گزارش جمله درخصوص دعوت شیخ حمید رسایی نماینده تندروی تهران به تجمعِ اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی
نماینده انقلابی و انقلاب مخملی
وقتی هر هفته و هر ماه گرانی کالاهای اساسی، هزینه خدمات، اجاره مسکن و بیشمار موارد دیگر ادامه دارد، معنای آن جز این نیست که مردم دستهدسته به دره فقر و فلاکت سقوط میکند و دقیقاً به همین دلیل این روزها مطالبه طیف وسیعی از مردم حتی کارمندان دولت این است که کالابرگ بهازای هر نفر، دو میلیون تومان شود.
صاحبخبر - اوضاع کسب و کارها بسیار بد است، بسیاری از کارگران درگیر ناترازی شدید بین درآمد و هزینه هستند و جامعه چشمانداز روشن و امیدبخشی در برابر خود نمیبیند و آخرین گزارش سازمان امور اجتماعی کشور که چند روز قبل توسط سیدمحمد بطحایی معاون وزیر کشور رسانهای شد مبنی بر اینکه ۶۰ درصد مردم از شرایط راضی نیستند و امیدی به بهبود شرایط ندارند، نیز تأیید بر این مدعا است. همه کارشناسان سیاسی متفقالقول هستند بر این موضوع که فشار اقتصادی بر مردم میتواند به شکاف اجتماعی بیشتر منجر شود و انواع آسیبهای فردی و خانوادگی را به دنبال داشته باشد و در نهایت موجب بروز تهدیدهای جدیتر شود و لازم است دولت و مجلس برای حمایتهای اقتصادی و معیشتی از مردم آستین بالا بزنند. در چنین شرایطی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات موکلان خود را رها کردند و به مسائل فرعی چسبیدند و برخی نیز از دولت گلایه دارند که چرا و با کدام مجوز، به دنبال ترک جنگ و مذاکره رفتند و تلاش دارند اینگونه القا کنند که قاطبه مردم از اینکه جنگ چهلروزه متوقف شده است، ناخرسند هستند، گویا نمیدانند این جنگ چه فشار شکنندهای بر معیشت و منزلت خانوادهها وارد کرده و میکند. از آغاز تجاوز آشکار آمریکا و اسراییل در روز شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۴ تا امروز و بنا بر ملاحظات امنیتی، مجلس شورای اسلامی و بسیاری از نهادهای حاکمیتی و حتی مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند و جلسات ضروری و فوریتی «خانه ملت» نیز بهصورت آنلاین برگزار میشود، تصمیمی که برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی اعمال شد. پس از پایان جنگ بسیاری از نمایندگانِ تندرو که از بازگشایی اینترنت بینالملل و همچنین آغاز مذاکرات توسط دولت شاکی بوده و هستند، علناً ادعا کردند که بهمحض برگزاری جلسات علنی در صحن مجلس، اقدام به استیضاح وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات و همچنین وزیر امور خارجه خواهند کرد. به نظر میآید که در چنین شرایطی عقلای نظام حکمرانی به این نتیجه رسیدند که باید جلوی تقابل نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دولت را بگیرند و به همین دلیل صلاح دیدند که صحن علنی مجلس شورای اسلامی همچنان تعطیل بماند. تندروها این موضوع را تاب نیاوردند و روز گذشته شیخ حمید رسایی ضمن اعتراض به تعطیلی مجلس، برای تجمع اعتراضی مقابل مجلس در روز یکشنبه فراخوان داد. البته افکار عمومی از این فراخوان خوشحال نشد چون با تفکر افرادی چون حمید رسایی آشنایی کامل دارد و میداند حضور افرادی چون سید محمود نبویان، امیرحسین ثابتی، مهدی کوچکزاده، منان رییسی و دیگر افراد از این طیف در مجلس شورای اسلامی، نه برای حل مشکلات مردم که با هدف سنگاندازی در سر راه دولت و مردم در موضوعاتی چون حجاب، رفع فیلتر اینترنت و ادامه مذاکرات است. این نمایندگان همچنین خواهان بازگشایی مجلس هستند چون احساس میکنند لازم است با محمدباقر قالیباف رییس قوه مقننه که همراه و همگام با دولت در مذاکرات بوده است، تسویهحساب کنند. البته تندروها در مجلس اکثریت را ندارند و برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در صورتبندی سیاسی با این تندروها زاویه دارند چون «مجتبی زارعی کیاپی» نماینده دیگر تهران نسبت به این فراخوان، معترض شدند. مجتبی زارعی در واکنش به فراخوان اخیر حمید رسایی برای حضور در مجلس، با انتقاد شدید از این اقدام، آن را شبیه الگوهای «انقلابهای رنگی» توصیف کرد و هشدار داد که طرح چنین فراخوانهایی میتواند زمینهساز سوءاستفاده دشمنان و بروز حوادث ناخواسته شود. وی همچنین این تحرکات را بیارتباط با رقابتهای سیاسی و انتخاباتی ندانست. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با اشاره به اظهارات رسایی مبنی بر اینکه «ما مجلس را روز یکشنبه با حضور مردم باز میکنیم»، این سخنان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: شاید ایشان از تصمیماتی درباره بازگشایی صحن مجلس اطلاع دارد و میخواهد این اتفاق را به نام جریان سیاسی خود ثبت کند، اما چنین ادبیاتی یادآور رفتارهایی است که در برخی کشورهای اروپای شرقی و در قالب انقلابهای رنگی مشاهده شده، است. آنچه که واجد اهمیت است این است که افکار عمومی متوجه شد نمایندگانِ اقلیت، هرگز دغدغه مشکلات اکثریت مردم را ندارند و به دنبال رویاهای سیاسی و ایدئولوژیک خود هستند و لاغیر.∎