شناسهٔ خبر: 9532749 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

2 مرکز توزیع محتوا در کشور راه‌اندازی می‌شود

محلی‌کردن اینترنت و افزایش کیفیت

صاحب‌خبر -

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌گوید: یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات محلی‌کردن ترافیک محتوای اینترنتی است و برای رسیدن به این هدف، راه‌اندازی مراکز ملی توزیع محتوا در دستور کار قرار گرفته است. به گفته علی‌اصغر انصاری، ایجاد شبکه‌های توزیع محتوا (Content Delivery Network) در سطح اول شرکت‌های ارتباطی دنیا مطرح بوده و معمولا هدف از راه‌اندازی «سی‌دی‌ان»ها محلی‌کردن ترافیک است؛ یعنی اپراتورها با ایجاد سرورهای محلی، توزیع محتوا را در یک نقطه هدایت می‌کنند. او در گفت‌وگو با مهر توضیح داد محلی‌کردن ترافیک ارتباطی در چند حالت شامل محلی‌کردن ترافیک چند کشور، محلی‌کردن ترافیک یک کشور یا محلی‌کردن ترافیک در چند منطقه می‌شود و نتیجه توزیع محتوا از طریق شبکه CDN، افزایش کیفیت دریافت سرویس برای کاربر نهایی است. همچنین صرفه‌جویی در پهنای باندی که برای انتقال ترافیک از مرکز داده اصلی تا محل مصرف کاربران مصرف می‌شود، از دیگر دلایل راه‌اندازی این مراکز است. بنابر اظهارات او هزینه پهنای باند و منابع ارتباطی، شرکت‌های توزیع‌کننده محتوا و اپراتورهای ارتباطی را به این نتیجه رسانده که از مراکز توزیع محتوا استفاده کنند. او معتقد است، مراکز CDN افزایش کیفیت سرویس و صرفه‌جویی در پهنای باند را به دلیل محلی‌کردن سرور ترافیک به همراه خواهند داشت؛ بنابراین یکی از دلایل ایجاد شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) این است که برخی از خدمات مانند streaming (پخش روی شبکه)، خدمات چندرسانه‌ای و IPTV (تلویزیون اینترنتی)، پهنای باند زیادی مصرف می‌کنند و برای اینکه بتوان این میزان پهنای باند را مدیریت کرد، شبکه‌های توزیع محتوا به کار گرفته می‌شوند؛ ازاین‌رو مقدمات راه‌اندازی مراکز CDN در کشور در حال انجام است و اقداماتی نیز از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و برخی اپراتورهای ارتباطی برای راه‌اندازی این مراکز صورت گرفته است.
طبق وعده‌ای که او می‌دهد، اوایل دی‌ماه جاری به صورت نمونه دو شبکه توزیع محتوا بر بستر رایانش ابری مراکز داده رونمایی می‌شود. دیگر آنکه با توجه به راه‌اندازی مراکز داده استانی، این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید: امکانات مراکز داده استانی به‌صورت محدود برای اپراتورهای ارتباطی درنظر گرفته شده است تا بتوانند شبکه‌های «سی‌دی‌ان»‌ها را در کشور راه‌اندازی کنند. هم‌اکنون عموم دیتاسنترها در داخل تهران هستند، اما با راه‌اندازی «سی‌دیان» و گردش اطلاعات به صورت محلی، درصد درخور‌توجهی از کاربران می‌توانند به CDN محلی خودشان وصل شوند و شرکت‌های ارتباطی نیز عملیات میزبانی سایت را در داخل استان انجام می‌دهند.
براساس این گزارش، شبکه ملی اطلاعات شامل چند لایه است که بخش ارتباطات آن از هسته (CORE)، مترو و دسترسی (access) تشکیل شده است که در این شبکه دیتاسنترها در موقعیت‌های اصلی و CDN‌ها در موقعیت‌های محلی قرار می‌گیرند تا گردش ترافیک تا حد امکان محلی شود. به گفته مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران با گسترش باندپهن در کشور، پیش‌بینی می‌شود ارائه‌دهندگان خدمات محتوا (سی‌پی)‌ها، اپراتورهای خدمات ارتباطات ثابت (FCP) و ارائه‌دهندگان خدمات دیتاسنتر، تمایل بیشتری به استفاده از CDN برای توزیع محتوا از خود نشان دهند.

نظر شما