شناسهٔ خبر: 9504804 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از واحد پزشکی تهران عنوان کرد

کیفی‌سازی رشته پزشکی با درآمد بیمارستان‌ها

صاحب‌خبر -

دانشگاه‌ها بار سنگینی در حوزه علوم پزشکی به عهده دارند؛ زیرا این حوزه با سلامت انسان سر و کار دارد و کالای آن سلامت است. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریت جدید خود همان‌طور که در سایر بخش‌ها موجب نوآوری شد، همواره کوشیده است با اقدامات اساسی و همچنین با استفاده از استادان و مسئولان این حوزه را تقویت کند. حمید میرزاده پس از آنکه در مهر 93 قدم به ساختمان سازمان مرکزی این دانشگاه در خیابان پاسداران گذاشت، یکی از سیاست‌هایش را توجه به پیشرفت علوم پزشکی قرار داد و اقدامات زیادی هم در همین راستا انجام داد. البته او تنها به انجام این اقدامات اکتفا نکرد، بلکه بازدید از واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را نیز در دستور کار خود قرار داد تا از نزدیک در جریان امور و پیشرفت این حوزه قرار بگیرد. بهمن پارسال بود که میرزاده به واحد علوم پزشکی تهران رفت و در جریان دستاوردهای این واحد دانشگاهی قرار گرفت. حالا پس از گذشت کمتر از یک سال او دیروز دوباره به این واحد رفت تا در کنار افتتاح دستاوردهای آموزشی و پژوهشی این واحد در جمع دانشجویان و استادان این دانشگاه نیز حاضر شود و به آنها مژده دهد که از این دو قشر هیچ‌گاه غفلت نکرده است و تمام توان خود را برای فراهم کردن بهترین شرایط برای علم‌آموزی آنها فراهم خواهد کرد. او همچنین خبر داد که دانشگاه در نظر دارد بودجه بخش علوم پزشکی را در سال آینده افزایش دهد. در این مراسم که محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه، سیدعلی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه، سیدمحمود طباطبایی رئیس واحد علوم پزشکی و سایر مسئولان و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میرزاده را همراهی می‌کردند، او ابتدا به بازدید پارسال خود از واحد علوم پزشکی اشاره و تغییرات ایجاد شده در این واحد را مثبت ارزیابی کرد؛ تغییراتی که به اعتقاد او در جهت بهبود امور آموزشی و پژوهشی در این واحد بوده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کیفی حوزه پزشکی دانشگاه را یکی از اهداف و برنامه‌های دانشگاه برشمرد و گفت: «متاسفانه بسیاری از عقب‌ماندگی‌های این حوزه ناشی از عدم همکاری وزارت بهداشت در دولت سابق با دانشگاه آزاد اسلامی است.» او همچنین یکی از دلایل تاخیر در اخذ مجوز برای تاسیس رشته‌های جدید را وجود بوروکراسی اداری دانست و البته گفت که دانشگاه سعی در کوتاه کردن این فرآیندها دارد.

  تاسیس سایت جدید واحد علوم پزشکی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه این حوزه هم اشاره کرد و خبر داد در راستای اجرای طرح تجمیع، سایت علوم پزشکی در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس خواهد شد. به‌گفته او طبق برآوردهای انجام‌گرفته حدود 6 هزار میلیارد ریال برای ساخت‌وساز سایت علوم پزشکی در نظر گرفته شده است که هزینه آن از محل فروش ساختمان‌های سابق سازمان مرکزی تامین می‌شود. آن‌طور که او گفته است حوزه پزشکی و توسعه آن مورد توجه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است که همین موضوع فرصت بسیار بزرگی برای توسعه این حوزه خواهد بود.
او استادان را سرمایه‌های اصلی و دانشجویان را موتور محرکه دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: «از این دو قشر هیچ‌گاه غفلت نمی‌کنیم و تمام توان خود را برای فراهم کردن بهترین شرایط برای علم‌آموزی آنها فراهم خواهیم کرد.»
آن‌طور که او خبر داد واحد پزشکی تهران دارای چهار بیمارستان آموزشی و 740 تخت است که تا آخر امسال با تکمیل بیمارستان فرهیختگان 330 تخت دیگر نیز به آن افزوده خواهد شد. به‌گفته میرزاده با تکمیل فازهای بعدی این بیمارستان 500 تخت دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود.

  شهریه رشته‌های پزشکی 40 درصد کمتر از شهریه پردیس‌های خودگران دولتی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «فرآیند بازسازی بیمارستان‌های فرسوده به‌مراتب دشوارتر از تاسیس یک بیمارستان جدید است؛ بازسازی‌‌ها در حالی انجام گرفت که دانشجویان نیز در کلاس‌ها حضور داشتند.» او از شهریه دانشجویان پزشکی هم صحبت به میان آورد و گفت: «رشته‌های پزشکی از پرهزینه‌ترین رشته‌ها به‌شمار می‌روند؛ با این حال شهریه این رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی 40 درصد کمتر از شهریه پردیس‌های خودگران دولتی است.» میرزاده با بیان اینکه با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت بهداشت تعرفه بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی مطابق تعرفه بیمارستان‌های غیردولتی شده است، ادامه داد: «با این اقدام می‌توانیم بخشی از درآمد بیمارستان را صرف بهبود آموزش‌ها و کیفی‌سازی این حوزه کنیم.» او همچنین از صرف هزینه‌ای حدود هزار میلیارد تومان در حوزه پزشکی خبر داد و گفت: «تاکنون بخشی از این مبلغ برای توسعه کمی و کیفی هزینه شده است؛ در نظر داریم بودجه این بخش را در سال آینده نیز افزایش دهیم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به متناسب نبودن سرانه فضای آموزشی با تعداد دانشجویان این واحد گفت: «متاسفانه در سال 91، افزایش چند برابری جذب دانشجو در این واحد باعث به‌وجود آمدن این مشکلات شد؛ به همین دلیل سعی کردیم در دو سال گذشته ظرفیت پذیرش این رشته را به یک‌سوم کاهش دهیم؛ اگرچه با این اقدام فشار هزینه‌ها چندبرابر شد؛ اما کیفیت برای ما در اولویت قرار دارد.»

  آغاز اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌های دانشگاه
سیدعلی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «پس از فراخوان جذب هزار نفر عضو هیات‌علمی در حوزه پزشکی، در حال حاضر مراحل جذب 200 نفر از آنها قطعی شده است. کوتاه شدن این فرآیند قطعا باعث استقبال بیشتر در فراخوان‌های آتی خواهد شد.»
او با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چیزی بیش از آنچه در قانون آمده، از وزارت بهداشت انتظار ندارد، ادامه داد: «ما به تمام اصول و قوانین پایبند هستیم و زمانی درخواست خود برای تاسیس رشته جدید را ارائه می‌دهیم که زیرساخت‌های آن را تامین کرده باشیم.»
ابطحی از جذب دانشجو در 18 رشته حوزه علوم پزشکی خبر داد و گفت: «در حال حاضر حوزه پزشکی دارای 48 مرکز تحقیقاتی است که برای توسعه آن، برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.» معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ورود به تحصیلات تکمیلی را از مهم‌ترین اهداف دانشگاه برشمرد و گفت: «اگر در دانشگاه آزاد اسلامی دوره دستیاری تخصصی راه‌اندازی شود، ورود رزیدنت‌ها به این بخش موجب رشد سریع‌تر دانشجویان علوم پزشکی می‌شود و از سوی دیگر رضایت بیماران را به‌دنبال خواهد داشت.»
او همچنین از اتمام اعتباربخشی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه خدمات پزشکی خبر داد و گفت: «در حال حاضر اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را نیز آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه در فرآیند اعتباربخشی، خدمات درمانی بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاه در سطح استان به مقام اول دست یافته است.»

  زمینه تحصیلات تکمیلی حوزه علوم پزشکی فراهم شده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم از فراهم شدن بستر‌های لازم برای برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. سیدمحمود طباطبایی گفت:‌ «در یک سال گذشته شاهد افزایش فضای آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی در واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌ایم.» رئیس واحد علوم پزشکی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم پزشکی، گفت: «امروز با مدیریت دکتر میرزاده، حمایت‌های هیات‌موسس و مدیران و همکاری با وزارت بهداشت گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی می‌رود.» طباطبایی با اشاره به برنامه‌های واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «تا مهر سال آینده بستر دوره‌های تحصیلات تکمیلی آماده می‌شود که موفقیت‌هایی را برای دانشگاه به ارمغان می‌آورد.»

افتتاح پروژ‌ه‌های عمرانی واحد علوم پزشکی تهران
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، چند طرح عمرانی را افتتاح و از قسمت‌های مختلف این واحد دانشگاهی بازدید کرد. او در ابتدای این مراسم، پروژه‌های نوسازی سالن علوم تشریحی (آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی) و مولاژ را افتتاح کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین، سالن غذاخوری و بوفه دانشجویی این واحد دانشگاهی را افتتاح کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از سالن مهارت‌های بالینی و بخش‌های مختلف این سالن از جمله داخلی-جراحی، اتاق دارو، اتاق عمل، رادیولوژی، داخلی قلب، جراحی زنان و زایمان و اتاق احیا رونمایی کرد. میرزاده در ادامه از کلاس‌های این واحد و آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی، بافت‌شناسی، آسیب‌شناسی، شیمی، بیوشیمی و میکروفیزیولوژی و کتابخانه مرکزی 33 هزار جلدی واحد علوم پزشکی تهران بازدید کرد و با دانشجویان این واحد به صحبت پرداخت و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

نظر شما