به گزارش جهان به نقل از فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در نامهای خطاب به محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اشاره به مشکلات موجود در دانشگاههای کشور اعلام کردند: در دانشگاهی که اساتید جوان تازه جذب شده بدون احساس امنیت شغلی، به فعالیت بپردازند، چه انتظاری میتوان داشت؟ امنیت شغلی از اولین نیاز های یک شاغل به هنگام فعالیت است، حال آنکه این اصل به راحتی زیر پا قرار داده میشود.
در ابتدای این نامه آمده است: نظر به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با روسای دانشگاهها؛ بسیج دانشجویی بیش از پیش وظیفه صیانت از دستاورد های انقلاب خصوصا دست آوردهای علمی آن را بر دوش خود احساس کرده و بر خود لازم میداند نکات و پیشنهاداتی را جهت بهبود نظام علمی کشور تقدیم کند. همچنین از جنابعالی و همقطارانتان درخواست می شود تا با حضور خود در جوامع دانشگاهی خصوصا دانشگاه علم و صنعت ایران، زمینه استفاده از ظرفیت های دانشگاهی را در عرصه تقنین کشور فراهم کنید.
این تشکل دانشجویی با بیان اینکه سخنان اخیر رهبری ناظر بر دو بعد اجرایی و قانون گذاری است، اعلام کرد: برای مثال در مسئلهای که با عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شد، بر همگان واضح است که این امر نیازمند بسترسازی بهینه و کارا در مراکز قانون گذاری نظیر مجلس است و یا نکات ارزنده ایشان پیرامون توجه هرچه بیشتر و میدان دادن به مجموعهها و تشکلهای انقلابی در دانشگاه از جمله رهنمودهایی است که مخاطب کلام، دولت و دستگاه های اجرایی مملکت است.
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت نکات مهم از نظر دانشجویان در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری را اینچنین عنوان کرد: در حیطه اقتصاد مقاومتی عدم وجود قوانین صحیح و یا کارآمد به وضوح به چشم میآید. نبود جهت دهی درست و روشن به صاحبان سرمایههای کلان ملی اعم از دولتی، حکومتی و خصوصی و یا امانت داران این سرمایهها یعنی بانک ها باعث شده است تا نرخ تولید در کشوری با این حجم از منابع گوناگون انسانی و طبیعی در سطح پایینی باقی بماند.
در ادامه این نامه آمده است: تشکیل محور اقتصاد مقاومتی توسط علاقهمندان که همان شرکتهای دانش بنیان است با مشکلات عدیدهای رو به رو است که باعث دلسردی فعالین در این حوزه و گرایش شدید آنها به سمت مشاغلی نظیر دلالی میشود که از مجلس امید پویایی روزافزون در زمینه قانون گذاری در این وادی میرود. مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران با تمرکز بر نظام بانکی پیشنهاداتی را جهت اصلاح این نظام به عنوان عاملی اساسی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی در دست دارد که در زمان مقتضی و پس از تکمیل آنها ارائه خواهد داد. هرچند تا به حال بخشی از این تلاشها به مسئولین مربوطه ابلاغ شده است.
این تشکل دانشجویی پیرامون نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: مجلس علاوه بر وظیفه قانون گذاری، وظیفه نظارت و رصد بر اجرای آن را نیز برعهده دارد. پر واضح است که بدون تحقیقات میدانی این مهم امکان پذیر نخواهد بود. حال در حیطه نظارت، سوالات بسیاری از روند اجرای نقشه جامع در ذهن دانشگاهیان شکل گرفته است. برای مثال برخی اصول و ارزشهای این نقشه تا به کجا عملی گشته است؟ چه مقدار در راستای ارزشهایی نظیر «عدالت محوری، پرورش استعدادها و دستیابی همگان به خصوص مستضعفین در حوزه علم و فناوری» و یا « ایجاد تحول بنیادین علمی به خصوص در بازبینی و طراحی علوم انسانی در چارچوب جهان بینی اسلامی» حرکت شده است؟
«تا به چه اندازه به اهداف کلان و خرد نظام علمی فناوری کشور نزدیک شدهایم؟ راهبرد های کلان توسعه علم و فناوری که جملگی در نقشه جامع علمی کشور تدوین گشته است تا چه اندازه محقق شده است؟ این ها همه سوالاتی است که بدون حضور مستقیم و کسب اطلاعات میدانی پاسخ های دقیقی نمی یابند».
دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت در نامه خود به زاهدی پیرامون تدوین شاخص کیفیت آموزش عالی اعلام کردند: در مباحث کیفیتی، امروزه مطرح میشود که بدون در نظر گرفتن شاخصهای کمی در ارزیابی کیفیت عملا این محاسبات بینتیجه خواهد ماند. البته امروزه در دنیا شاخصهایی برای ارزیابی کیفیت آموزشی وجود دارند که از فرآیند بومی سازی بهرهای نبردهاند. این شاخصها باید متناسب با نیاز امروز و فردای کشور و متعادل شده با شرایط بومی-منطقهای ایران باشد که مجددا بسیج دانشجویی به همراه بسیج اساتید دانشگاه آمادگی خود را جهت برگزاری سلسله جلساتی پیرامون تدوین شاخص های کیفی آموزش عالی بیان می دارد.
در ادامه این نامه درخصوص بیگانگی بخش قابل توجهی از پایاننامهها با نیازهای کشور تصریح شده است: این مسئله نیازمند ایجاد انگیزه برای کسانی است که قدم در این عرصه نهاده و سعی در برطرف کردن مشکلات کشور دارند. لازم به ذکر است بخش مهمی از این انگیزش در بستر قوانین مناسب محقق میشود. برای مثال غالب پژوهشها و پایان نامه هایی که بر این دست موضوعات تمرکز میکنند اجازه چاپ در مجلات علمی معتبر بینالمللی پیدا نکرده و معمولا با استقبال در خوری از سوی صنعتگران نیز مواجه نمیشوند و این در حالی است که اکثر سنجه های علمی ما بر تعداد مقالات چاپ شده در مجلات بینالمللی بنا شده است. در این شرایط چگونه میتوان از استاد و دانشجو انتظار داشت تا در پژوهشهای خود رغبتی به موضوعات جاری و مورد نیاز کشور داشته باشند؟
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با توجه به نوع مدیریت دانشگاه، کاهش شتاب علمی قابل پیش بینی بود، اعلام کرد: استفاده از مدیران مُسن که دیگر شور و جسارت جوانی را با خود به همراه ندارند نتیجهای جز این را در بر نمیداشت. این نقطه ضعف در دولت یازدهم به چشم میخورد که به نوعی نشان دهنده سلیقه کاری دولت است، اما در دانشگاه که محیطی با حضور جوانان پرشور و با انگیزه است این مسئله نمود بیشتری خواهد یافت.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: علاوه بر مطالب یاد شده، عدم ثبات در دانشگاه نیز از جمله عوامل مخرب است که رشد علمی را با تهدید مواجه کرده است. در دانشگاهی که اساتید جوان تازه جذب شده بدون احساس امنیت شغلی، به فعالیت بپردازند، چه انتظاری میتوان داشت؟ امنیت شغلی از اولین نیاز های یک شاغل به هنگام فعالیت است، حال آنکه این اصل به راحتی زیر پا قرار داده میشود.
در ادامه این نامه پیرامون ماجرای اخراج اساتید جوان دانشگاه علم و صنعت آمده است: اساتید جوان به بهانههای واهی و خارج از قانون، مجبورند بخش قابل توجهی از انرژی خود را صرف پاسخ دادن به مسائل بیهوده ای کنند که بدون شک ضرر آن در انتها به مردم میرسد. البته لازم به یادآوری است که به هیچ عنوان اهمیت دقت در گزینش اعضای هیئت علمی و لحاظ نمودن معیارهای علمی، اخلاقی و فرهنگی انکار نمیشود لکن متاسفانه در اغلب مواردی که اخیرا مشاهده میشود منشا ایجاد مشکلات، تنگ نظری های جناحی است.
«حال آنکه دانشجویان شاهد حضور افرادی (هرچند معدود) در کسوت استادیاند که نه تنها از معیارهای علمی به شدت تنزل کردهاند بلکه متاسفانه در برخی موارد پردههای اخلاق و حیا را دریده و به عاملی برای توهین به مقدسات مبدل گشته اند».
در بخش دیگری از این نامه آمده است: برای مثال در دانشگاهی که به بهانههای مختلف، کنسرت های زنده موسیقی برگزار میشود انتظار پیشرفت در کدام عرصه علمی را میتوان داشت؟ در دانشگاهی که گروهی به صورت رسمی در نشریات خود دانشجویان را تشویق به ارتباط با جنس مخالف میکنند و حراست دانشگاه نیز کوچکترین تذکری به این هنجار شکنان نمیدهد و دانشجویان مجبور به حضور در کلاس هایی هستند که به صورت مختلط برگزار می شود کدامین عاقبت خوش علمی را می توان انتظار داشت؟
این تشکل دانشجویی در نامه خود خطاب به زاهدی اعلام کرد: اینها بخش کوچکی از دردهای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و احتمالا با کمی تغییرات سایر دانشگاهها است که بدون حضور مستقیم مسئولین ذیربط در دانشگاه ،پیگیری آن بسیار دشوار است. وظیفه نظارت بر عملکرد دانشگاهها جز بر مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟
در پایان این نامه با اشاره به کم توجهی به ازدواج دانشجویی و فقدان خوابگاه های متأهلی، آمده است: این موضوع در صدر انتظارات دانشجویان است که امید میرود با اهتمام هرچه بیشتر مسئولین امر به حل آن، زمینه برای رفع موانع پیشرفت کشور فراهم شود. نگاه مسئولین به دانشگاه نباید صرفا محدود به ایام انتخابات بوده، بلکه شایسته است پاسخ به مشکلات عمیق کشور را جزو رسالت های دانشگاه دانسته و متناسب با این هدف به برنامهریزی و رفع کاستیها بپردازند. دانشجویان پاسخ درخور مخاطبین نامه را قدمی در راستای ارزش گذاری به آموزش عالی کشور قلمداد خواهند نمود.
∎
در ابتدای این نامه آمده است: نظر به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با روسای دانشگاهها؛ بسیج دانشجویی بیش از پیش وظیفه صیانت از دستاورد های انقلاب خصوصا دست آوردهای علمی آن را بر دوش خود احساس کرده و بر خود لازم میداند نکات و پیشنهاداتی را جهت بهبود نظام علمی کشور تقدیم کند. همچنین از جنابعالی و همقطارانتان درخواست می شود تا با حضور خود در جوامع دانشگاهی خصوصا دانشگاه علم و صنعت ایران، زمینه استفاده از ظرفیت های دانشگاهی را در عرصه تقنین کشور فراهم کنید.
این تشکل دانشجویی با بیان اینکه سخنان اخیر رهبری ناظر بر دو بعد اجرایی و قانون گذاری است، اعلام کرد: برای مثال در مسئلهای که با عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شد، بر همگان واضح است که این امر نیازمند بسترسازی بهینه و کارا در مراکز قانون گذاری نظیر مجلس است و یا نکات ارزنده ایشان پیرامون توجه هرچه بیشتر و میدان دادن به مجموعهها و تشکلهای انقلابی در دانشگاه از جمله رهنمودهایی است که مخاطب کلام، دولت و دستگاه های اجرایی مملکت است.
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت نکات مهم از نظر دانشجویان در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری را اینچنین عنوان کرد: در حیطه اقتصاد مقاومتی عدم وجود قوانین صحیح و یا کارآمد به وضوح به چشم میآید. نبود جهت دهی درست و روشن به صاحبان سرمایههای کلان ملی اعم از دولتی، حکومتی و خصوصی و یا امانت داران این سرمایهها یعنی بانک ها باعث شده است تا نرخ تولید در کشوری با این حجم از منابع گوناگون انسانی و طبیعی در سطح پایینی باقی بماند.
در ادامه این نامه آمده است: تشکیل محور اقتصاد مقاومتی توسط علاقهمندان که همان شرکتهای دانش بنیان است با مشکلات عدیدهای رو به رو است که باعث دلسردی فعالین در این حوزه و گرایش شدید آنها به سمت مشاغلی نظیر دلالی میشود که از مجلس امید پویایی روزافزون در زمینه قانون گذاری در این وادی میرود. مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران با تمرکز بر نظام بانکی پیشنهاداتی را جهت اصلاح این نظام به عنوان عاملی اساسی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی در دست دارد که در زمان مقتضی و پس از تکمیل آنها ارائه خواهد داد. هرچند تا به حال بخشی از این تلاشها به مسئولین مربوطه ابلاغ شده است.
این تشکل دانشجویی پیرامون نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: مجلس علاوه بر وظیفه قانون گذاری، وظیفه نظارت و رصد بر اجرای آن را نیز برعهده دارد. پر واضح است که بدون تحقیقات میدانی این مهم امکان پذیر نخواهد بود. حال در حیطه نظارت، سوالات بسیاری از روند اجرای نقشه جامع در ذهن دانشگاهیان شکل گرفته است. برای مثال برخی اصول و ارزشهای این نقشه تا به کجا عملی گشته است؟ چه مقدار در راستای ارزشهایی نظیر «عدالت محوری، پرورش استعدادها و دستیابی همگان به خصوص مستضعفین در حوزه علم و فناوری» و یا « ایجاد تحول بنیادین علمی به خصوص در بازبینی و طراحی علوم انسانی در چارچوب جهان بینی اسلامی» حرکت شده است؟
«تا به چه اندازه به اهداف کلان و خرد نظام علمی فناوری کشور نزدیک شدهایم؟ راهبرد های کلان توسعه علم و فناوری که جملگی در نقشه جامع علمی کشور تدوین گشته است تا چه اندازه محقق شده است؟ این ها همه سوالاتی است که بدون حضور مستقیم و کسب اطلاعات میدانی پاسخ های دقیقی نمی یابند».
دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت در نامه خود به زاهدی پیرامون تدوین شاخص کیفیت آموزش عالی اعلام کردند: در مباحث کیفیتی، امروزه مطرح میشود که بدون در نظر گرفتن شاخصهای کمی در ارزیابی کیفیت عملا این محاسبات بینتیجه خواهد ماند. البته امروزه در دنیا شاخصهایی برای ارزیابی کیفیت آموزشی وجود دارند که از فرآیند بومی سازی بهرهای نبردهاند. این شاخصها باید متناسب با نیاز امروز و فردای کشور و متعادل شده با شرایط بومی-منطقهای ایران باشد که مجددا بسیج دانشجویی به همراه بسیج اساتید دانشگاه آمادگی خود را جهت برگزاری سلسله جلساتی پیرامون تدوین شاخص های کیفی آموزش عالی بیان می دارد.
در ادامه این نامه درخصوص بیگانگی بخش قابل توجهی از پایاننامهها با نیازهای کشور تصریح شده است: این مسئله نیازمند ایجاد انگیزه برای کسانی است که قدم در این عرصه نهاده و سعی در برطرف کردن مشکلات کشور دارند. لازم به ذکر است بخش مهمی از این انگیزش در بستر قوانین مناسب محقق میشود. برای مثال غالب پژوهشها و پایان نامه هایی که بر این دست موضوعات تمرکز میکنند اجازه چاپ در مجلات علمی معتبر بینالمللی پیدا نکرده و معمولا با استقبال در خوری از سوی صنعتگران نیز مواجه نمیشوند و این در حالی است که اکثر سنجه های علمی ما بر تعداد مقالات چاپ شده در مجلات بینالمللی بنا شده است. در این شرایط چگونه میتوان از استاد و دانشجو انتظار داشت تا در پژوهشهای خود رغبتی به موضوعات جاری و مورد نیاز کشور داشته باشند؟
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با توجه به نوع مدیریت دانشگاه، کاهش شتاب علمی قابل پیش بینی بود، اعلام کرد: استفاده از مدیران مُسن که دیگر شور و جسارت جوانی را با خود به همراه ندارند نتیجهای جز این را در بر نمیداشت. این نقطه ضعف در دولت یازدهم به چشم میخورد که به نوعی نشان دهنده سلیقه کاری دولت است، اما در دانشگاه که محیطی با حضور جوانان پرشور و با انگیزه است این مسئله نمود بیشتری خواهد یافت.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: علاوه بر مطالب یاد شده، عدم ثبات در دانشگاه نیز از جمله عوامل مخرب است که رشد علمی را با تهدید مواجه کرده است. در دانشگاهی که اساتید جوان تازه جذب شده بدون احساس امنیت شغلی، به فعالیت بپردازند، چه انتظاری میتوان داشت؟ امنیت شغلی از اولین نیاز های یک شاغل به هنگام فعالیت است، حال آنکه این اصل به راحتی زیر پا قرار داده میشود.
در ادامه این نامه پیرامون ماجرای اخراج اساتید جوان دانشگاه علم و صنعت آمده است: اساتید جوان به بهانههای واهی و خارج از قانون، مجبورند بخش قابل توجهی از انرژی خود را صرف پاسخ دادن به مسائل بیهوده ای کنند که بدون شک ضرر آن در انتها به مردم میرسد. البته لازم به یادآوری است که به هیچ عنوان اهمیت دقت در گزینش اعضای هیئت علمی و لحاظ نمودن معیارهای علمی، اخلاقی و فرهنگی انکار نمیشود لکن متاسفانه در اغلب مواردی که اخیرا مشاهده میشود منشا ایجاد مشکلات، تنگ نظری های جناحی است.
«حال آنکه دانشجویان شاهد حضور افرادی (هرچند معدود) در کسوت استادیاند که نه تنها از معیارهای علمی به شدت تنزل کردهاند بلکه متاسفانه در برخی موارد پردههای اخلاق و حیا را دریده و به عاملی برای توهین به مقدسات مبدل گشته اند».
در بخش دیگری از این نامه آمده است: برای مثال در دانشگاهی که به بهانههای مختلف، کنسرت های زنده موسیقی برگزار میشود انتظار پیشرفت در کدام عرصه علمی را میتوان داشت؟ در دانشگاهی که گروهی به صورت رسمی در نشریات خود دانشجویان را تشویق به ارتباط با جنس مخالف میکنند و حراست دانشگاه نیز کوچکترین تذکری به این هنجار شکنان نمیدهد و دانشجویان مجبور به حضور در کلاس هایی هستند که به صورت مختلط برگزار می شود کدامین عاقبت خوش علمی را می توان انتظار داشت؟
این تشکل دانشجویی در نامه خود خطاب به زاهدی اعلام کرد: اینها بخش کوچکی از دردهای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و احتمالا با کمی تغییرات سایر دانشگاهها است که بدون حضور مستقیم مسئولین ذیربط در دانشگاه ،پیگیری آن بسیار دشوار است. وظیفه نظارت بر عملکرد دانشگاهها جز بر مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟
در پایان این نامه با اشاره به کم توجهی به ازدواج دانشجویی و فقدان خوابگاه های متأهلی، آمده است: این موضوع در صدر انتظارات دانشجویان است که امید میرود با اهتمام هرچه بیشتر مسئولین امر به حل آن، زمینه برای رفع موانع پیشرفت کشور فراهم شود. نگاه مسئولین به دانشگاه نباید صرفا محدود به ایام انتخابات بوده، بلکه شایسته است پاسخ به مشکلات عمیق کشور را جزو رسالت های دانشگاه دانسته و متناسب با این هدف به برنامهریزی و رفع کاستیها بپردازند. دانشجویان پاسخ درخور مخاطبین نامه را قدمی در راستای ارزش گذاری به آموزش عالی کشور قلمداد خواهند نمود.
نظر شما