شناسهٔ خبر: 8075768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پنجمین روز فاجعه منا / این خبر به روز می‌شود

آخرین آمار :۲۲۶ کشته،۲۲۸ مفقود و ۲۷ نفر مصدوم ایرانی/ اوحدی: بیش از۴۷۰۰جنازه در سردخانه است/ هنوز۲۱ کانتینر که هر کدام شامل۳۵۰ پیکر است گشوده نشده

در پنجمین روز از فاجعه منا پیگیری مسئولین ایرانی برای مشخص شدن سرنوشت زائران مفقود شده ایران ادامه دارد. بر اساس آخرین آماری که شب گذشته اعلام شد،تعداد کشته‌ها 169 و تعداد مفقودین را 307 نفر می‌باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی فردا- در پنجمین روز از فاجعه منا پیگیری مسئولین ایرانی برای مشخص شدن سرنوشت زائران مفقود شده ایران ادامه دارد. بر اساس آخرین آماری که شب گذشته اعلام شد،تعداد کشته‌ها 169 و تعداد مفقودین را 307 نفر می‌باشد.

لغو برنامه های روحانی و بازگشت به کشور

رییس جمهوری اسلامی ایران با نیمه تمام گذاشتن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان که در حادثه اخیر منا جان باختند، به تهران بازمی‌گردد.

 ایسنا: معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور ضمن اعلام این خبر افزود: دکتر روحانی از لحظه ورود به نیویورک و اطلاع از حادثه منا، پیگیر وضعیت حجاج عزیز جانباخته و مصدوم کشورمان در این حادثه غم انگیز بود و مرتبا در تماس با معاون اول خود و نیز مسوولان ذیربط، گزارش عملکرد دستگاههای مرتبط را پیگیری کردند.

پرویز اسماعیلی گفت: رییس جمهوری همچنین در بدو ورود به نیویورک به وزرای امور خارجه، ارشاد، راه و شهرسازی، کشور، بهداشت و بویژه سازمان حج دستور داد تا با تسکیل ستادی هماهنگ، نسبت به انتقال هر چه سریعتر پیکر قربانیان به میهن اسلامی و مداوای آسیب دیدگان حادثه اقدام کنند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور گفت: علیرغم کارشکنی ها و تعلل مقامات سعودی، در نتیجه تلاشهای صورت گرفته، نخستین گروه از پیکرهای حجاج عزیز کشورمان که در حال انجام مناسک حج ابراهیمی، لباس احرام و در سرزمین منا قربانی شدند؛ روز سه شنبه به کشورمان منتقل خواهد شد و به همین دلیل رییس جمهوری با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش بینی شده خود در سازمان ملل، بعدازظهر دوشنبه نیویورک را ترک خواهد کرد. 

به گزارش فردا قبل از عزیمت رئیس جمهور به نیویورک سفر روحانی برای ۲تا۷ مهرماه اعلام شده بود.


این 6 نفر را شناسایی کنید

باشگاه خبرنگاران: از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصاویر 6 مجروح مجهول‌الهویه در فاجعه منا منتشر شد تا خانواده‌ها در صورت شناسایی با شماره اعلام شده تماس بگیرند.

خانواده‌ها در صورت شناسایی با شماره‌های 00966125290273 - 00966506206053 از داخل ایران و 0125290273 - 0506206053 از داخل عربستان تماس بگیرند.




 اسامی ۵ زائر حادثه منا که پیدا شدند

فارس:  آقای محمدمهدی اکبرزاده تهمتن از کاروان 30028، خانم هاجر قاسمی از کاروان 12012 که پیشتر نام آنها در لیست مفقودین حادثه جمرات بود، امروز به کاروان های خود برگشتند.
همچنین آقای محسن فلاحی از کاروان 13077 و آقای صفر جان بزرگی از کاروان 29012 نیز که در میان مفقودین حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.

در ضمن آقای انامحمد کر از کاروان 38002 که تا امروز در لیست جان باختگان حادثه بود، امروز به کاروان خود برگشت.

اعلام خبر برگزاری نشست هماهنگی میان بعثه و سازمان حج و زیارت

در این جلسه هشت کمیته برای پیگیری حادثه دلخراش منا و تعداد جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان این حادثه تشکیل شد.

در این جلسه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرد: تلاش داریم تا پیکرهای جان‌باختگان حادثه منا و مسجدالحرام با شروع پروازهای بازگشت حجاج به ایران منتقل شوند.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ اولین گروه از حجاج ایرانی بیت الله الحرام ساعت 8:30 صبح امروز(دوشنبه) 6 مهرماه به وقت محلی فرودگاه جده را به مقصد میهن اسلامی ترک کردند.

بر اساس این گزارش نخستین گروه از زائران ایرانی بیت الله الحرام صبح امروز با پرواز  5077 به کشور بازگشته اند که پرواز آنان ساعت 11:55 در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تهران به زمین خواهد نشست.

پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و تا 25 مهرماه ادامه خواهد داشت.

جانباختن 24 زائر ایرانی اهل سنت

یک منبع آگاه از جانباختن 24 زائر ایرانی اهل تسنن در فاجعه منا خبر داد و گفت: هم‌اکنون 60 زائر ایرانی اهل سنت متشکل از 31 زن و 29 مرد مفقود هستند.


حمید محمدی (معاون امور حج سازمان حج و زیارت): سه خبر، العربیه مبنی بر عدم حضور رکن‌آبادی در عربستان، استنشاق گاز سمی در منا و دفن دسته‌جمعی اجساد توسط سعودی‌ها را تکذیب می‌کنیم.

ما تقریبا تمام مراکز درمانی را گشته‌ایم و هر شخصی که قابلیت شناسایی داشت را شناسایی کردیم که برخی مجروح و برخی از دنیا رفته بودند. دلیل تاخیر در اعلام نتایج همین امر است که دیگر جایی نمانده تا ما بگردیم بنابراین باید منتظر اقدامات رژیم سعودی برای تحویل اجساد و شناسایی آنها باشیم.

اوحدی در شبکه خبر:
جان باختگان: 226 نفر
مفقودین: 248 نفر
زخمی‌ها: 27 نفر


اوحدی: 
فقط 4700 جنازه در یک سردخونه هست

بیست و یک کانتینر که هر کدوم 350 پیکر پاک زائران در آنها قرار دارد هنوز جزو آمار محاسبه نشده است


نظر شما