شناسهٔ خبر: 9543888 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

بازگشت زائران به کشور از مرز رسمي خسروي ممنوع است

موج - سرپرست فرمانداري قصرشيرين با اشاره به سفر هزاران عاشق دل‌سوخته اباعبدالله الحسين (ع) براي شرکت در آيين معنوي اربعين حسيني در کربلاي معلا گفت: بازگشت زائران اربعين حسيني به کشور از مرز رسمي خسروي ممنوع است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، مرادعلي تاتار افزود: مرز خسروي به علت ناآرامي‌هاي موجود در خاک عراق همچنان براي تردد زائران مسدود است و بر همين اساس نيز هرگونه تردد انفرادي و کارواني زائران از اين مرز رسمي ممنوع است.
وي اظهار کرد: زائراني که براي شرکت در آيين اربعين حسيني از ديگر مرزهاي کشورمان به کربلاي معلا عزيمت کرده‌اند براي بازگشت نيز بايد همان مسير را انتخاب کنند و بازگشت آن‌ها از ديگر مرزها ممنوع است.
وي با بيان اين که ما آمادگي کامل براي عزيمت زائران با تمامي امکانات، تجهيزات و مکان‌هاي اقامتي داريم، گفت: تنها علت تردد نکردن زائران از اين معبر رسمي به کربلاي معلا مربوط به مسائل امنيتي آن سوي مرز است.
وي اظهار کرد: مرز خسروي بنا به تصميم مقام‌هاي کشورمان بر روي زائران عتبات عاليات که از سال 92 بنا به دلايل امنيتي بسته شد همچنان مسدود است و هيچ گونه ترددي در اين مرز چه به صورت کاروان‌هاي تحت پوشش حج و زيارت و چه به صورت انفرادي انجام نمي‌شود.
سرپرست فرمانداري قصرشيرين گفت: تردد به اقليم کردستان عراق از مرز رسمي پرويزخان قصرشيرين تنها براي گردشگري است و براي کساني که قصد دارند اين مسير را براي عزيمت به اماکن مذهبي کشور عراق يا بازگشت از آيين اربعين حسيني انتخاب کنند، ممنوع است.
با پيگيري‌هاي مسوولان استان با ابلاغ‌نامه‌اي از سوي وزارت کشور مبني بر بازگشايي مرز خسروي در 28 اسفند 93 به استانداري کرمانشاه اکنون اين مرز رسمي و بين‌المللي بازگشايي شده است.
مرز رسمي خسروي 17 خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروريستي در مسير تردد زائران ايراني در آن سوي مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ايراني منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشيرين داراي 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمان‌پذير درجه يک تا سه با 322 اتاق و يک هزار و 200 تخت است که بيشتر اين مکان‌ها در اوايل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق يک‌شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشد.
مرز خسروي نزديک‌ترين نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمين و سامراست که اين مرز رسمي تا بغداد پايتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمين 203 و تا سامرا 326 کيلومتر فاصله دارد.
عمليات ساخت پايانه بين‌المللي مرز خسروي از سال 77 در نقطه صفر مرزي آغاز شد و اين مجموعه در سال 81 با 75 ميليارد ريال اعتبار به بهره‌برداري رسيد.
قصرشيرين در غرب استان کرمانشاه بيش از 186 کيلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد اين مرزهاي طولاني 2 مرز رسمي خسروي و پرويزخان قرار دارد که اولي هم مرز با حوزه حکومت مرکزي (بخش عربي) و دومي هم مرز با اقليم کردستان عراق است.
مرز خسروي در 20 کيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است.

نظر شما