به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ری که به عنوان «قبله تهران» شناخته میشود، در دهمین روز از ماه محرم و ظهر روز پنجشنبه یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد. در این میان، فضای معنوی امامزادگان ابراهیم و اسماعیل (ع) در روستای قلعهشیخ بخش کهریزک، کانون تجمع دلدادگانی بود که از ساعات اولیه صبح، خود را به این مکان مقدس رسانده بودند تا در سوگ شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری بپردازند.
در این مراسم، قابهای ماندگاری از پیوند نسلها شکل گرفت؛ حضور کودکان خردسال با لباسهای مشکی، نوجوانان و جوانان در کنار پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی، نشان از عمق باورهای دینی مردم این دیار داشت. خانوادهها همراه با فرزندان خود در این مراسم شرکت کردند تا درس ایستادگی و آزادگی را از مکتب عاشورا به نسلهای آینده منتقل کنند.
عزاداری با طعم سنت و اخلاص
صدای طبل و سنج که در فضای این بقعه متبرکه طنینانداز شده بود، نویدبخش آغاز سینهزنی و زنجیرزنیهای سنتی بود. هیئات مذهبی با نوحهخوانیهای حماسی، یاد و خاطره حماسهسازان کربلا را زنده کردند. نوای جانسوز مداحان اهلبیت (ع) که در رثای مظلومیت سیدالشهدا و یاران باوفای ایشان سر داده میشد، اشک را بر دیدگان شرکتکنندگان جاری کرد و فضای معنوی خاصی بر منطقه حاکم ساخت.

زنان و مردان عزادار در روستای قلعهشیخ، با پایبندی به سنتهای کهن عزاداری این منطقه، در کنارِ یکدیگر ایستادند و با نثار اشک و زمزمه نام مقدس حسین (ع)، بار دیگر با آرمانهای بلند نهضت عاشورا تجدید بیعت کردند.
حجتالاسلام والمسلمین روحالله باقری، امام جمعه کهریزک و باقرشهر، در جمع باشکوه مردم ولایتمدار این منطقه با اشاره به حال و هوای متفاوت محرم امسال به خبرنگار ایرنا گفت: این نخستین محرمی است که در فقدان "علمدار انقلاب" سپری میکنیم. ما همچنان که در غم و اندوه هجران عزیزانمان و این سرباز بزرگ ولایت سوگواریم، اما سنتهای اصیل عزاداری را با همان شکوه و عشق پیشین در مساجد، خیابانها و تکایای روستاهایمان بهویژه در این منطقه زیبا که مردم با اخلاص تمام آداب مذهبی را به جا میآورند با قوت ادامه خواهیم داد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ این فرهنگ دینی در برابر توطئههای دشمنان افزود: دشمنان این ملت باید بدانند و خوب درک کنند که آنچه ضامن پیروزی این ملت است، همین تجمعات، همین هیئات و همین ذکر حسین (ع) است. ما در این جنگ نابرابر و این شرایط سخت اقتصادی و سیاسی که دشمنان بر ما تحمیل کردهاند، تنها با سلاح نام حسین، پیروی از مسیر حسین و استقامت حسینی توانستهایم سرفراز بمانیم.

امام جمعه کهریزک و باقرشهر در پایان با قدردانی از اهالی روستای قلعهشیخ برای برپایی سنتهای زیبای عزاداری تصریح کرد: همانگونه که فرهنگ عاشورایی ما را در پیچهای تاریخی سخت پیروز کرده است، امروز نیز استمرار این فرهنگ در بطن جامعه، توطئههای دشمن را نقشبرآب خواهد کرد. پیروزی ما در این جنگ ترکیبی و نابرابر، مرهون همین پیوند ناگسستنی با مکتب اباعبدالله الحسین (ع) است.
اقامه نماز ظهر عاشورا؛ اوج بندگی
اوج این مراسم معنوی، اقامه نماز ظهر عاشورا بود؛ نمازی که یادآور آخرین نماز سیدالشهدا در میدان نبرد کربلا است. با طنینانداز شدن نوای ملکوتی اذان، عزاداران حسینی در صفوفی منسجم و باشکوه، سینهزنی و زنجیرزنی را به احترام فریضه الهی که هدف اصلی قیام امام حسین (ع) بود، متوقف کردند و نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.
این مراسم که با حضور گسترده اقشار مختلف و مسئولان محلی همراه بود، نشان داد که فرهنگ عاشورایی در بخش کهریزک همچنان زنده و پویاست و گذشت زمان، نه تنها از شور این ارادت نکاسته، بلکه آن را عمیقتر و پرشورتر کرده است.
علی کلهر شهردار شهر کهریزک در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد خروش عظیم و تماشایی مردم ولایتمدار و عاشق اهلبیت (ع) در این بقاع متبرکه هستیم. اگرچه این مراسم آیینی سالیان سال است که در این منطقه با اصالت برگزار میشود، اما امسال شاهد شکوه و عظمت بسیار بیشتری هستیم.
وی با اشاره به معنویت حاکم بر این مراسم افزود: اعتقاد قلبی ما این است که امام شهید، خود حاضر و ناظر بر این سوگواریهاست. مردم متدین کهریزک و روستاهای همجوار امروز گرد هم آمدهاند تا ثابت کنند همواره پشتیبان ولایت فقیه و خونخواه امام شهیدشان هستند. این تجمعات بزرگ، پیامی روشن از پایداری بر آرمانها و بیعت دوباره با مسیر ولایت است.
شهردار کهریزک در پایان با تشکر از همت والای اهالی روستای قلعهشیخ و تمامی دستاندرکاران برپایی هیئات مذهبی تصریح کرد: از صمیم قلب از همه عزاداران، بانیان و خادمان حسینی که با اخلاص در این مراسم شرکت کردند تشکر و قدردانی میکنم. انشاءالله که اجر همگی با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باشد و این عرض ارادتها ذخیره آخرت همه ما قرار گیرد.

عزاداران حسینی در پایان مراسم، با دعا برای سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی و سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج)، سفرههای اطعام نذری را در میان مردم گستراندند تا بار دیگر نمادهای مهرورزی و نوعدوستی مکتب اهلبیت (ع) را در قلبِ «قبله تهران» متجلی سازند.
بقعه امامزاده ابراهیم و اسماعیل از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که در شهر ری و در روستای قلعه شیخ شهر کهریزک در جنوب تهران واقع شده است.