شناسهٔ خبر: 8363412 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با هزينه 2.5 ميليارد دلاري؛

هندوستان صاحب ذخاير استراتژيك نفت مي شود

هندوستان اعلام كرد به منظور تقويت امينت واردات انرژي، اين كشور تا سال 2015 و با صرف 2.5 ميليارد دلار ذخاير استراتژيك نفت ايجاد خواهد كرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از نشريه ديلي تايمز، هندوستان كه سومين مصرف كننده بزرگ نفت در آسيا محسوب مي شود قصد دارد تا سال 2015 ذخاير استراتژيك نفت با ظرفيت 15 روز ايجاد كند، كه در مقايسه با ذخاير استراتژيك آمريكا و كشورهاي صنعتي ذخاير متوسطي محسوب مي شود.

بر اساس اين گزارش، اين ذخاير در سه منقطه و با ظرفيت مجموع 5 ميليون تن معادل 37 ميليون بشكه ايجاد خواهد شد و ساخت آن 9 سال طول خواهد كشيد.

اين گزارش حاكي است، هندوستان از دو سال پيش قصد ايجاد ذخاير استراتژيك را داشته است اما تاخير در برآورد هزينه اين ذخاير از سوي وزارت نفت هندوستان موجب تاخير دو ساله در تصويب اين طرح شده است.

به گفته مقامات هندي هدف ايجاد اين ذخاير استراتژيك، افزايش امنيت انرژي اين كشور خصوصا در بحرانهاي كوتاه مدت انرژي در جهان خواهد بود.

پيش بيني مي شود هندوستان كه هم اكنون 70 درصد از نفت خام مصرفي خود را از منابع خارجي تامين مي كند، طي دو دهه آينده بيش از 85 درصد به نفت وارداتي خصوصا نفت كشورهاي خاورميانه وابسته شود.

تقاضاي نفت خام هندوستان در سال 2005 با 1.5 درصد رشد به 2.64 ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كرد.

بر پايه اين گزارش، چين نيز كه بزرگترين مصرف كننده گاز طبيعي در آسيا است ماه پيش نخستين مخزن ذخاير استراتژيك را راه اندازي كرد و قصد توسعه بيشتر ذخاير استراتژيك خود را دارد.

 

نظر شما