواجه شدند زیرا ریزش کوه برخی راه‌ها را مسدود کرده بود.
در این میان مردم مورموری که اکثر آنها شب را خارج از خانه گذرانده بودند به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند و مجروحان را با استفاده از خودروهای شخصی به مراکز درمانی منتقل کردند. امدادگران نیز بعد از رسیدن به مناطق آسیب‌دیده عملیات نجات را پی گرفتند. مشاهدات اولیه از تخریب گسترده خانه‌ها و تاسیسات زیربنایی حکایت داشت اما خبری از تلفات نبود و فقط برخی از حادثه‌دیدگان زخمی شده بودند. مصدومیت اکثر این افراد جدی نبود و آنها به‌صورت سرپایی مداوا شدند. همزمان تیم‌های امداد از تهران نیز راهی استان ایلام شدند و
دو فروند بالگرد از تهران و کرمانشاه به محل حادثه رفتند.
در حالی‌که تیم‌های ارزیابی در حال بررسی میزان خسارات بودند راه‌ها نیز باز و برق و تلفن وصل شد اما زلزله‌زدگان با مشکل بی‌آبی مواجه بودند. ‌‌عزت‌الله توحیدی، ‌مدیر هلال‌احمر شهرستان آبدانان تایید کرد منبع آب مورموری به‌شدت دچار آسیب و ریزش شده است. حادثه‌دیدگان که هنوز در شوک بودند از نبود آب آشامیدنی گلایه داشتند. دمای هوا در مناطق زلزله‌زده در برخی ساعات به بالای 50درجه سانتیگراد رسیده بود و ماندن در خیابان و نداشتن آب طاقت‌فرسا بود. «مجید عسکری» - فرماندار آبدانان- درباره مشکلات مردم و گلایه‌های آنها به نحوه خدمت‌رسانی گفت: «به‌دلیل قطع آب و ریزش چاه‌های آب مورموری، آب خنک و اسکان موقت دو نیاز اساسی در این منطقه است.»ناصر چرخ‌ساز، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز توضیح داد در همان ساعات اولیه 400 تخته چادر و 20هزار بطری آب به مناطق زلزله‌زده ارسال شد. برآوردهای اولیه از میزان خسارت‌ها حکایت از آن دارد که هشت روستای مورموری به‌شدت آسیب ‌دیده‌اند. فرماندار آبدانان توضیح داد: خسارت 70 تا 80درصدی به زیرساخت‌های مورموری وارد شده است و واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده بیش از 50درصد خسارت دیده‌اند. وی افزود: زلزله به دوهزارو700 خانوار خسارت وارد کرده است. از این شمار خانوار یک‌هزار خانواده روستایی و بقیه شهری هستند.
محمدرضا مروارید - استاندار ایلام- نیز از واردشدن خسارت نسبتا سنگین به هشت روستا در اطراف مورموری خبر داد. همچنین به‌گفته محمدفرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور این زمین‌لرزه منجر به تخریب 10 تا 80درصدی هشت‌هزار واحد مسکونی شده است. ‌«افشین کرمی» مدیرکل امور روستایی استانداری ایلام نیز گفت: بر اثر زلزله در شهرستان آبدانان بیش از 11 روستای بخش «سراب‌باغ» به‌صورت جدی آسیب دیده و منازل مسکونی آنها دچار ترک‌خوردگی شده‌اند. «مرتضی مرادی‌پور» مدیر مرکز کنترل هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر نیز از خسارت‌دیدن 10 تا 60درصدی روستاها در مناطق زلزله‌زده ایلام خبر داد. خانه‌های خشتی و گلی در این منطقه بیش از دیگر بناها آسیب دیده‌اند. همچنین ساختمان‌هایی که تحت عنوان مسکن مهر ساخته شده‌اند دچار خسارت شده و دیوارهای برخی از آنها ترک برداشته اما سالم‌ماندن دو بیمارستان مورموری سبب شد کار مداوای مجروحان با مانع بزرگی مواجه نشود.
در شرایطی که عملیات امدادونجات ادامه داشت زمین نیز همچنان می‌لرزید و پس‌لرزه‌ها مردم را به وحشت می‌انداخت. سرانجام امدادگران مطمئن شدند این حادثه جان کسی را نگرفته است. محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام در این‌باره گفت: با توجه به زلزله یکشنبه و چند پیش‌لرزه، مردم از آمادگی برای زلزله برخوردار بودند و همین عامل باعث شده زمین‌لرزه خسارات جانی در پی نداشته باشد. حسین درخشان، سخنگوی سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: از آنجا که زمان وقوع این زمین‌لرزه صبح بود خوشبختانه خسارت جانی در پی داشت. «مرتضی اکبرپور» معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران کشور نیز اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم شهرستان آبدانان را عامل پیشگیری از تلفات دانست و خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام‌شده، مردم شهرستان آبدانان یکشنبه‌شب را خارج از منازل خود گذراندند که این امر موجب شد تلفات جانی نداشته باشیم.
در این میان نجات معجزه‌آسای یک کودک شگفتی همه را برانگیخت. خانواده این کودک صبح دیروز قصد سفر داشتند به همین دلیل کودک از منزل خارج و سوار خودروشان شد. سوارشدن این کودک همزمان با زمان وقوع زمین‌لرزه بود که بر اثر زلزله دیوار منزل و قسمت جلو ماشین تخریب شد اما به قسمت پشت خودرو که کودک آنجا نشسته بود، آسیبی وارد نشد. بنا بر آخرین اخبار، عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد و این در حالی است که احمد کرمی، مدیرکل ستاد بحران ایلام شمار زخمیان را 250نفر اعلام کرد و گفت: «مصدومان به مراکز درمانی شهرستان‌های دهلران، آبدانان و استان خوزستان انتقال داده شده‌اند.»مردم به‌دلیل ترس از پس‌لرزه و تخریب خانه‌ها در خیابان‌ها مانده‌اند. زمین‌لرزه دیروز بیش از 32 پس‌لرزه را به‌دنبال داشت که 12 پس‌لرزه بالای چهار ریشتر بود. در همین حال سرهنگ «حسین سماواتی» جانشین انتظامی ایلام درباره امنیت مردمی که بی‌سرپناه مانده‌اند، گفت: شهروندان مناطق خسارت‌دیده ‌نگران نباشند ‌و مطمئن باشند منازل و اموال آنها ‌زیر پوشش گشت‌های پلیسی خواهد بود. اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از پیگیری مستقیم رییس‌جمهور و اعضای دولت از جزییات زلزله ایلام خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر بنیاد مسکن، سازمان مدیریت بحران و... کار برآورد خسارات را آغاز خواهند کرد و اعتبارات برای آن پیش‌بینی می‌شود و در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد و در بخش‌هایی هم که خسارات به تاسیسات زیربنایی و راه‌ها وارد شده است، بودجه در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

نظر شما