شناسهٔ خبر: 9583419 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از پایان مراسم عزاداری زائران اربعین در کربلا

بازگشت زیر باران

صاحب‌خبر -

فرهیختگان| زمزمه «یاحسین»، ظهر پنجشنبه، فردای اربعین حسینی، پس از بارش تند باران، بین زائران شنیده می‌شد؛ بارانی که پس از جمع کردن بسیاری از چادرها و آمادگی هیات‌ها برای رفتن از کربلا، باریدن گرفت. بیش از یک میلیون و 800 هزار ایرانی به کربلا رفتند تا اربعین حسینی را در این شهر عزاداری کنند. مراسمی که بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای به پایان رسید و حالا زائران، آرام آرام در حال بازگشت به کشور هستند. تاکنون هفتصد هزار زائر وارد ایران شده‌اند و بقیه نیز خودشان را آماده می‌کنند تا به کشور برگردند؛ البته برخی قصد دارند 28 صفر را نیز در کربلا بگذرانند. موج بازگشت زائران از عتبات از پنجشنبه آغاز شده و از سویی جانشین فرمانده ناجا نیز از زائران خواسته است تا زمان بازگشت خود را به تعویق بیندازند. حال با توجه به اینکه حدود نیمی از زائران پیاده از مرز مهران خارج شده‌اند، این سوال پیش آمده که آیا برای بازگشت نیز حتما باید از این پایانه مرزی استفاده کرد؟ رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در این‌باره توضیحاتی را ارائه داده است.
محمد بابایی درباره بازگشت زائران از عتبات اظهار کرد: «از روز پنجشنبه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، موج بازگشت زائران عتبات به سمت کشورمان آغاز شده و روند تردد در پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه معکوس شده است. در حال حاضر سالن‌هایی که تا پیش از این برای خروج زائران استفاده می‌شد، هم‌اکنون به‌عنوان سالن‌های بازگشت پیش‌بینی شده است؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر در مرز مهران دو سالن برای بازگشت و یک سالن نیز برای رفت به عراق در نظر گرفته شده است.» او همچنین با بیان اینکه دیگر صدور گذرنامه به شکل عملیاتی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: «تلاش ما بر این است تا معطلی زائران برای ورود به کشور به حداقل برسد و ظرف کمتر از سه دقیقه روند ورود به کشور انجام شود.» او در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به اینکه بیش از نیمی از زائران از مرز مهران عبور کرده‌اند آیا برای بازگشت نیز باید از همین مرز استفاده کنند یا خیر، به «ایسنا» گفت: «هیچ محدودیتی برای بازگشت وجود ندارد و توصیه ما نیز این است که از پایانه‌های چزابه و شلمچه برای بازگشت استفاده شود. همچنین زائرانی که از طریق خطوط هوایی و دریایی نیز به عراق سفر کرده‌اند می‌توانند از طریق زمینی به کشور بازگردند و برعکس آن نیز شدنی است.» به‌گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، شرایط برای بازگشت به کشور از دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه مناسب‌تر است و توصیه می‌شود تا حد امکان زائران از این دو پایانه برای بازگشت استفاده کنند. بابایی درباره زمان آماده‌باش پلیس در پایانه‌های مرزی نیز گفت: «پیش‌بینی ما این است که نهایتا تا اواسط هفته بازگشت زائران از عتبات به وضعیت عادی باز گردد؛ اما تا زمان بازگشت آخرین زائر، ماموران ما در پایانه‌ها مستقر هستند و اقدام به خدمت‌رسانی به زائران خواهند کرد.»

 زائران برای بازگشت عجله نکنند
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران نیز با تاکید بر لزوم حفظ آرامش و صبر، گفت: «زائران ایرانی برای بازگشت عجله نکنند.» مجتبی عبداللهی با بیان این مطلب، درباره تمهیدات شهرداری تهران برای بازگشت زائران ایرانی گفت: «شهرداری تهران مسئولیت تردد زائران تا مرزها را برعهده دارد و تا شهر کوت توسط یک هزار دستگاه اتوبوس پوشش داده‌ایم؛ اما برابر دستور جلسه‌ای که داشته‌ایم، مسئولیت از کوت به بعد برعهده سپاه قرار داده شد.» عبداللهی ادامه داد: «البته اعلام آمادگی کرده‌ایم که در مسیر رسیدن به کربلا می‌توانیم اتوبوس‌ها را تا نجف هم بیاوریم؛ اما این یک هزار اتوبوس نهایتا هرکدام 50 تا 60 نفر ظرفیت دارند؛ در نتیجه برای برگشت، به زائران ایرانی توصیه می‌کنیم به هیچ‌ عنوان عجله نکنند و با حفظ آرامش، شکیبایی و تحمل بیشتر به سمت کشور حرکت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.»

نظر شما