شناسهٔ خبر: 9416993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

ادعاي واهي اردوغان در مورد هدف قرار دادن جت روسيه

موج - رئيس جمهور ترکيه با ادعاي اينکه «براي دفاع از امنيت خود جنگنده روسيه را هدف قرار داديم»، گفت: در پي تشديد اختلافات نيستيم.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج به نقل از رويترز، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه، امروز (چهارشنبه) در سخنراني خود در يک اجلاس کسب و کار گفت: در پي تلاش براي تشديد تنش ها نيستيم و جت روسيه را نيز براي دفاع از امنيت خود و حقوق برادرانمان در سوريه هدف قرار داديم.
با وجود شواهد مستند مبني بر هدف قرار گرفتن جت روسيه در حريم هوايي سوريه، اردوغان مدعي شد: جنگنده روسيه در حريم هوايي ترکيه مورد هدف قرار گرفت و در سوريه سقوط کرد.
وي در ادامه ادعاهاي پوپوليستي خود افزود قطعات جدا شده از جنگنده در ترکيه موجب زخمي شدن دو نفر از اتباع اين کشور شده است.
رئيس جمهور ترکيه در ادامه خواستار تغيير سياست هاي موجود در قبال بحران سوريه شد. اردوغان تلاش هاي دولت ترکيه را در صدد جلوگيري از بحران جديد هجوم پناهجويان به مناطق مرزي اين کشور قلمداد کرد. مقامات ترکيه بارها طرح ايجاد حريم هوايي امن در مناطق شمالي سوريه را مطرح کرده اند، اما؛ کشورهاي غربي اين طرح را رد کرده اند.
رويترز در ادامه حادثه روز گذشته ساقط کردن جنگنده روسي از سوي ترکيه در مرز سوريه را يکي از جدي ترين چالش هاي امنيتي بين روسيه و يکي از اعضاي ناتو نام برد.
مقامات روسيه با رد ادعاي مقامات ترکيه اعلام کردند که اين جنگنده حريم هوايي ترکيه را نقض نکرده است. در تماس تلفني روز گذشته اردوغان و اوباما، رئيس جمهور آمريکا خواستار کاهش تنش ها بين ترکيه و روسيه شد.

نظر شما