شناسهٔ خبر: 8359260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

بی‌اطلاعی از سرنوشت 67 زائر ایرانی

صاحب‌خبر -
روز گذشته رئیس سازمان حج و زیارت از دفن هزارو400 نفر از جانباختگان حادثه منا در روزهای اول وقوع این فاجعه از سوی دولت عربستان خبر داد. سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز ناگفته‌های جدیدی را در ارتباط با این حادثه فاش كرد. از سوی دیگر سازمان حج و زیارت درباره آمار جانباختگان و مجروحان این حادثه اطلاعیه‌ای را منتشر كرده و دبیر ستاد امداد مشاوره آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا از آمادگی وزارت كشور برای تشكیل كمیته امداد روانشناسان و مشاوران خبر داد. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینكه اقدامات لازم برای انتقال 87 پیكر جانباخته حادثه منا در حال انجام است، تصریح كرد: در تلاش هستیم تا ساعت 3 بامداد روز جمعه پیكرها را با پرواز جده به ایران منتقل كنیم. سعید اوحدی با اشاره به این مطلب كه 87 تن از پیكر جانباختگان حادثه منا روزهای گذشته شناسایی شده است، گفت: تشریفات قانونی انتقال پیكر 87 ایرانی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینكه اقدامات لازم برای انتقال پیكر جانباختگان در حال انجام است، تصریح كرد: 1400 جسد در روزهای اولیه فاجعه منا دفن شد كه اثر انگشت تمام پیكرها گرفته شده و امیدواریم زائران ایرانی در بین این اجساد نباشند. به گزارش ایلنا، او افزود: هنوز از سرنوشت 67 نفر دیگر اطلاعی در دسترس نیست. 
 فاجعه منا از صفحه تاریخ حذف نمی‌شود 
سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: عربستان در امدادرسانی و مدیریت بحران نتوانست خود را نشان دهد و وخامت آن فاجعه به حدی است كه از صفحه تاریخ حذف نمی‌شود. سیدعلی قاضی‌عسكر، افزود: بسیاری از نیروهای امدادی مستقر در منا، نظامی بودند. در فیلم‌هایی هم كه ما جمع‌آوری كرده‌ایم، این مشهود است كه آنها در زمان وقوع فاجعه هیچ كاری نمی‌كردند، چون نیروی امدادی نبودند و بحران عمیقی اتفاق افتاده بود. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین درباره جمع‌آوری جانباختگان از كانون حادثه با لیفتراك نیز توضیح داد: قضیه آن لیفتراك‌ها این است كه ماموران سعودی برای قراردادن اجساد در كامیون‌های سردخانه‌دار كه داخلش قفسه‌بندی شده، از لیفتراك استفاده می‌كردند تا اجساد را بلند كنند و داخل جعبه‌ها قرار دهند. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: اما دیدیم در بعضی از كامیون‌ها كه اجساد را به سردخانه «معیصم» در مكه می‌آوردند، جسدها مثل فرش روی هم قرار داده شده بود. طبیعی است وقتی جنازه روی هم قرار گیرد، دیگر سالم نمی‌ماند و از بین می‌رود. 
 اطلاعیه سازمان حج
روابط عمومی سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای اعلام كرد: از آنجایی كه از ابتدای روند سپرده‌گذاری زائران در بانك‌ها و ثبت‌نام آنان در كاروان‌های حج آخرین اطلاعات و مشخصات آنان در بانك‌های اطلاعاتی این سازمان درج می‌گردد، در رابطه با وقوع حادثه منا نیز بر اساس اطلاعات كاروان‌ها و زائران هر كاروان آمار مفقودان و جانباختگان حادثه منا اعلام شده كه این آمار مستند و مبتنی بر واقعیت است. در این اطلاعیه آمده است: . برای ارائه آمار متقن از حادثه‌دیدگان، این آمار بارها از لحظه وقوع حادثه پالایش شد، همچنین چندین‌بار مدیران كاروان‌های حج از ابتدای وقوع حادثه ملزم به ارائه آمار حادثه‌دیدگان و مفقودان كاروان خود شدند. در پایان اعلام می‌شود، آخرین اطلاعات مربوط به حادثه‌دیدگان و جانباختگان حادثه منا در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به آدرس www. hajnews. ir از ابتدای وقوع حادثه تاكنون درج شده كه از رسانه ملی و نیز خبرگزاری‌های كشور اعلام شده است. 
 ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان
دبیر «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» با بیان ظرفیت 13 هزار نفری اعضای سازمان نظام روانشناس و مشاوره كشور برای امداد به مددجویان حادثه منا از آمادگی وزارت كشور برای تشكیل كمیته امداد روانشناسان و مشاوران در ستاد بحران این وزارتخانه خبر داد. علی‌اكبر مرتضوی كیاسری ادامه داد: رویكرد ستاد، امداد به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا با محوریت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور است. اوافزود: این خدمات رایگان خواهد بود و با محوریت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و همراهی سایر سازمان‌های مذكور خواهد بود. به گزارش فارس، مرتضوی كیاسری خاطرنشان كرد: هزارو200 روانشناس و مشاوره‌ای كه برای ارائه خدمات به حجاج و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا در نظر گرفته شده است، از طریق سازمان حج و سایر نهادهای مرتبط می‌توانند به حجاج و خانواده‌های جانباختگان دسترسی پیدا كنند. 

برچسب‌ها:

نظر شما