شناسهٔ خبر: 9304175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب ... آمادگي خوزستان براي پذيرايي از مسافران کربلاي حسيني

صاحب‌خبر - اهواز/خبرگزاری صداوسیما/اجتماعی

گزارش مکتوب ... آمادگی خوزستان برای پذیرایی از مسافران کربلای حسینی
پس از حادثه ی کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش در روز عاشورا شیعیان اهل بیت برای زیارت آن حضرت هر ساله پیاده برای تبرک جستن از شهدای کربلا عزم سفر می کنند. عده ای با وسیله و عده ای با پای برهنه به کربلا می روند .
خوزستان هم با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق و دارا بودن دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه از مبادی تردد زائران به عتبات عالیات است که هرساله در ایام اربعین خدمات و تشریفات خاصی را برای زائران حسینی فراهم می کند .
مدیرکل حج و زیارت خوزستان می گوید: امسال 160 موکب به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به دو مرز شلمچه و چذابه برپا شده است که از این مقدار موکب تعداد 46 موکب در مرز شلمچه به زائران خدمت می‌کنند که در مسیر بعد از روستای پل نو تا نقطه صفر مرزی شلمچه مستقر شده‌اند.
ناصر حویزاوی گفت : همچنین در طول مسیر عین دو اهواز تا شهر بستان 40 موکب مستقر شده و 74 موکب در مرز چذابه خدمات رسانی می کنند.
معاون امنیتی استانداری خوزستان می گوید : تمامی زیر ساختهای لازم جهت سهولت در تردد زوار اربعین حسینی در مرز چذابه خوزستان فراهم شده و در کشور عراق نیز زیرساخت های لازم برای اسایش زائران و عبور آن ها از مرز عراق مهیا است.
قدرت الله دهقان گفت: به موازات خدماتی که در مرز به زائران خود می دهیم در کشور عراق نیز امکانات و زیرساخت های لازم را برای ورود هرچه آسانتر زائران فراهم کرده ایم و در عراق نیز هیچگونه مشکلی احساس نمی شود.
فرمانده انتظامی خوزستان هم با بیان اینکه امسال عبور از مرز برای زائران اربعین حسینی فقط با گذرنامه و روادید امکان پذیر است گفت گذرنامه زائران اربعین هنگام خروج از کشور باید 6 ماه اعتبار داشته باشد.
سردار محمدرضا اسحاقی می گوید: در اربعین امسال گیت های پایانه های مرزی در استان به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند، ضمن اینکه قرار است طرف عراقی نیز به صورت 24 ساعته در ارائه خدمات به زائران اربعین، فعال باشد.

مادری با پای لرزان و با عصا در راه حرم دوست ذکر می گوید و در دستش عکس کوچک فرزندش که شهید شده را گرفته .
پدری کودک خود را روی دوش خود گذاشته و مسیر را می پیماید . دسته ای از عزاداران با پرچم های برافراشته ی لبیک یا حسین ، سینه زنان و مداحی کنان در حالی که اشک گوشه ی چشم آنها را نوازش می کند راهی جاده ی کربلا هستند .
سرهنگ قدرتی رئیس پلیس راه خوزستان هم از استقرار تیم های عملیاتی پلیس راه این استان در معابر برون شهری منتهی به دروازه های مرزی شلمچه و چزابه برای تأمین امنیت عبور و مرور می گوید و می افزاید : محورهای اهواز-خرمشهر-شلمچه و اهواز-سوسنگرد-بستان-چزابه در تمام ساعات شبانه روز توسط تیم های عملیاتی و گشت های ویژه پلیس راه استان زیر پوشش ترافیکی ویژه اربعین حسینی قرار می گیرند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان هم می گوید : 13 پایگاه امداد و نجات این جمعیت در ایام اربعین حسینی در مسیر های منتهی به مرزهای بین المللی شلمچه در خرمشهر و چذابه در سوسنگرد مستقر هستند.
به گفته ی علی خدادادی شش پایگاه امداد و نجات در مسیر سوسنگرد تا چذابه و پنج پایگاه هلال احمر از خرمشهر تا شلمچه مستقر شده اند همچنین یک پایگاه امداد و نجات در مرز شلمچه و یک پایگاه نیز در چذابه مستقر خواهند شد.
وی افزود: دو فروند بالگرد جمعیت هلال احمر ایران در مرزهای شلمچه و مرز چذابه در ایام اربعین حسینی(ع)، مستقر هستند و طبق برنامه ریزی، این بالگردها به مدت 20 روز برای ارائه خدمت در مواقع بحرانی مستقر می شوند.
قطار تهران در ایستگاه اهواز متوقف می شود و گروهی با مداحی و ذکر شهدای کربلا از واگن های آن پیاده می شوند. یکی از آنها با چشمانی پر از اشک می گوید از سمنان آمده و آرزوی دیدن کربلا را دارد .
مدیر عامل راه آهن جنوب هم می گوید چهار قطار برای جابجایی زائران اربعین حسینی در خوزستان در نظر گرفته شده است که از این 4 قطار دو قطار در راه آهن خرمشهر به تهران و دو قطار برای مسافران درون استانی در نظر گرفته شده .
عبدالکریم دوریش زاده افزود دو قطار خرمشهر - تهران هر کدام در هر بار 900 نفر و دو قطار درون استانی نیز مسافران را از اهواز به خرمشهر و بلعکس جابجا می کنند که این قطار های روزانه می توانند 5 رام معادل 1500 نفر مسافر را جابجا کنند.
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه بسیاری از موکب ها با نذر های مردمی اداره می شوند گفت یک خیر از شهر بستان به منظور پذیرایی از زوار اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه و ارائه خدمات بهتر به آنان 40 رأس گوسفند ، 53 رأس گاو و گوساله و چهار نفر شتر و مقدار 10 تن برنج آماده کرده است .
جاسم مجیدی پور افزود با این تعداد رأس دام روزانه از 12 هزار زائر پذیرایی خواهد شد.
باید گفت این روزها جاده ی طریق الحسین خوزستان حال و هوای دیگری دارد ، بیرق هایی که در باد به احتزاز در آمده اند ، زمینی که بر پاهای زائران بوسه میزند خورشیدی که در انتهای جاده نشان از خورشیدهای ظهر عاشورا دارد انگار همه با زبان بی زبانی می گویند هرکه دارد هوس کرببلا بسم الله .
002

نظر شما