شناسهٔ خبر: 9030658 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

زهرا نعمتي اولين زن طلايي ايران در تاريخ پارالمپيك با گرفتن سهميه المپيك تاريخ‌ساز شد

بانوي جاودانه

صاحب‌خبر -

 گروه ورزش، سارا گودرزی:  زهرا نعمتی بالاخره المپیکی شد. او حالا می‌رود تا این‌بار آرزوی دیرینه ورزش ایران در بازی‌های المپیک، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی افراد سالم در دنیا را برآورده کند. سه سال پیش در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن بود که بانوی کماندار معلول کشورمان تاریخ‌ساز شد و به‌عنوان اولین زن ورزشکار ایرانی موفق شد مدال طلای این مسابقات را به دست آورد.

زهرا نعمتی دیروز یک‌بار دیگر نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کرد. کار زهرا در پارالمپیک لندن آن‌قدر برای ورزش ایران مهم بود و به چشم آمد که مسئولان کمیته ملی المپیک از او خواستند تا برای تیم ملی تیروکمان افراد سالم هم در بازی‌های المپیک به میدان برود و این کاروان را هم از توانایی خود بی‌نصیب نکند. شاید روزی او اولین بانوی مدال‌آور کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک هم باشد. نعمتی هم به امید بالابردن پرچم ایران، این خواسته را اجابت کرد تا هم در بازی‌های پارالمپیک و هم المپیک 2016 ریودوژانیرو برای تیم‌های ملی تیروکمان ایران تیر بزند.
کماندار قهرمان جهان از سال گذشته در حالی شبانه روز پرفشار تمرین کرد و در اردوهای هر دو تیم حاضر شد که روز گذشته در رقابت‌های تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا، انتخابی المپیک در تایلند، موفق به کسب سهمیه المپیک 2016 ریودوژانیرو شد. او که با شکست حریفانی از ازبکستان، کره‌شمالی و مغولستان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های انفرادی در کمان ریکرو راه یافته بود به مصاف کمانداری از ویتنام رفت و با نتیجه 7 بر 3 پیروز شد تا مسافر ریو شود. نعمتی که حضور خود را در المپیک قطعی کرده بود در فینال با نماینده کره‌شمالی تیر زد که با نتیجه 6 بر 2 شکست خورد تا علاوه بر کسب سهمیه المپیک، مدال نقره این پیکارها را بر گردن آویزد. 
کماندار زن المپیکی کشورمان بعد از رسیدن به این موفقیت گفت: «خوشحالم که بالاخره تلاش‌های شبانه‌روزی‌ام جواب داد و به‌عنوان تنها نماینده ایران موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ریو شدم. البته این سهمیه، تنها متعلق به من نیست بلکه متعلق به تمام کاروان ایران است که با تشویق‌های خود، انگیزه من را برای کسب سهمیه ریو چند برابر کردند. این سهمیه را به تمام مردم ایران تقدیم می‌کنم که در گرفتن این سهمیه، من را حمایت کردند. به‌ویژه از رئیس فدراسیون تیروکمان تشکر می‌کنم که در این موفقیت سهم بسیار بزرگی دارد و همواره مشوق اصلی من در کسب این سهمیه بود». نعمتي پس از كسب سهميه 110ميليون تومان پاداش گرفت.
اتفاق جالب توجه درخصوص رقابت‌های تیروکمان قهرمانی آسیایی در تایلند و کسب سهمیه المپیک 2016 ریو این بود که نعمتی به‌عنوان تنها نماینده ایران در تیم‌های ملی مردان و زنان به این مهم رسید. کمانداران ریکرو ایران در بخش مردان به مصاف حریفان خود رفتند و در مرحله یک شانزدهم پایان دیدارهای خود را واگذار کردند و سهمیه المپیک ریو را از دست دادند. 
هدف بعدی؛ سهمیه پارالمپیک
زهرا نعمتی از این به بعد خود را آماده می‌کند تا برای تیم ملی تیروکمان جانبازان و معلولان به میدان برود و برای آنها سهمیه پارالمپیک کسب کند. جایی که به گفته خودش، تعلق خاطر بیشتری نسبت به تیم ملی افراد سالم در آن دارد و آنجا را خانه خودش می‌داند. نعمتی سال گذشته در حالی تمریناتش را با تیم ملی سالم‌ها شروع کرد که به یکباره با تیم ملی تیروکمان جانبازان و معلولان یعنی کاروان پارالمپیکی‌ها دچار چالش شد. طوری که مجبور شد از بین دو تیم، یکی را انتخاب کند! خودش می‌گوید یک‌سری اتفاقات و سوءتفاهمات باعث شد تا کار به اینجا برسد. نارضایتی رئیس انجمن تیروکمان جانبازان و معلولان از حضور نعمتی در اردوی افراد سالم، عامل اصلی اختلاف بین طرفین بود. تیم ملی تیروکمان معلولین چندی پیش در حالی عازم مسابقات قهرمانی جهان 2015 شد که نام زهرا نعمتی در استارت لیست این رقابت‌ها قرار داده نشد تا او نتواند به میدان اعزام شود. 
حالا در شرایطی که نعمتی توانسته از پس این کار بزرگ برآید و فشار تمرینات را تحمل کند، گفته می‌شود کمیته ملی پارالمپیک به او اجازه داده تا در نزدیکترین رویداد پیش روی معلولان به میدان برود و شانس خود را برای گرفتن سهمیه بازی‌های پارالمپیک هم امتحان کند. هرچند که نعمتی خودش معتقد است، می‌تواند این سهمیه را هم بگیرد. بنا بر اعلام فدراسیون جانبازان و معلولان، نعمتی برای حضور در مسابقه‌های کسب سهمیه پارالمپیک به تهران نمی‌آید در تایلند می‌ماند تا در رقابت‌های قهرمانی معلولان آسیا، انتخابی بازی‌های پارالمپیک هم به میدان برود. اما پیش از رقابت‌های انتخابی تایلند، کمانداران ایران در قالب مسابقات قهرمانی قاره آسیا به میدان رفتند که زهرا نعمتی در همان دیدار نخست، نتیجه را به حریف خود واگذار کرد و از دور رقابت‌ها حذف شد. 
حجت‌الله واعظی، سرمربی تیم ملی ریکرو مردان و زنان در این خصوص به «شرق» می‌گوید: «ما چون مطمئن بودیم خانم نعمتی سهمیه المپیک را می‌گیرد از او خواستیم در این رقابت‌ها به خودش فشار نیاورد و نتیجه را تعمدا واگذار کند تا با توجه به شرایط بدنی که دارد (معلولیت هر دو پا) با آمادگی بهتری در مسابقات کسب سهمیه شرکت کند و تمام انرژی اش را برای این بخش بگذارد». او در پاسخ به این سوال که نعمتی چرا نتواست در فینال به مدال طلا دست یابد، ادامه داد: «متأسفانه دست خانم نعمتی قدری آسیب‌دیدگی داشت که در فینال اذیتش کرد. ما برای اینکه سلامتش به خطر نیفتد از او خواستیم در این دیدار فشار زیادی به خودش نیاورد وگرنه حریف او اصلا کماندار قدری نبود که بخواهد نتیجه را واگذار کند». کماندار اسبق تیم ملی ایران که حضور در المپیک 2008 پکن را تجربه کرده همچنین در واکنش به اینکه حضور در دو رویداد مهم المپیک و پارالمپیک در یک فاصله زمانی کوتاه برای زهرا نعمتی سخت نیست، گفت: «بازی‌های پارالمپیک 10 روز بعد از المپیک برگزار می‌شود. ورزشکار در این 10 روز می‌تواند خودش را ریکاوری کند. باتوجه به اینکه بازی‌های پارالمپیک سطح پایین‌تری نسبت به المپیک دارد قطعا خانم نعمتی می‌توانند حضور خوبی در این میدان داشته باشند. چون در این چند سال به هر میدانی پا گذاشته‌اند خودشان را ثابت کرده‌ و مدال‌آور بوده‌اند». تیم‌های ملی تیروکمان مردان و زنان ایران تنها یک فرصت دیگر دارند تا بتوانند سهمیه بازی‌های المپیک ریو را به دست آورند. رقابت‌های ورد‌کاپ ترکیه که اوایل اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود آخرین میدان است. واعظی امیدوار است ایران در هر دو بخش تیمی زنان و مردان بتواند سهمیه المپیک را کسب کند. 

نظر شما