طبق گزارش The Information، انتشار جدیدترین مدل اوپنایآی، یعنی GPT ۵.۶، مانند نسخههای قبلی آن نخواهد بود. این شرکت به جای توزیع آن برای عموم، قصد دارد آن را فقط با گروه منتخبی از شرکای نزدیک خود به اشتراک بگذارد؛ زیرا این خواسته دولت ترامپ است.
در جلسهای که هفته گذشته برگزار شد، سم آلتمن، مدیرعامل، به کارکنان خود گفت که دولت در طول یک دوره پیشنمایش، «دسترسی مشتری به مشتری را تایید میکند». طبق گزارشها، آلتمن افزود که اگر انتشار محدود خوب پیش برود، اوپنایآی امیدوار است «چند هفته بعد» انتشار عمومی و گستردهتری را دنبال کند. بهعبارت دیگر، به نظر میرسد دولت ترامپ اوپنایآی را تحت فشار قرار داده است تا کاری را انجام دهد که آنتروپیک در حال حاضر داوطلبانه انجام میدهد: مخفی نگه داشتن قدرتمندترین مدلهای هوش مصنوعی خود.
طبق همین گزارش، مدل جدید اوپنایآی نه تنها توسط دولت در حال بررسی است، بلکه کارکنان آن نیز در انتشار قریبالوقوع آن با دولت «همکاری نزدیکی» داشتهاند. آژانسهایی که بنا به گزارشها درخواست انتشار محدود آن را داشتهاند، دفتر مدیر سایبری ملی و دفتر سیاست علم و فناوری بودهاند.