شناسهٔ خبر: 9039533 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در مدرسه علمیه الزهرا(س) محمودآباد؛

کرسی آزاداندیشی حجاب و عفاف برگزار شد

کرسی آزاداندیشی «حجاب و پوشش؛ الگوی فاطمی یا الگوی غربی!» در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهر محمودآباد استان مازندران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست مهربان، استاد ارائه کننده بحث با بیان این‌که حجاب و پوشش در دو محور فاطمی و غربی است، بیان کرد: خداوند برای حفظ سلامت زن به او در کتاب انسان سازش دستوراتی درباره حجاب و عفاف داده که در سوره‌های «نور» و «احزاب» به آن اشاره شده است.

وی افزود: شرم و حیا یکی از نعمت‌های خداوند در فطرت زن بوده که باید از سوی بانوان، این استعداد خدادادی رشد یابد. قرآن کریم نیز اطاعت‌پذیری از دستورات الهی را مهم‌ترین راهکار رشد شرم و حیا بیان می‌کند.

استاد ارائه کننده بحث تصریح کرد: صرف دوست داشتن خدا، قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کافی نیست، بلکه در عمل باید مطابق آیات و روایات عمل کرد.

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های پوشش زن در نماز، تمرین حجاب است. حوزه علمیه نیز تنها جای مباحث آموزشی نیست، بلکه تمرین طلبگی بوده و حجاب و عفاف لازمه طلبگی است.

تورانی و کامیاب از طلاب حوزه علمیه خواهران نیز به عنوان اساتید منتقد در این نشست بودند که پرسش «با توجه به هجوم فرهنگ غربی از راه‌های مختلف و گرایش کم دختران به طلبگی، برخی یکی از علل آن را نوع پوشش طلاب می‌دانند و می‌گویند: اگر این سخت‌گیری‌ها کمتر شود و‌ پوشش طلاب امروزی‌تر باشد، میزان توجه و اقبال دختران جوان به حوزه‌های علمیه بیشتر می‌شود» را طراحی و خواستار نقد و بررسی آن از سوی اساتید شدند.

غلامی، استاد داور این کرسی آزاداندیشی نیز در جمع‌بندی مطالب اظهار کرد: برای این‌که حجاب و پوشش فاطمی در میان بانوان گسترش پیدا کند، لازم است که در جامعه کار فرهنگی به درستی انجام و این فعالیت‌های فرهنگی باید از طلاب شروع شود.

وی افزود: اگر طلاب خود ملزم به رعایت حدود الهی نشوند، امکان جا انداختن آن در جامعه وجود ندارد. مردم به طلاب به عنوان فردی که الگوی فاطمی اسلام هستند، نگاه می‌کنند. پس  پوشش طلبه نسبت به دیگر بانوان جامعه باید بیشتر باشد؛ چرا که او سرباز امام زمان(عج) و الگوی فاطمی است.

استاد داور تصریح کرد: البته مسئولان نیز باید برنامه‌ریزی مناسبی برای حضور مبلغان در مراکز مختلف جهت تقویت و بالابردن آگاهی بانوان داشته باشند تا میل به پوشش فاطمی در کشور گسترس یافته و الگوی برای دیگر کشورها باشد.

نظر شما