شناسهٔ خبر: 8043681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

واکنش منطقه‌ای و جهانی به حادثه مرگبار منا؛

ضعف مدیریتی عربستان در تامین امنیت حجاج

صاحب‌خبر - حادثه مرگباری که روز پنجشنبه در منا در نزدیکی مکه روی داد و موجب کشته شدن قریب به هزار نفر از حجاج شد، با واکنش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی مواجه شده و سران بسیاری از کشورها این حادثه را تسلیت گفته‌اند. در این میان کشورها و نیرو‌های منطقه‌ای بر سوء مدیریت آل سعود بر حج تاکید داشتند.
حادثه مرگبار روز پنجشنبه در عربستان سعودی ضمن اینکه دنباله دیگر حوادث خونین در حج است اما اینبار با کشته شدن بیش از هزار نفر و مفقود و زخمی شدن تعداد بسیاری از حجاج واکنش‌های بسیاری را در سطح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است. درست چند روز قبل از حادثه منا اتفاق دیگری در حج و سقوط جرثقیل موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از حجاج شد که تکرار این حادثه با آمار تلفات بالاتر دیگر کشورها و بالاخص نیروهای رقیب عربستان را به این فکر انداخته آل سعود توانایی مدیریت و تامین امنیت حج و حجاج را ندارد و مدیریت حج باید بهبود یابد تا موجب تکرار این فجایع انسانی نشود.
واکنش‌های منطقه‌ای و کشورهای مسلمان
محمد جواد ظریف، ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان حادثه در جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای اسلامی درگیر این حادثه تلخ و با اشاره به مسئولیت کارگزاران اجرایی عربستان سعودی اظهار داشت: علاوه بر تشکیل ستاد ویژه‌ای در وزارت خارجه، تماس‌های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحین آغاز کرده است. همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: ضعف مدیریت دولت عربستان سعودی و بی‌کفایتی عوامل اجرایی و انتظامی مسوول برگزاری مراسم حج تمتع به طور قطع یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری فاجعه غم‌بار منا بوده است. نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون ضمن اینکه اندوه شدید خود را نسبت به فاجعه کشته شدن صدها حجاج بیت‌الله الحرام در منا ابراز کرد در عراق عنوان داشت: تکرار حوادث در موسم حج و جان باختن تعداد زیادی از حجاج شاهدی قطعی بر بی کفایتی ناظران بر سازماندهی موسم حج است. این مساله ایجاب می‌کند که امور حج تحت برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان همکاری اسلامی قرار بگیرد تا مناسک حج به صورت روان انجام شود و به تمامی مسلمانان حق ادای این فریضه به دور از مواضع سیاسی داده شود. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن اظهار داشت: ما امیدواریم که کشورهای عربی و اسلامی پیش از آنکه فرصت از دست برود، بیدار شوند و خطر نظام عربستان علیه سرنوشت منطقه را دریابند.کشورهای عربی باید به دلیل فاجعه منا برخیزند و نظام عربستان را به دلیل کوتاهی در اتخاذ اقدامات مناسب جهت حفظ سلامتی حجاج محاکمه کنند.همچنین محمد گورمز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه ضمن ابراز تاسف ازحادثه رمی جمرات در منا، اضافه کرد: باید برای جلوگیری ازحوادث مشابه و اداره بهتر امور حج یک نشست بین المللی برگزار و به طور کامل این مساله مورد ارزیابی قرار گیرد. جوکو ویدودو رئیس‌جمهوری اندونزی ضمن تاثر شدید از این حادثه اظهار داشت: «مدیریت حج باید بهبود یابد تا حوادث مشابه تکرار نشود.»
واکنش‌های جهانی به حادثه
در واکنش به حادثه جان باختن بیش از هزار نفر از حجاج در جریان مراسم «رمی جمرات» در عربستان سعودی، بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، اندوه عمیق خود را اعلام کرد. استفان دوگاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد بان کی‌مون خاطر نشان کرده است که مساله بسیار دردناک در این حادثه تاسف‌بار این است که این حادثه در اولین روز عید قربان رخ داده است.موگنس لیک کتافت رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ها و کشورهایی که در حج دچار حادثه شدند به نماینده عربستان سعودی و دیگر کشورهای آسیب‌دیده اعلام کردم. وقوع این حادثه در زمانی که باید شاهد جشن مسلمانان باشیم، غم‌بار است.»پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز شامگاه پنجشنبه با ابراز تاسف از این حادثه، همبستگی خود را با مسلمانان اعلام کرد.ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه، اعلام کرد که بروز این حادثه زمانی‌که جشن و شادی عید قربان مسلمانان بود، آن را مصیبت‌بار‌تر کرده است.ند پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در پیامی ضمن ابراز همدردی آمریکا با کشورها و خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه منا، اعلام کرد: در حالی‌که مسلمانان سرتاسر جهان عید قربان را جشن می‌گیرند، ما در عزای از دست رفتن این زائران مومن، به آنها می‌پیوندیم.مقام‌های انگلیس نیز تاسف خود را نسبت به حادثه منا ابراز کردند. دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور در پیامی گفت: فکر و دعای من با خانواده‌های قربانیانی است که در حادثه ازدحام جمعیت در منا جان باخته‌اند.فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه نیز مراتب همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام کرد.ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز درپیامی با خانواده قربانیان فاجعه منا در مراسم حج امسال ابراز همدردی کرد. به گزارش تسنیم، روزنامه سوئیسی نوی زوریخر سایتونگ با تاکید براینکه سعودی‌ها مسوول حفظ جان حجاج هستند ، نوشت: حوادثی که تاکنون در حج بوقوع پیوسته ، بی کفایتی سعودی‌ها را در حفاظت از جان زائران نشان می‌دهد. سناتور فرانسوی با انتقاد از عملکرد دولت عربستان در مدیریت مراسم حج اعلام کرد که این کشور به تحمیل فرآیند برگزاری این مراسم به شیوه خود که هر سال نیز با شکست مواجه می‌شود، اصرار دارد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: جشن‌های عید قربان امسال با وقوع فاجعه در منا در مکه مکرمه همراه شد و بر این اساس اتحادیه اروپا مراتب تاسف و اندوه خود را از این حادثه اعلام می‌کند و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوید. شورای بین المللی حمایت از دادرسی عادلانه و حقوق بشر در ژنو در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده جان باختگان ، از جامعه بین المللی خواسته است با تشکیل فوری کمیته تحقیق بین المللی ابعاد و دلایل این فاجعه هولناک و دیگر حوادثی را که طی سال‌های گذشته در همین حوزه رخ داده است، بررسی کنند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به تراژدی خونین در منا نوشت: از سال 1990 تاکنون حادثه اخیر در منا و جان باختن دست‌کم صدها تن از حجاج در اثر ازدحام جمعیت، خونین‌ترین حادثه از این نوع به شمار می‌آید.

برچسب‌ها:

نظر شما