شناسهٔ خبر: 8018290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

تا لحظه تنظیم خبر، 5 نفر از 20 عضو تیم قرآنی اعزامی به حج مفقود هستند؛

حادثه منا و بی‌خبری از 5 نخبه قرآنی ایران

صاحب‌خبر -

ادامه از صفحه 5:
* بسیاری از کشته شده‌ها در ساعات ابتدایی با ساده‌ترین اقدامات قابل احیاء بودند
قربانی با بیان اینکه بسیاری از کشته شده ها در ساعات ابتدایی با ساده ترین اقدامات پزشکی قابل احیا بودن گفت: بسیاری از حجاج تنها به دلیل نبود امکانات و
 پیش بینی های صورت گرفته به آمار
 کشته شده ها افزوده شدند.
*  بیش از 30 فوت شده
در یک کاروان
وی همچنین به فضای حاکم بر کاروان های حجاج اشاره کرد و افزود: برخی
کاروان ها هستند که بیش از 30 نفر از اعضای آن کشته شده‌اند در بین کشته شده‌ها اعضائی دیده می‌شود که عضو
یک خانواده بوده‌اند.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت وگوی خود خاطرنشان کرد: بر مسئولان واجب است که از این حادثه به سادگی نگذرند و باید در این زمینه
شدت عمل بیشتری را نشان دهند.
وی در ادامه به نشست سالانه سازمان ملل در روزهای اخیر اشاره و اذعان کرد: این نشست بهترین زمان و مکان برای
موضع گیری در این زمینه است.
قربانی افزود: در حال حاضر زائران خانه خدا در شُک به سر می‌برند و بسیاری از صحنه ها که دیده اند آثار جانبی دیگری را به دنبال خواهد داشت.
* بانوان ایرانی در فاجعه منا حضور نداشتند
طبق احادیث اهل بیت و فتاوای فقهای شیعه بانوان و زائرانی که مسن و ناتوان هستند می‌توانند وقوف اضطراری در مشعر داشته و شبانه برای رمی جمره اقدام کنند که سازمان حج و زیارت نیز همه ساله این کار را انجام داده و امکان وقوف اضطراری و رمی جمره در شب قبل از عید قربان را برای زائران خانم فراهم می‌کند.
* پیام آیت الله رفسنجانی
در پی فاجعه منا
* دولت عربستان باید به دنیای اسلام توضیح بدهد
آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز این حادثه را تسلیت گفت و تأکید کرد: دولت عربستان باید به دنیای اسلام بابت تکرار مصیبتهای پیش آمده در حج امسال توضیح بدهند.
اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام ؛ آنهم قبل از إتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیرو سومدیریت مسئولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی شود ودرقبال آن مسئولند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.
صفحه اینستاگرام رئیس مجمع
تشخیص مصلحت نظام، نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی ضمن تسلیت مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در فاجعه منا، تأکید کرد: دولت عربستان باید به دنیای اسلام بابت تکرار مصیبتهای
 پیش آمده در حج امسال توضیح بدهند.
* متن پیام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن ارحیم
تکرار مصیبت جانگدازحج امسال در عربستان و این بار در منا و رمی جمرات و کشته ومجروح شدن جمع زیادی از حجاج مظلوم بیت الله الحرام،بویژه هم میهنان عزیزمان ،دل همه مسلمانان ومردم غیور کشورمان را به درد آورد و جهان اسلام را به عزا نشاند.
اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام ؛ آنهم قبل از إتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیرو سومدیریت مسئولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی شود ودرقبال آن مسئولند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.
اینجانب با نهایت تأسف و تأثر؛ ضمن همدردی، این فاجعه غمبار را به همه مسلمانان؛ مردم عزیز ایران و به ویژه خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده اند؛ صمیمانه تسلیت می گویم وبرای مجروحان ومصدومان این حادثه از درگاه خداوند آرزوی سلامت وبهبودی کامل دارم.
انتظار می رود مسئولان ذیربط در دولت وهمه سازمانها وارگانهای درمانی، امدادی و پشتیبانی در اسرع وقت ،اقدامات لازم و فوری را برای کاستن از ابعاد این فاجعه وکاهش آلام داغ دیدگان ومجروحان به عمل آورند.
اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
* پیام تسلیت رئیس جمهوری در بدو ورود به نیویورک
* عربستان به وظائف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کند
دکتر روحانی با صدور پیامی، فاجعه دردناک منا را تسلیت گفته و دستوراتی برای رسیدگی به مجروحین و انتقال درگذشتگان حادثه به کشورمان صادر کرد
رئیس جمهوری در بدو ورود به نیویورک با صدور پیام تسلیتی به مناسبت فاجعه دردناک منا، با صدور دستور رسیدگی فوری به حال مجروحین فاجعه و انتقال درگذشتگان به کشورمان از استانداران خواست با حضور در منزل درگذشتگان و مجروحین فاجعه، پیام تسلیت وی را به آنان ابلاغ کرده و از دولت عربستان نیز خواست ضمن به عهده گرفتن مسئولیت فاجعه به وظائف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کند.
درگذشت حجاج عزیزمان در کنار متمسکین به حبل الله از امت اسلامی ومجروح شدن ضیوف الرحمان درلباس احرام مصداق روشن من یخرج من بیته مهاجراً الی الله است.
بی شک اعلام سه روز عزای عمومی درکشور نیز که مبین عمق این فاجعه است، حداقل همدردی دولت وملت شریف ایران با بازماندگان این فاجعه خواهد بود.
* متن پیام
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
خبر تأسف بار و تأثربرانگیزفاجعه مولمه کشته ومجروح شدن بیش از دویست نفر ازحجاج ایرانی بیت الله الحرام درآستانه ورود به نیویورک غمی سنگین براینجانب وهیئت همراه مستولی نمود. درگذشت حجاج عزیزمان در کنار متمسکین به حبل الله از امت اسلامی ومجروح شدن ضیوف الرحمان درلباس احرام در سرزمین وحی ودرآرزوی وصال حق تعالی مصداق روشن من یخرج من بیته مهاجراً الی الله است، که فقد وقع اجره علی الله.  بی شک اعلام سه روز
عزای عمومی درکشور نیز که مبین عمق این فاجعه است، حداقل همدردی دولت وملت شریف ایران با بازماندگان این فاجعه
خواهد بود.
اینجانب با تسلیت فاجعه دردناک منا، به محضرحضرت ولی عصر (عج)، بازماندگان معزز ،
 مقام معظم رهبری وملت شریف ایران، ازجناب آقای جهانگیری معاون اول محترم می خواهم تا دراسرع وقت با تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به این فاجعه وتجمیع امکانات لازم، ضمن اطلاع رسانی به ملت شریف ایران، اقدامات زیر را انجام داده و مستمراً به اینجانب گزارش دهد:
١- بااعزام تیم های امداد درصورت لزوم و ارسال هواپیما به کشورعربستان، رسیدگی به امور حجاج بیت الله الحرام، مجروحین فاجعه، وانتقال درگذشتگان به کشورمان را در اولویت اقدامات ستاد قرار دهند؛ لازم است حجاج عزیز احساس نمایند می توانند سایر مناسک باقیمانده خود را درآرامش وامنیت انجام داده و وفق برنامه به کشور خود باز گردند.
٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور درمنازل درگذشتگان ومجروحین فاجعه ضمن ابلاغ پیام تسلیت اینجانب، کمک های لازم و تسهیلات مکفی برای انجام امور مربوطه را دراسرع وقت ارائه نمایند.
٣- وزارت امورخارجه وسفیرایران در عربستان موظف اند ضمن بررسی چگونگی رخ دادن این فاجعه تمامی اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و
حادثه دیدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نیز می خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظائف قانونی واسلامی خود دراین زمینه عمل نمایند.  
ضمن همدردی مجدد با خانواده‌های آسیب‌دیدگان، از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت برای جان باختگان، آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، و حج مقبول و سعی مشکور برای حجاج عزیز کشورمان توأم با امنیت کافی وسلامت  مسئلت دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
* پیامهای تسلیت مراجع تقلید
آیت الله العظمی صافی
 در واکنش به حادثه منا:
امت اسلامی برای مدیریت حرم امن الهی تدبیر کند
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجرّ به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام گردید را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت این مرجع تقلید بدین شرح است:
ادامه در صفحه 8

نظر شما