شناسهٔ خبر: 9374323 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

به مناسبت اربعین حسینی

روحانیون مبلغ به مرزهای مهران، شلمچه و چذابه اعزام می‌شوند

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام مبلغان به مرزها به مناسبت اربعین حسینی و فعالیت در زمینه ترویج فرهنگ تشیع و پاسخ به شبهات خبر داد.

صاحب‌خبر -


حجت‌الاسلام احمد شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم عنوان کرد: مبلغان در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران مستقر هستند که به فعالیت‌هایی مانند اقامه نماز، ایراد سخنرانی و پاسخ به احکام و سوالات شرعی می‌پردازند.
وی ادامه داد: در آن سوی مرز مبلغان همراه با کاروان با جمعیت پیاده‌روی می‌کنند و به روضه‌خوانی، اقامه نماز جماعت و برنامه قرآنی می‌پردازند، تعدادی از مبلغان در موکب‌های بین حرم امیر مؤمنان(ع) و سیدالشهدا(ع) تبلیغ می‌کنند.
شعبانی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین فرهنگی برای نمایش قدرت تشیع شده است، گفت: هیچ تجمع عظیمی در جهان اسلام به گستردگی اربعین وجود ندارد و این حرکت فرهنگی برای جهان اسلام به ویژه تشیع شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از اعزام به مرزها به مناسبت اربعین را استان‌ها عهده‌دار هستند، گفت: برخی از استان‌های کشور مانند خراسان‌رضوی، تهران، فارس، یزد، اصفهان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان برای اعزام مبلغ به همین مناسبت اقدام می‌کنند.
عبور اتباع خارجی مقیم ایران از مرز شلمچه
اتباع خارجی مقیم ایران فقط از مرز بین‌المللی شلمچه اجازه عبور دارند.
معاون اجتماعی ناجا گفت: اتباع خارجی که در حال حاضر از مدارک اقامتی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند می‌توانند همچون دیگر هموطنان ما با ویزا قانونی از مرز شلمچه راهی کربلا شوند.
ورود زائران پاکستانی به کشور
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان گفت: حدود پنج هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز میرجاوه در شرق زاهدان مرکز این استان وارد کشور شدند.
علی خانقائی اظهار داشت: این زائران پاکستانی روز یک‌شنبه هفته جاری با 85 دستگاه اتوبوس برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در عراق از طریق مرز زمینی میرجاوه وارد ایران شدند و در مرز ایران به عزاداری سالار شهیدان پرداختند.
وی پیش‌بینی کرد که بیش از 10 هزار زائر پاکستانی در دو روز آینده برای شرکت در اجتماع بزرگ اربعین حسینی در عراق از مرز شرقی کشور وارد ایران شوند.
وی گفت: مردم زاهدان به صورت خودجوش از زائران پاکستانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی در عراق را دارند، پذیرایی می‌کنند و بیش از 5 هزار زائر پاکستانی در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان اسکان داده شدند.
وی بیان کرد: هر روز به آمار ورود زائران پاکستانی به زاهدان افزوده می‌شود بر این اساس نیاز است مردم در تامین پتو و مواد غذایی مورد نیاز آنان همکاری بیشتری داشته باشند.
واگذاری 6 میلیون لیتر سوخت به شهرداری‌های عراق
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام گفت: 6 میلیون لیتر سوخت در ایام منتهی به اربعین حسینی و پس از بازگشت زائران برای تامین سوخت خودروهای ایرانی از سوی این شرکت در اختیار شهرداری‌های عراق قرار می‌گیرد.
علی‌اصغر چاغروندی اظهار کرد: تاکنون قرارداد تحویل 2 میلیون لیتر سوخت به شهرداری‌های عراق عملیاتی شده است.
وی یادآور شد: بهره‌گیری از انبارهای نفت منطقه خوزستان (نظامیه و اندیمشک) به منظور اطمینا‌ن‌بخشی در این زمینه نیز به عنوان منطقه معین پیش‌بینی شده است.
وی گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران در مسیر نقطه صفر مرزی تا کربلا، سوخت‌رسانی به خودروهای اتوبوس‌رانی شهرداری تهران نیز برنامه‌ریزی شده است تا در نقطه صفر مرزی به آنها تحویل و با تانکرهای عراقی به سمت کربلا حمل شود.
به گفته مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام، برای تامین سوخت خودروهای ایرانی در محدوده مرز مهران نیز منطقه پنج شهرداری تهران به نمایندگی از وزارت کشور زمینی به مساحت 100 هکتار برای استقرار این خودروها و سوخت‌گیری آنها پیش‌بینی کرده و سوخت مورد نیازشان نیز توسط این شرکت تامین شده است.
چاغروندی ادامه داد: استقرار چهار جایگاه سیار سوخت در نقاط مختلف شهرستان مرزی مهران و همچنین استقرار چند خودرو سبک میتردار سوخت در نقاط پرترافیک، از دیگر موارد پیش‌بینی شده برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی است.
فعالیت تجاری در مهران متوقف شد
مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: به دنبال درخواست طرف عراقی فعالیت تجاری در مرز مهران به طور موقت متوقف شده و این مرز به روی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و تجاری بسته است.
خلیل حیدری اظهار کرد: این تصمیم به دلیل تردد زائران برای شرکت در آیین اربعین حسینی و به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرز و در راستای افزایش خدمت‌رسانی و ممانعت از سرگردانی زائران گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تردد کامیون‌های تجاری از دیروز (2 آذر) تا اطلاع ثانوی در این مرز ممنوع شده است،‌ افزود: صادرات کالا و فعالیت‌های تجاری تا اطلاع ثانوی از مرز مهران صورت نمی‌گیرد و تنها زائران می‌توانند از این مرز تردد کنند.
مدیرکل گمرکات استان ایلام پیش‌بینی کرد مرز مهران برای فعالیت‌های تجاری، پنج روز بعد از آیین اربعین و بازگشت کامل زائران به کشور از سر گرفته شود.
آغاز جابه‌جایی زائران اربعین حسینی
از بندر خرمشهر به بصره
جابه‌جایی زائران اربعین حسینی از طریق مرز آبی بندر خرمشهر به بصره توسط شناور مسافربری آغاز شد.
با توجه به آغاز به کار خط کشتیرانی مسیر خرمشهر به عراق از ابتدای آذر ماه جاری، روز یک‌شنبه تعداد کثیری از زائران حسینی از بندر خرمشهر راهی بصره عراق شدند.
با نزدیک شدن به ایام اربعین، امروز دو فروند کشتی در 6 سفر دریایی از ساعت شش تا 17 اقدام به انتقال زائران اربعین از بندر خرمشهر به بصره خواهد کرد.
نرخ هزینه سفر دریایی خرمشهر تا بندر بصره 800 هزار ریال اعلام شده است.
روزانه برای انتقال زائران اربعین به عراق سه شناور با ظرفیت تجمیعی 540 نفر در نظر گرفته است.
ارسال 100 تن نذری به کربلا
معاون فرهنگی و مسئول روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز از  ارسال 100 تن نذری مردم این استان برای ایام اربعین حسینی به کربلای معلی خبر داد.
داوود دانش کهن افزود: این نذورات و کمک‌ها در قالب هفت کامیون 10 تنی و سه تریلر ارسال شده که آخرین آنها روز یک‌شنبه به سمت مرز رفته و در حال عبور از مرز است.
وی اظهار داشت: این نذورات شامل تمامی اقلام مورد نیاز همچون، برنج، گوشت، مرغ، حبوبات و دیگر مواد مورد نیاز برای پخت غذای نذری است.
وی گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز در کربلا پشت تل زینبیه یک موکب (هیئت) تدارک دیده که قرار است روزانه در این موکب حدود 6 هزار پرس غذای نذری بین زائران و عزاداران حسینی توزیع کند.
پذیرایی از زائران توسط مردم و هیئت‌های مذهبی
شهردار چذابه گفت: 90 درصد کار پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز چذابه در استان خوزستان توسط مردم و هیئت‌های عزاداری انجام می‌شود.
محمد صفری اظهار کرد: خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی توسط 105 موکب (هیئت) به طول یک و نیم کیلومتر در اطراف مرز چذابه به صورت خودجوش انجام می‌شود.
صفری با اشاره به اینکه امسال با تدبیر استاندار خوزستان و هدایت علمای این استان به ویژه آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، ستاد اربعین حسینی با هدف خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی کار خود را آغاز کرده است افزود: با هماهنگی و تعامل بیشتر مردم و دستگاه‌ها، سطح خدمات‌رسانی به زائران مطلوب‌تر و منسجم‌تر شده است و زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، جاده و امکانات لازم در پایانه مرزی چذابه فراهم شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی با اشاره به روند کند صدور روادید در سوسنگرد و اهواز ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده با تهیه تجهیزات جدید، روند صدور روادید سرعت پیدا کند. تاکنون حدود 60 هزار زائر از مرز چذابه به نجف اشرف و کربلای معلی مشرف شده‌اند.
عزیمت روزانه 30 هزار زائر از مرز شلمچه
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: بر اساس آخرین آمار دریافتی، روزانه 30 هزار زائر اربعین حسینی برای عزیمت به کربلای معلی از مرز شلمچه عبور می‌کنند.
«ولی‌الله حیاتی» گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده،‌ عبور زائران از مرز شلمچه به عتبات عالیات در روز به 100 هزار نفر افزایش یابد. وی از همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی، افزایش کیفیت خدمات به زائران کربلا را خواستار شد و گفت: زیرساخت‌های ارائه خدمت به زائران اربعین به ویژه در بخش بهداشت و آب آشامیدنی سالم باید بیش از گذشته فراهم باشد.
حیاتی با بیان فعالیت 160 هیئت و ایستگاه صلواتی در مسیر تردد زائران در مرز شلمچه، افزود: روزانه بیش از 70هزار پرس غذای گرم در سه وعده بین زائران توزیع می‌شود.
معاون استاندار خوزستان تصریح کرد: یک پارکینگ با ظرفیت 15 هزار خودرو نیز در ابتدای مسیر شلمچه احداث شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما