شناسهٔ خبر: 9528659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد

ممنوعیت خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای مهران، شلمچه و چزابه

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از ممنوعیت خروج زائران از مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برای شرکت در آیین‌های اربعین حسینی با توجه به ازدحام بیش از حد در این مرزها و آغاز بازگشت زائران خبر داد.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایرنا، سرتیپ اسکندر مؤمنی افزود: موج بازگشت زائرانی که طی روزهای گذشته به عراق عزیمت کرده‌اند آغاز شده و هم اکنون با ترافیک شدید بویژه در مرز بین‌المللی مهران برای بازگشت به کشور رو به رو هستیم.
وی افزود: امکان خروج زائران با توجه به شرایط ایجاد شده اکنون میسر نیست لذا از همه کسانی که در مسیر مرزهای کشور هستند و یا در پایانه‌های مهران، شلمچه و چزابه منتظر خروج از کشور هستند می‌خواهیم به شهرهای مبدأ حرکت خود بازگردند چرا که اجازه خروج از کشور به آنان داده نخواهد شد.
جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: حضور در مرزها باعث معطلی و بروز مشکلاتی برای آنان خواهد شد بنابراین از همه مشتاقان عتبات عالیات می‌خواهیم از حضور در مرزها به ویژه مرز مهران که با ازدحام کم سابقه زائران روبروست، اجتناب کنند.
به گزارش برخی منابع از صبح دیروز پلیس راه در ورودی‌های استان ایلام در استان کرمانشاه و حتی همدان از آمدن خودروهای عمومی حامل زائران به سوی مهران ممانعت می‌کند.
شهر 15 هزار نفری مهران در این روزها پذیرای بیش از 100 هزار نفر جمیعت زائر است که می‌خواهند برای شرکت در آیین اربعین به کربلای معلی سفر کنند.
ظرفیت مرز مهران برای عزیمت اشباع شد
جانشین قرارگاه ظفر نیروی انتظامی گفت: ظرفیت مرز بین‌المللی مهران برای عزیمت زائران به عتبات عالیات اشباع شده است.
سرتیپ حسن کرمی اظهار کرد: تعداد زائران مستقر در مسیر ایلام به مهران و پایانه مرزی به حدی زیاد است که روند خدمات‌رسانی به آنان را با مشکل رو به رو کرده است.
وی افزود: از بامداد دیروز مجبور به اعمال برخی محدودیت‌های ترافیکی در مسیر ایلام به مهران شده‌ایم به طوری که امکان تردد خودروها از مسیر ایلام به مهران به جز برای خودروهای امدادی و وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد.
جانشین قرارگاه ظفر ناجا از زائران خواست با توجه به ترافیک روان‌تر مرزهای شلمچه و چزابه به این نقاط برای عزیمت به عراق مراجعه کنند.
این گزارش حاکی است تعداد زائران در مرز مهران به حدی زیاد است که اتوبوس‌های در نظر گرفته شده برای انتقال آنها از پارکینگ‌ها به پایانه مرزی جوابگوی نیازها نیست و مردم پس‌از پارک خودروهای خود در پارکینگ بزرگ در نظر گرفته شده در خارج از شهر مهران، مسیر 13 کیلومتری میدان امام شهر مهران تا پایانه مرزی را با پای پیاده طی می‌کنند.
بسیاری از این افراد بدون گذرنامه و روادید هستند و با تصور اینکه در روزهای پایانی اجازه خروج آنها برای شرکت در اربعین حسینی داده می‌شود خود را به مرز مهران می‌رسانند ولی پلیس کنترل شدیدی بر موضوع روادید و گذرنامه دارد و بررسی مدارک زائران بشدت در پایانه انجام و از خروج افراد بدون گذرنامه و روادید جلوگیری می‌شود.
تعداد زیادی از اتباع کشور افغانستان نیز اکنون در شهر مهران و پایانه مرزی حضور دارند و از مسئولان به ویژه نیروی انتظامی می‌خواهند اجازه خروج آنها را که بدون مدارک قانونی هستند از مرز مهران بدهد حال آنکه براساس اعلام ستاد مرکزی اربعین اتباع خارجی باید برای شرکت در آیین‌های اربعین از مرز شلمچه تردد کنند.
تعداد زیادی از زائرانی که طی روزهای گذشته وارد خاک عراق شده بودند هم اکنون در حال برگشت هستند که همین موضوع بر شلوغی شهر مهران افزوده است این افراد از کمبود امکانات بخش حمل و نقل به ویژه از کوت تا زرباطیه و بالعکس به شدت گلایه دارند.
ورود 17 هزار زائر از مرز مهران به کشور
فرماندار مهران از ورود بیش از 17 هزار نفر از زائران برگشتی از آیین‌های اربعین طی 24 ساعت گذشته از این نقطه مرزی خبر داد.
مراد ناصری پیش‌بینی کرد تعداد زائرانی که مرز مهران را برای برگشت انتخاب می‌کنند تا پایان امشب به بیش از 2 برابر برسد.
وی افزود: کوتاهی مسیر به شهرهای مرکزی کشور باعث شده بیشتر زائران مرز مهران را برای بازگشت خود انتخاب کنند که همین موضوع بر ترافیک شدید این شهرستان افزوده است.
فرماندار مهران یادآور شد: 700 هزار نفر تاکنون از طریق مرز مهران به شهرهای مذهبی کشور عراق عزیمت کرده‌اند.
ناصری از زائران خواست بازگشت خود را تنها به روز اربعین محدود نکنند چرا که ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل و جاده‌های این استان ظرفیت پاسخگویی به این تعداد زائر و خودروی عبوری را ندارد.
براساس اعلام مسئولان، اعزام زائران به آیین‌های اربعین در مدت 10 روز انجام می‌شود ولی بازگشت آنها در کمتر از سه روز صورت می‌پذیرد که همین موضوع لزوم تدابیر ترافیکی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و بروز حوادث رانندگی را دو چندان کرده است.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از زائران که با وسایل نقلیه شخصی به مرزها مراجعه کرده‌اند خواست در راه بازگشت به دلیل خستگی قبل از حرکت به سمت شهرهای خود حتماً به میزان کافی استراحت کنند و با مأموران راهنمایی و رانندگی همکاری کنند و از عجله دربازگشت بپرهیزند.
عبدالکریم درویش‌زاده مدیر کل راه‌آهن جنوب با اشاره به نحوه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مسیر برگشت از عتبات عالیات گفت: دربازه زمانی 11 تا 14 آذر هر روز 5 رام قطار از خوزستان به تهران و یک رام قطاراز اهواز به مشهد سیر می‌کنند.
وی افزود: روند برگشت زائران از روز یازدهم آذر آغاز می‌شود بر همین اساس 2 قطار محلی 2 طبقه در مسیر خرمشهر- اهواز و برعکس به طور 24 ساعته تردد می‌کنند تا زائران از خرمشهر به اهواز منتقل شوند. علاوه بر این زائرانی که به اهواز می‌آیند می‌توانند با 2 رام قطار محلی دو طبقه به بندر امام(ره) یا با یک رام قطار محلی به شوش- اندیمشک بروند.
درویش‌زاده ادامه داد: برای مسیرهای برون استانی نیز از 11 تا 14 آذر هر روز 2 رام قطار در مسیر اهواز- تهران، 2 رام قطار در مسیر خرمشهر- تهران، یک رام قطار در مسیر اندیمشک- تهران و یک رام قطار در مسیر اهواز- مشهد سیر خواهند داشت که 50 درصد این قطارها برای جابجایی زائران حسینی بازگشته از عتبات عالیات در نظر گرفته شده است. البته در صورتی که از سفر با قطار استقبال شود این آمادگی وجود دارد که تعداد قطارها برای این ایام را تا دو برابر افزایش دهیم.
هیچ گونه حمایتی از زائران فاقد ویزا نمی‌شود
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به خروج غیرقانونی شماری از زائران از مرزهای کشور برای ورود به خاک عراق، گفت: ایران هیچ‌گونه حمایت سیاسی و کنسولی از زائران فاقد ویزا نخواهد کرد.
حسین ذوالفقاری تصریح کرد: زائرانی که با ویزا وارد خاک عراق می‌شوند، و در آنجا ویزایشان مفقود می‌شود، از این قانون مستثنی هستند، لذا طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با دولت عراق در صورت دستگیری به وسیله نیروهای انتظامی این کشور به جای تحویل داده شدن به دستگاه قضایی عراق بلافاصله به مرزبانان ایرانی تحویل داده خواهند شد. وی افزود: دیروز تعدادی از زائران با سوء استفاده از ازدحامی که در مرز بوجود آمده بود، با شکستن نرده‌ها موفق به ورود غیر قانونی به خاک عراق شدند که ما هیچ گونه حمایتی را از آنها نمی‌کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر از نظر امنیت در داخل ایران و عراق هیچ مشکلی به وجود نیامده است، اظهار داشت: از نظر حمل و نقل زائران نیز به غیر از یک معطلی مقطعی مشکل خاصی ایجاد نشده است.
وی افزود: همه موکب‌های برپا شده در کربلا عصر روز اربعین جمع‌آوری می‌شوند و حضور زائران در عراق حداکثر یک یا دو روز پس از اتمام مدت ویزا بلامانع است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از بیمه شدن زائران اربعین حسینی طی یکی دو روز آینده خبر داد و گفت: هلال احمر ایران در عراق مسئولیت اقدام‌های درمانی سرپایی را برعهده دارد که امکانات خوبی را نیز در عراق مستقر کرده و حدود 90 تن دارو به عراق انتقال داده است.
به گفته وی هم چنین یک هزار و 300 پزشک، پرستار و بهیار مشغول به کار خدمات سرپایی درمان در پایگاه‌های هلال احمر در عراق هستند. وی افزود: دولت 50 میلیارد تومان برای بیمه زائران اربعین اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه کسانی که به بیمارستان‌های عراق مراجعه می‌کنند هزینه جداگانه‌ای دارند اظهار داشت: خیلی از زائران کار بیمه خود را انجام نداده‌اند و تعدادی نیز در مرزها خود را بیمه کردند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: یک هزار و 700 روحانی با همکاری بعثه مقام معظم رهبری همراه سیل عظیم مردمی به کربلای معلی اعزام و روزانه بین نجف و کربلا نماز جماعت برپا می‌کنند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مسیر نجف تا کربلا بیش از 18 هزار موکب و 185 هزار چادر برای اسکان زائران برپا شده است، که برخی از آنها به صورت خودجوش و کاملاً مردمی است.

برچسب‌ها:

نظر شما