شناسهٔ خبر: 7960326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

ایوبی عضو افتخاری «آسیفا» شد/ خبرهای خوب انیمیشنی

رییس آسیفا بیان کرد در دیدار با رییس سازمان سینمایی درخواست کردیم تا خانه انیمیشن هرچه سریعتر تاسیس شود.

صاحب‌خبر -
روانبخش صادقی رییس انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا)  با اشاره به دیدار با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در روز گذشته دوشنبه ۳۰ شهریور ماه، گفت: این جلسه با حضور هیات مدیره انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران از جمله احمد عربانی، اسماعیل شرعی، علی نوری اسکویی و من به همراه ۲ پیشکسوت حوزه انیمیشن از جمله اکبر عالمی و ابوالفضل رازانی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه به موارد مختلفی در حوزه انیمیشن اشاره شد و حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی به تمام موارد دقت کرده و برای اجرایی شدن برخی از آنها دستوراتی را صادر کرد. همچنین از روز گذشته رییس سازمان سینمایی به عنوان عضو افتخاری آسیفا انتخاب شد و به زودی کارت عضویت او در این انجمن صادر می شود.

راه اندازی بنیاد انیمیشن دوباره در دستور کار قرار می‌گیرد

این انیماتور با اشاره به لزوم تاسیس بنیاد انیمیشن که از سال ها پیش در دست پیگیری بود، بیان کرد: در این جلسه اشاره شد که این موضوع دوباره مورد توجه قرار گیرد تا شاید بتوانیم این بنیاد را در حوزه انیمیشن تاسیس کنیم، در همین راستا تصمیم گرفته شد تا زمانی که بنیاد انیمیشن در کشور تاسیس شود، دپارتمان انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که قرار است به زودی نام آن به «مرکز ملی انیمیشن و مستند» تغییر کند، به کار خود ادامه دهد.

ایجاد جشنواره ای برای انیمیشن

وی با اشاره به برگزاری جشنواره انیمیشن در کشور، توضیح داد: راه اندازی جشنواره بین المللی انیمیشن در استانداردهای جهانی از دیگر پیشنهادهای ما به رییس سازمان سینمایی بود که قرار شد در دستور کار برگزاری این جشنواره در بودجه سال ۹۵ قرار گیرد.

صادقی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید خارجی از دیگر پیشنهادهای ما به رییس سازمان سینمایی در حوزه انیمیشن بود که با تایید حجت الله ایوبی قرار شد هر تعداد کارگاه آموزشی با اساتیدی که انتخاب می کنیم، با حمایت مدرسه ملی سینما در کشور برگزار شود.

یک اتفاق ویژه در جشنواره فجر

وی با بیان این مطلب که محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در این جلسه حضور داشت، بیان کرد: از رییس سازمان سینمایی درخواست کردیم تا با توجه به اینکه در حوزه انیمیشن هیچ جشنواره ای برگزار نمی شود و صحنه رقابت مناسبی برای هنرمندان در این عرصه وجود ندارد، بخشی با نام جایزه بهترین انیمیشن را در جشنواره فیلم فجر قرار دهند و قرار شد این مساله مورد پیگیری قرار گیرد.

رییس آسیفا در ادامه با اشاره به نیاز انیمیشن به ایجاد بازارهای جدید، توضیح داد: ایجاد بازار جدید برای انیمیشن به خصوص در حوزه سریال می تواند در صنعت انیمیشن بسیار تاثیرگذار باشد که از جمله این بازارها می توان به تولید مجموعه های انیمیشن برای شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و این طرح نیز مورد توجه رییس سازمان سینمایی قرار گرفت.

جام سفالی شهر سوخته ثبت جهانی شود

وی تاکید کرد: قرار شد تولیدات انیمیشن به صورت مجموعه های مختلف آماده شده و بعد از اینکه حق رایت آن از سوی شبکه نمایش خانگی خریداری شد در دسترس عموم قرار گیرد. همچنین پیشنهاد دادیم تا جام سفالی شهر سوخته به عنوان قدیمی ترین تصویر متحرک در یونسکو  به نام ایران به ثبت رسد، البته این مساله در آسیفای بین المللی مورد قبول است و آن را تایید می کنند.

خریداری خانه قدیمی نورالدین زرین کلک

این هنرمند توضیح داد: تاسیس خانه انیمیشن البته در کنار خانه سینما از دیگر پیشنهادهای ما در این جلسه بود، همچنین درخواست کردیم تا شرایطی فراهم شود تا خانه نورالدین زرین کلک به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه انیمیشن خریداری شود، که رییس سازمان سینمایی قول بررسی این مساله را داد.

صادقی در پایان تاکید کرد: امیدوارم موارد پیشنهاد شده به رییس سازمان سینمایی در حوزه سینمای انیمیشن مورد توجه قرار گرفته و پیگیری های لازم در این زمینه صورت گیرد.

نظر شما