شناسهٔ خبر: 8131636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

همکاری عربستان بهتر شده است

خبرگزاری صدا و سیما

وی گفت: به شدت انتظار داریم که حرکت تبلیغی و رسانه ای در جهت این اولویت صورت گیرد و بسترهای رسانه ای برای دیپلماسی بهتر فراهم شود و نه بر عکس آن.

صاحب‌خبر -
معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: اکنون روند همکاری عربستان بهتر و قاعده مندتر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن قشقاوی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: به محض ورود هیئت ایرانی به عربستان جلسه حدود 5 ساعته ای با همه دست اندرکاران حج داشتیم و گزارش خوبی دریافت شد.

وی ادامه داد: بعد از ظهر به همراه آقای هاشمی نماینده دولت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سردخانه پیکرهای جان باختگان ایرانی و خارجی رفتیم در حالی که پزشک و برخی از مأموران عربستان حضور داشتند و آقای هاشمی توانست در هر جا که مورد نظرش بود با همکاری طرف سعودی حضور یابد و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت.


قشقاوی درباره زمان ورود پیکرهای جان باختگان ایرانی به وطن گفت: پیکر حدود 130 زائر به علت آنکه در سردخانه بودند شناسایی شدند و آماده انتقال هستند اما برای این کار کمی نیاز به تشریفات و تعامل بیشتر سعودی ها دارد و شناسایی پیکر بقیه جان باختگان ایرانی به علت اینکه در کانتینرها هستند زمان بر است  و این کار در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روند همکاری عربستان بهتر شده است افزود: در این باره رفتار عربستان نسبت به ایرانی ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته اند ندارد ودر این زمینه هیچ موضوعی میان ایران و عربستان نیست.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: از نظر فرهنگ ایرانی به هیچ وجه نمی توانیم بپذیریم حتی یک پیکر زائر جان باخته ایرانی در عربستان بماند اما شاید حدود 10 تا 20 کشور دیگر که زائران آنها در این حادثه جان باخته اند به عربستان اجازه دفن آنها را داده اند.

قشقاوی با بیان اینکه همه تلاش ها برای انتقال هر چه سریعتر پیکر جان باختگان ایرانی در حال انجام است تاکید کرد: راهبرد رسانه ای ما باید در جهت بازگشت این پیکرهای مطهر باشد و هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند خلاف مصلحت ملی ماست.

وی گفت: به شدت انتظار داریم که حرکت تبلیغی و رسانه ای در جهت این اولویت صورت گیرد و بسترهای رسانه ای برای دیپلماسی بهتر  فراهم شود و نه بر عکس آن.

رسانه های غربی نسبت به فاجعه منا پوشش لازم را نداده اند

کارشناس رسانه در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره رویکرد غربی ها نسبت به پوشش خبری فاجعه منا گفت: رسانه های غربی پوشش لازم رسانه ای را درباره فاجعه منا ندادند درحالی که آنها اتفاقات غیر مهم خود را چندین برابر بیشتر پوشش رسانه ای می دادند.

سیدمحمد مرندی افزود:

در عین اینکه برخی از رسانه های غربی از عملکرد سعودی ها انتقاد کردند اما رسانه های بزرگ جهان و به ویژه رسانه های غربی آنطور که باید به فاجعه منا نپرداختند.


وی درباره رویکرد افکار عمومی در غرب نسبت به این فاجعه گفت:در افکار عمومی غرب نگاه نسبت به عربستان سعودی در این چند سال  بسیار تغییر یافته است.

در ادامه احمد صمدی خبرنگار صدا و سیما در ارتباط تصویری از برلین گفت:

در غرب یک اصل کلی وجود دارد که همیشه روابط انسانی و عاطفی قربانی روابط اقتصادی و سیاسی می شود.

وی افزود: انتظار می رفت حادثه منا در رسانه های آلمانی بازتاب گسترده ای داشته باشد زیرا این رسانه ها از کوچکترین اتفاقات که در آلمان روی می دهد مستندها و برنامه های بسیاری می سازند اما آنها در روز نخست که حادثه منا روی داد به صورت کوتاه و گذرا به آن پرداختند و در روزهای بعد این قضایا خاموش شد.       

صمدی ادامه داد: در رسانه های نوشتاری هم اینگونه بود و به این حادثه پرداخته نشد و فقط  نشریه اشپیگل به صورت گذرا به آن پرداخت.

در ادامه علی علوی خبرنگار صدا و سیما در پاریس

هم در ارتباط تلفنی درباره بازتاب این خبر در فرانسه گفت: عربستان سعودی متحد راهبردی فرانسه محسوب می شود بنا بر این این خبر به سوژه ای کم اهمیت تبدیل شد و فقط روزهای اول و دوم به این خبر پرداخته  و پس از آن فراموش شد و رسانه های فرانسه درباره آن سکوت اختیار کردند.

وی افزود: امروز تعداد جان باختگان بیش از چهار هزار نفر اعلام شد اما رسانه های فرانسه در این زمینه سکوت و بیشتر خبرهایی را منتشر کردند که گرمای هوا و ازدحام جمعیت را عامل این حادثه می دانست نه سوء مدیریت مقامات عربستان .

در ادامه کارشناس رسانه گفت: اگر اتفاق کوچک مشابهی در کشورهای غربی اتفاق می افتاد بسیار به آن پرداخته می شد و بلافاصله مسئولان مربوط استعفا می کردند.

مرندی ادامه داد: رسانه های غربی در نظر قشر متفکر غربی زیاد اعتبار ندارند زیرا جهت دار حرکت می کنند.

وی گفت: غربی ها نگران آینده عربستان و خاندان آل سعود هستند زیرا شکاف میان خاندان سعودی به وجود آمده است.

مرندی افزود: در شبکه های اجتماعی اروپایی به این مسائل پرداخته می شود.

در ادامه صمدی خبرنگار صدا و سیما گفت: رسانه های آلمان آنچه را که به نفع آنهاست  می پردازند اما به آنچه  که به مسلمانان مربوط می شود یا به ضرر آنهاست نمی پردازند.

در ادامه پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی

در ارتباطی تصویری از لندن درباره فاجعه منا گفت: آنچه که اتفاق افتاد مورد تأسف همه انسانهاست و من هم متأسفم.

وی با اشاره به اینکه این برای نخستین بار نیست و هر چند سال یکبار چنین اتفاقی می افتدافزود: چگونه می شود اجازه داده شود چنین فاجعه ای اتفاق بیفتد و پیش بینی های لازم را نکنند؟

مجتهدزاده درباره رویکرد رسانه های انگلیسی درباره حادثه منا گفت: این حادثه در رسانه ها مطرح شد اما رویکرد خاصی را توجه نکردم اما به عنوان مبحث خبری تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: گمان نمی کنم از اهرم های حقوقی موجود برای فشار به عربستان بتوان استفاده کرد جز مراجعه به سازمان ملل متحد برای دادن تذکر به دولت سعودی تا مدیریت بهتری اعمال کند.

مجتهدزاده اضافه کرد: می شود از جامعه بین المللی خواست که اگر سعودی ها توان مدیریت مراسم عظیم حج را ندارند ترتیبی داده شود که این مراسم تحت نظارت بین المللی توسط کشورهای مسلمان اداره شود.

در ادامه علوی خبرنگار صدا و سیما در ارتباط تلفنی از پاریس گفت: رسانه های غربی در حد یک خبر به حادثه منا پرداختند و به علت حادثه نپرداختند و آنها به نوعی از عربستان حمایت کردند زیرا در موارد مشابه حتی در ابعاد کمتر، شاید حدود یک ماه به آن خبر می پرداختند اما آنها به فاجعه منا با این ابعاد فقط دو روز به آن پرداختند و این جای تأسف دارد.

در ادامه کارشناس رسانه گفت: سعودی ها در شبکه های اجتماعی فعال بودند اما موفق نبودند مثلاً به رغم حمایت غربی ها از جنایات عربستان در یمن اما مردم در شبکه های اجتماعی از آن حمایت نمی کنند و نسبت به اقدامات سعودی ها بدبین هستند و واقعیت را می بینند.

مرندی با تاکید بر اینکه غربی ها نسبت به آینده عربستان نگرانی دارند افزود: سعودی رژیمی است که امنیت زوار را نمی تواند حفظ کند و در مقابل یمن که کشور فقیری است شکست می خورد و نمی تواند بر آن فایق شود.

وی گفت: بحث درباره بی کفایتی حاکمان سعودی زیاد شده و نسبت به آینده رژیم سعودی سؤال های جدی مطرح است.

نظر شما