شناسهٔ خبر: 9455858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کائنات | لینک خبر

مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران خبرداد:

برپایی ایستگاه های صلواتی در مرزهای چزابه، مهران و شلمچه

صاحب‌خبر - گروه شهری : مشاور فرهنگی اجتماعی شهردار تهران و مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران در تشریح ویژه برنامه های اربعین گفت: امسال نیز شهرداری تهران با تمام ظرفیت های خود برای خدمت رسانی به زائرین حسینی وارد عمل شده که علاوه بر برپایی ایستگاه های صلواتی در مرزهای چزابه، مهران و شلمچه، سه موکب با رویکرد فرهنگی در مسیر نجف به کربلا با کمک منابع مردمی راه اندازی می شود.
علی محمد نائینی با بیان اینکه امسال دومین سالی است که شهرداری تهران به اجرای هر چه بهتر برنامه های اربعین در کشور عراق کمک می کند، اظهار داشت: شهرداری تهران در سال گذشته به رغم تجربه و شناخت کم توانست کمک های خوبی به زائرین و مسئولان عراقی کند. در واقع، ما سال قبل ظرفیت و کاستی ها را شناسایی کردیم و امسال نیز از حدود چهار ماه قبل جلساتی در داخل و خارج کشور با مسئولان عراقی برگزار کردیم و تصمیمات لازم اتخاذ شد. وی با اشاره به اینکه حرکت عظیم مردم مسلمان از کشورهای مختلف از جمله مردم ایران به کربلا به مناسبت اربعین نمایش قدرت و آبرو برای جهان اسلام است، عنوان کرد: بنابراین باید تلاش کنیم تا مراسم اربعین با عزت و در طراز مهم ترین رویداد جهان اسلام، هماهنگ، منضبط، آبرومند و با امنیت کامل برگزار شود. این کمک ها شامل مجموعه ای اقدامات و خدمات در سایت های مرزی شلمچه، چزابه و مهران، دو شهر مقدس نجف و کربلا و مسیر پیاده روی میان این دو شهر است.
قائم مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران افزود: در حال حاضر، در مرزها جهت تسهیل سفر زائران ایرانی، اقدامات گسترده ای در بخش های حمل و نقل، بهداشت، پزشکی، اسکان موقت، اطلاع رسانی و فرهنگی انجام شده است. البته این بخش از اقدامات و خدمات به زائران برعهده مناطق 4، 5 و 6 شهرداری تهران است. در مورد نظافت شهر نجف، کربلا، مسیر پیاده روی زائران، رنگ آمیزی جداول و تعویض مخازن زباله نیز اقدامات گسترده ای صورت گرفته است. وی همچنین به برپایی سه موکب با رویکرد فرهنگی در مسیر نجف به کربلا با کمک منابع مردمی اشاره کرد و گفت: این موکب ها توسط سازمان بسیج شهرداری تهران در عمودهای 628، 728، 828 راه اندازی می شود و امکان اسکان و تغذیه زائران با ظرفیت حدود 20 هزار نفر با منابع خیرین پیش بینی شده است. نائینی اجرای ویژه برنامه های فرهنگی به مدت ده روز، از دهم تا بیستم صفر را از دیگر اقدامات شهرداری تهران معرفی کرد و افزود: علاوه بر این، سامانه سیستم راهنمای زائر در 137 راه اندازی شده است و در 40 نقطه نجف، کربلا و در مسیر با حضور 300 نیروی آموزش دیده اطلاعات گمشدگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. وی در ادامه تصریح کرد: اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگی با محور جهاد و شهادت در چارچوب سیاست های فرهنگی در مسير پياده روي زائرین، مراسم سخنرانی و مداحی، اطلاع رسانی و نصب  400 بنر فرهنگی (5 در 3 متر) ، نصب تابلو شهدا، نصب شماره تابلوهای جدید شبرنگی با ابعاد جدید و دو زبان عربی و انگلیسی، نصب 1950 پرچم از جمله اقدامات فرهنگي شهرداري تهران از طریق تشکل های مردم نهاد عراقی در  اربعين امسال است.
به گفته نائینی، همچنین پیش بینی شده تا در قالب خدمات فرهنگی اقداماتی چون برپایی ایستگاه های صلواتی، بدرقه زائران، استقبال از زائران، امکان ارسال و دریافت عکس های اربعین، فراهم نمودن ایستگاه های فضای مجازی و برقرار نمودن اینترنت، خدمات پشتیبانی فرهنگی از جمله شارژ تلفن همراه، رایانه های قابل حمل و رایانه های دستی و فضاسازی نقاط مرزی برای ایجاد فضای مردمی انجام شود.
وی نصب تصاویر شهدای ایرانی مدافع حرم به همراه جملات برگزیده از متن وصیت نامه آنان در قالب مجموعه ای با عنوان ”زیارت به نیابت“ در فاصله ورودی هر سه شهر مرزی تا نقط صفر مرزی را از دیگر برنامه های این معاونت دانست و گفت: پایانه های چزابه با محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 4، پایانه مرزی مهران با محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 5 و پایانه های مرزی شلمچه با محوریت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 مناسب سازی می شوند. مسئول ستاد فرهنگی اربعین شهرداری تهران تاکید کرد: فضاسازی مسیر پیاده روی به نحوی است که ضمن بهره گیری از زبان های عربی، انگلیسی و فارسی، بر حضور مردمی تأکید شده و طرح های فاخری با محوریت وحدت مسلمین و انتشار محتوای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین می شود.
برپایی پیاده روی عظیم اربعین در پایتخت
مشاور فرهنگی شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود به برنامه های ویژه اربعین در سطح شهر پرداخت و اذعان کرد: اجرای سازه دروازه قرآن ویژه بدرقه زائرین حسینی، ارائه خدمات فرهنگی در مسیرهای خروجی شهر تهران با محوریت خانه شهریاران جوان و  مناطق 18 و 19 از اول تا پانزدهم آذرماه، فضا سازی تبلیغی در سطح شهر با استفاده از ظرفیت های موجود از جمله پرتابل ها ، بیلبوردها و عرشه های پل با محوریت ” اشدء علی الکفار رحماء بینهم“ و ”هیهات من الذله ”، نصب بنر تصاویر شهدای ایرانی مدافع حرم در مبادی خروجی تهران با عنوان ”زیارت به نیابت“ و اجرای برنامه ”پیاده روی روز اربعین“ از مهم ترین برنامه های فرهنگی در پایتخت است. به گفته نائینی، موکب های پذیرایی پیاده روی روز اربعین تهران در میدان شهدا، دروازه دولاب، زیر پل شهید محلاتی، میدان خراسان، تیر دوقولو، میدان شوش، (مقابل بیمارستان ) تقاطع خیابان شیشه گرخانه، زیر پل فدائیان اسلام (پل بعثت)، موکب شهید قاسم زنگنه منطقه 15، تقاطع بزرگراه آزادگان، تقاطع بلوار بسیج، سه راه ورامین، میدان حرم (شهرری) برپا می شوند.

نظر شما