به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی البرز در روز شنبه ششم تیر، دکتر محمد نوری سپهر با تشریح ماهیت خطرناک شیرابه زباله اظهار کرد: آنچه بهعنوان مایع تیرهرنگ در انتهای کیسههای زباله مشاهده میشود، در واقع ترکیبی از آلایندههای شیمیایی و بیولوژیکی است. این مایع حاوی مقادیر بالایی از مواد آلی و معدنی حاصل از پسماندهای غذایی و همچنین فلزات سنگینی مانند سرب، کادمیوم و جیوه است که از مواد دارویی، ظروف بستهبندی و سایر پسماندها وارد آن میشوند. علاوه بر این، شیرابه محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماریزا فراهم میکند.
وی افزود: دفن غیربهداشتی پسماندها موجب نفوذ شیرابه به سفرههای آب زیرزمینی میشود. همچنین در مناطق ساحلی و جنگلی که امکان دفن بهداشتی پسماند وجود ندارد، شیرابه وارد منابع آب سطحی، دریاچهها و سدها میشود. استفاده از این منابع آب برای مصارف عمومی و کشاورزی میتواند زمینهساز بروز بسیاری از بیماریهای واگیر و غیرواگیر باشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز، مدیریت پسماند از مبدأ را سادهترین و مؤثرترین راهکار مقابله با این بحران دانست و تأکید کرد: این فرآیند باید از خانه آغاز شود و مردم زبالههای تر و خشک را از یکدیگر تفکیک کنند.
وی ادامه داد: کاهش حجم پسماندهای تر که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زبالههای تولیدی خانوارهای ایرانی را تشکیل میدهد، نقش مهمی در کاهش تولید شیرابه دارد. همچنین تفکیک پسماندهای خشک از زبالههای تر، کاهش حجم زباله تولیدی و آموزش اعضای خانواده، بهویژه کودکان، از اقدامات مؤثر در این زمینه است.
نوری سپهر در پایان گفت: جمعآوری و دفع بهموقع پسماندها، بهکارگیری سازوکارهای مناسب برای جمعآوری زباله از درِ منازل، بازیافت اصولی پسماندهای خشک، جلوگیری از بازیافت غیراصولی توسط زبالهگردها، تولید کمپوست از پسماندهای تر، تولید انرژی از پسماند، دفن بهداشتی و بیخطرسازی پسماندهای عفونی از مهمترین راهکارهای کنترل آلودگی محیط زیست و تأمین بهداشت عمومی است که اجرای آنها بر عهده دستگاههای متولی مدیریت پسماند قرار دارد.
انتهای پیام