شناسهٔ خبر: 9392143 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نیکی کریمی: سینمای ایران وضعیت آشفته‌ای دارد

نسیم

کارگردان فیلم "شیفت شب" در نشست خبری این فیلم در سخنانی گفت: فیلمسازی برای من ادامه مسیر بازیگری نیست/ اکران این فیلم سینمایی در خارج از کشور بر عهده بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری فیلم سینمایی "شیفت شب" پیش از ظهر امروز با حضور "نیکی کریمی" کارگردان، "حبیب اسماعیلی" تهیه کننده و "لیلا زارع" به عنوان بازیگر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

نیکی کریمی کارگردان فیلم سینمایی "شیفت شب" در ابتدای این نشت خبری در سخنانی، گفت: اگر بخواهم پیرامون علت ساخت این فیلم سینمایی نظر بدهم باید عرض کنم که ساخت "شیفت شب" در ادامه علاقمندی من به داستان خوانی است. زیرا من روایت را بسیار دوست دارم.

وی افزود: بر این اساس سعی کردم تا از راه فیلم‌سازی دغدغه های خود را به عنوان یک کارگردان و یک شهروند نشان بدهم. البته باید عرض کنم که فیلم سازی برای من ادامه مسیر بازیگری نیست. زیرا بازیگری را از کارگردانی کاملا جدا محسوب می کنم.

این بازیگر سینما و کارگردان ادامه داد: خیلی خوشحال هستم که همزمان با اکران فیلم "شیفت شب" به عنوان کارگردان شاهد اکران فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" که در آن بازی می کنم نیز هستم. البته خوشبختانه در حال خاضر در شرایطی هستم که کارگردانی و بازیگری برای من خوش‌آیند است.

کریمی خاطرنشان کرد: سینمای ایران در حال حاضر وضعیت آشفته ای دارد. بر این اساس فروش فیلم ها در این شرایط چیزی شبیه شوخی است. زیرا مشاهده می کنم که بیشتر فیلم ها در اکران و با فروشی که بدست می آورند هزینه ساخت خود را هم تامین نمی کنند.

وی اضافه کرد: موضوع قضاوت در فیلم "شیفت شب" از اهیمت بسیار بالایی برای من برخوردار است. زیرا نقش من در این فیلم یک نوع تابوشکنی در دنیای بازیگری است. البته بسیار خوشحال هستم که توانستم حرف‌های خود را با ساخت این فیلم روشن تر و واضح تر بیان کنم.

این بازیگر سینما و کارگردان عنوان کرد: اکران این فیلم سینمایی در خارج از کشور بر عهده بخش بین الملل فارابی است. زیرا متاسفانه ایران همانند سایر کشورهای پیشرفته سیستم پخش حرفه ای برای نمایش و اکران فیلم در سطح بین المللی ندارد.

کریمی افزود: البته موضوع اکران در خارج از کشور برای فیلم "شیفت شب" اتفاق افتاد و در این زمینه پیشنهاد های بسیاری از جشنواره‌های خارجی را رد کردم زیرا نمایش فیلم در ایران برای من از هر چیز مهم‌تر است.

وی ادامه داد: من در سفرهایی که به خارج برای حضور در جشنواره های بین المللی داشتم یک بار که در کشور آلمان حضور داشتم مشاهده کردم که وقتی فیلمی ساخته می شود قبل از به پایان رسیدن ساخت آن سینماهایی که قرار است آن را در کشورهای دیگر نشان دهد مشخص شده است.

این بازیگر سینما و کارگردان تصریح کرد: منتهی این موضوع در سینمای ایران وجود ندارد و اگر فیلمی در جشنواره ای بین المللی موفق به کسب جایزه شود در سینمای جهان شناخته می شود و این امکان را پیدا می کند که در کشورهای دیگر هم اکران شود.

کریمی یادآور شد: فیلم سینمایی "شیفت شب" هم اکنون در تورنتو در کانادا در حال اکران است. بر این اساس برنامه‌های دیگری نیز برای اکران در کشورهای آلمان و آمریکا داریم که امیدوار هستم این برنامه ها عملی شود.

وی اضافه کرد: در زمان بازنویسی فیلمنامه "شیفت شب" روی خانم "لیلا زارع" فکر می کردم. اما ایده استفاده از آقای "فروتن" در زمان آغاز پیش تولید به ذهن من رسید. همچنین "سحر قریشی" نیز به دلیل فیزیک مناسبی که برای این فیلم داشت انتخاب شد. درضمن بازی "آتیلا حجازی" در این فیلم نیز از روی ناچاری و پیدا نکردن بازیگر مناسب برای نقش آن رخ داد.

این بازیگر سینما و کارگردان خاطرنشان کرد: در سینمای ایران آمار فعالیت خانم‌ها بسیار بالاست که این موضوع ایران را در دنیا از رتبه‌های بالایی برخوردار کرده است. منتهی در زمینه فیلمسازی کمتر به این قضیه توجه می‌شود و زنان فعالیت کمتری را از خود نشان می دهند. علت این امر هم این است که برای خانم ها جایگاه و موقعیت های مختلفی تعریف شده است.

کریمی در پایان صحبت های خود گفت: قرار بود تا فیلمنامه "شیفت شب" به همراه دو فیلمنامه دیگر توسط "نشر افراز" منتشر شود. منتهی وزارت ارشاد آن را رد کرد. حتی در این بین از طرف آقای ایوبی تلاش کردم تا این مشکل برطرف شود که این امر محقق نشد.

نظر شما