شناسهٔ خبر: 8731622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اعتراض گسترده شیعیان عربستان به حکم اعدام شیخ نمر

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی: شهرهای شرق عربستان، در پی تایید حکم اعدام «شیخ نمر» یکپارچه صحنه اعتراضات گسترده مردمی شد.

این اعتراضات در شهر «العوامیه»، زادگاه شیخ نمر گسترده تر بود و مردم با قرار قبلی تجمعات اعتراضی برگزار کردند. این اعتراضات در پی تایید حکم اعدام شیخ نمر توسط وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد و وزیر کشور آغاز شد. امضای وزیر کشور به معنای مجوز به وزارت کشور برای اجرای حکم اعدام او بدون هشدار قبلی است. با این حال، «محمد النمر»، برادر شیخ نمر اعلام کرد، دادگاه تجدید نظر و دادگاه عالی عربستان به وزارت کشور مجوز اجرای حکم اعدام را داده است و این مجوز باید به دیوان پادشاهی این کشور ارجاع شود تا «سلمان بن عبدالعـزیز» نیـز آن را امضا کند. شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در دادگاه جنایی عربستان سعودی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی محکوم شد.

در همین راستا، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید با اشاره به تائید حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر درعربستان گفتند: ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان سعودی نصیحت می‌کنیم اوضاع نابسامان کشور خود را با این‌گونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید. آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز با محکوم کردن حکم اعدام شیخ نمر گفتند: دشمن‌ترین دشمن ما عربستان سعودی است که رنگ مذهب دارد اما نوکر آمریکا و صهیونیسم است و ما این حکم را محکوم می‌کنیم و در برابر آن ساکت نمی‌نشینیم. از سویی، معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه بی تردید اعدام شیخ نمر هزینه سنگینی را متوجه سعودی خواهد کرد، به مقامات عربستان توصیه کرد، دست از رفتارهای ماجراجویانه علیه مردم کشورشان و کشورهای منطقه بردارند. حسین امیرعبداللهیان یادآور شد، عربستان هنوز پاسخی قانع کننده برای سوء مدیریت در مراسم حج امسال که باعث کشته شدن هزاران مسلمان شیعه و سنی شد، نداده است. از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: کشورش مخالف اعدام شیخ نمر النمر است. ایـن مقـام آلمانــی یادآور شد که «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان در سفر اخیرش به ریاض، نگرانی‌های برلین از شرایط حقوق بشر در عربستان را به مقام های آن کشور گوشزد کرده است.

از سوی دیگر، انفجار انتحاری در مسجد شیعیان در استان «نجران» در جنوب عربستان دست کم سه شهید و ?? زخمی بر جا گذاشت. بر اساس این گزارش عامل انتحاری به هنگام ادای نماز مغرب خود را در مسجد «المشهد» در منطقه «دحضه» منفجر کرد.در این میان، سفیرعربستان سعودی در لندن در اقدامی غیرمتعارف علنا از «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر به دلیل حملات اخیرش علیه سعودی انتقاد کرد و گفت: وی با برهم زدن توافق دستگاه های قضایی انگلیس و عربستان به این کشور «بی احترامی» کرده است. در این میان، «احمد النجار»، رئیس هیات مدیره موسسه مطبوعاتی «الاهرام» مصر، عربستان و سردمداران این کشور را عامل سرکوب انقلاب بحرین و تجزیه کشورهای عربی دانست. این اظهارت خشم سفیرعربستان درقاهره را برانگیخت وبه درگیری فیزیکی دو طرف انجامید.

وی افزود، عربستان انقلاب بحرین را سرکوب کرد و این کشور مسئول هرگونه تجزیه درسوریه و یمن است. این روزنامه نگار مصری تاکید کرد، عربستان و سیاست خارجی این کشورعامل تجزیه و از هم پاشیدگی کشورهای عربی است.از سویی، شبکه خبری المیادین گزارش داد دست کم دو تن مواد مخدر در هواپیمای شخصی یک شاهزاده سعودی در لبنان کشف شده است. در چنین شرایطی، مسئولان عربستانی از اجرای حکم اعدام از طریق بریدن سر یک مرد عربستانی در ریاض خبر دادند؛ بدین ترتیب شمار موارد اعدام‌های انجام شده در عربستان از آغاز سال به ۱۳۷ مورد می‌رسد.

*بحرین

نیروهای امنیتی بحرین با حمله به صدها معترضی که قصد ورود به میدان «اللؤلؤ»، خاستگاه اولیه اعتراضات مردمی دراکتبر سال ۲۰۱۱ این کشور را داشتند، اقدام به تیراندازی وشلیک گاز اشک‌آور کردند که در پی آن شماری از معترضان زخمی شدند. وزارت کشور بحرین درگیری نیروهای امنیتی با معترضان را تائید کرد.

*عمان

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای عُمان با مشارکت پررنگ مردم این کشور برگزار شد. این انتخابات با شرکت ۵۹۰ نامزد از جمله ۲۰ زن برای انتخاب مستقیمِ ۸۵ نماینده برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، ۶۱۱ هزار تن آرای خود را در ۱۰۷ مرکز رأی‌گیری که در ۶۱ استان این کشور مستقر بود، به صندوق انداختند. نکته برجسته این انتخابات، انتخاب یک زن به نام « نعمه بنت جمیل بن فرحان البوسعیدیه» به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شوراست.

نظر شما