شناسهٔ خبر: 9355789 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

برگزاری سومین اجلاس سران GECF

صاحب‌خبر - گروه نفت و انرژی- سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) امروز با حضور روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه‌استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.
در این اجلاس همچنین فرستاده ویژه رییس‌جمهور آذربایجان، عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر، سالم‌البدری دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آلدو فلورس‌کویرگان دبیر مجمع بین‌المللی انرژی حضور پیدا خواهند کرد. تئودور اوبیانگ، رییس‌جمهور گینه‌استوایی و قربانقلی بردی محمداف، رییس‌جمهور ترکمنستان و فواد معصوم، رییس‌جمهور عراق صبح روز گذشته وارد تهران شدند.
دومین نشست سرانGECF، ١٠ تیرماه ١٣٩٢ در مسکو و در کاخ کرملین به میزبانی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و با حضور سران و رهبران الجزایر، بولیوی، مصر، گینه‌استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا و اعضای ناظر عراق، هلند و نروژ برگزار شد.
در این نشست که با عنوان «بیانیه مسکو» منتشر شد، کشورهای عضو GECF به اتفاق آرا بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاری‌های جهانی به منظور حفاظت از منافعGECF، حفظ اصول مبادلات بین‌المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت‌گذاری گاز براساس شاخص قیمت‌های نفت و فرآورده‌های نفتی تاکید کردند.
سران کشورها و دولت‌های عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین نسبت به افزایش رشد پایدار استفاده از گاز طبیعی، ترویج استفاده از گاز طبیعی در بخش‌های مختلف و تقویت مذاکرات GECF با همه بازیگران و سهامداران بازار گاز، ترویج و توسعه نقش گاز به عنوان حامل انرژی سازگار با محیط‌زیست برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی متعهد شدند. بیانیه مسکو همچنین به منظور همکاری کشورهای عضو GECF در زمینه توسعه و استفاده از منابع گازی با همه سهامداران این بخش، نقشه راهی را پیش روی این مجمع قرار می‌دهد.

نظر شما