شناسهٔ خبر: 8044869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرخبر | لینک خبر

فرار رو به جلو سعودی ها

آل سعود در فاجعه منا مقابل افکار عمومی دنیا ایستاد و ایران را مسوول دانست!؟

پیش بینی این که عربستان مسوولیت فاجعه منا را بر عهده نگیرد به وقوع پیوست. از صبح امروز خبری مبنی بر این که ایرانی ها مقصر این فاجعه بودند، منتشر شده است.

صاحب‌خبر -
شهرخبر: فاجعه منا كه منجر به كشته شدن صدها نفر از زايران شد تراژدی را رقم زد که تا سالیان سال در اذهان تمامی انسان ها با هر مذهبی باقی خواهد ماند. این فاجعه نه تنها برای مسلمانان بلکه غمی برای جامعه انسانی است.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت، روشن است كه حكومت سعودي علاقه‌اي ندارد كه خرابكاري را بپذيرد زيرا اين امر نافي اقتدار آنان به ويژه در شرايط حاضر است كه در يمن و ساير كشورهاي منطقه درگير هستند و پادشاه نيز تازه به تخت جلوس كرده است. شايد هم به اختلافات داخلي ساختار قدرت سعودي مربوط باشد و البته ممكن است در نهايت معلوم شود اين ها يك حادثه برنامه‌ريزي شده نبود فقط به دليل قصور مديران پيش آمده است.

پیش بینی اینکه عربستان مسوولیت این فاجعه را به عهده نگیرد به وقوع پیوست. از صبح امروز خبری مبنی بر این که ایرانی ها مقصر این فاجعه بودند منتشر شد ه است.

سایت اویس نوشت؛ با تبلیغات گسترده سعودی ها، هم اکنون این کمپین ضدایرانی در حال گسترش در شبکه های اجتماعی است و جز 10 هشتگ مورد استفاده در عربستان و 5 هشتگ محبوب در امارات شده است.

برخی از کاربران عرب توییتر در حرکتی فرار رو به جلو، سعی در مقصر معرفی کردن ایران در حادثه منا دارند. این در حالی است، وهابی ها در توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی با راه اندازی هشتگ ایران_تقتل_حجاج به معنای «ایران حجاج را می کشد» سعی در انحراف توجه ها از مقصر اصلی حادثه منا را که دولت عربستان است، دارند.

در همین راستا، وب سایت های عربی نزدیک به دولت سعودی از جمله اوطان نیوز مدعی شده اند که ایران نقشی ویژه در حادثه منا داشته است. این وب سایت مدعی شد: حجاج ایران نقشی اصلی در آشوب و بلوا در منا داشتند. آنها به جاده 204 رفتند و عمدا مسیر را برعکس طی کردند تا مشکل ایجاد کنند.

این وب سایت عربی در ادامه ادعا کرد که این آشوب از ناحیه ایران و برای ضربه دولت عربستان طراحی شده است. با تبلیغات گسترده سعودی ها، هم اکنون این کمپین ضدایرانی در حال گسترش در شبکه های اجتماعی است و جز 10 هشتگ مورد استفاده در عربستان و 5 هشتگ محبوب در امارات شده است.

** ادعای روزنامه الشرق الوسط

روزنامه الشرق الاوسط در شماره امروز خود از بیانیه وزارت بهداشت ریاض رمزگشایی کرده و به صراحت ایران را متهم می کند یکی از مسوولین مطوّف حجاج ایران به روزنامه الشرق الاوسط گفت: "حدود 300 حاجی ایرانی به رغم تذکرات اداره مطوّف از دستورات سرپیچی کرده و در همان ساعات اولیه صبح برای منا اقدام کردند. این افراد از خیابان 204 مشعر به منا برای بازگشت به چادرهای خود استفاده کردند و همین تداخل رفت و آمد باعث بروز آن فاجعه اسفناک شد!

الشرق الاوسط نام این مسوول را ذکر نمی کند! با توجه به وابستگی این روزنامه به شاهزادگان آل سعود، می توان این گزارش را ساختگی دانست و آن را در راستای جنگ روانی آل سعود برای فرار به جلو و متهم کردن ایرانیان تفسیر کرد.

** عذر بدتر از گناه

در واکنش به این موضوع رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: ادعای الشرق الاوسط درباره تقصیر عذر بدتر از گناه است.

سعید اوحدی گفت: اینکه این روزنامه اعلام کرده است که حجاج ایرانی عامل فاجعه منا و کشتار تعداد زیادی از زائران بوده اند امری خلاف واقع است. این ادعا عذری بدتر از گناه است، زیرا رژیم سعودی راه را نه فقط روی زائران ایرانی بلکه روی زائران کشورهای دیگر مانند هند، نیجریه، مصر، پاکستان و اندونزی بسته بود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: به جز جان‌باختگان ایرانی این حادثه، بیش از 600 آفریقایی و حدود 200 مصری در این حادثه جان باختند، بنابراین اعلام اینکه ایرانیان مقصر این حادثه بودند صحت ندارد. از سویی دیگر ممکن است حمله شدید اللحن تعدادی از کاربران ایرانی به صفحات مقامات آل سعود در اینستاگرام، بی تأثیر نباشد. با این حال، حملات ایرانیان به صفحات مقام های آل سعود را اسکرین شات گرفته و به ابزاری برای حمله به ایران و انگیزه بخشی برای همراهی با موج ضدایرانی تبدیل کرده اند
222
9صبح

نظر شما