به گزارش گروه علمی ایرنا، اخبار دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی در بسته خبری روز سهشنبه دوم تیرماه ارائه میشود.

نمایه شدن فصلنامه «روانشناسی تربیتی» دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه بینالمللی دواج
فصلنامه علمی «روانشناسی تربیتی» دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه بینالمللی نشریات دسترسیآزاد (DOAJ) نمایه شد.
به گزارش روابط عمومی، نشریه علمی «روانشناسی تربیتی» دانشگاه علامه طباطبائی موفق به کسب پذیرش و نمایهشدن در پایگاه بینالمللی دواج Directory of Open Access Journals (DOAJ) شد؛ دستاوردی که در راستای توسعه بینالمللیسازی نشریات علمی دانشگاه و دیدهشدن پژوهشهای محققان ایرانی در سطح جهانی ارزیابی میشود.
پذیرش در این پایگاه که از معتبرترین نمایههای بینالمللی برای نشریات دسترسیآزاد به شمار میرود، گامی مهم در مسیر ارتقای جایگاه علمی این نشریه محسوب میشود و میتواند روند نمایهسازی آن را در پایگاههای بزرگ استنادی از جمله اسکوپوس تسهیل کند.
فصلنامه «روانشناسی تربیتی» به مدیرمسئولی دکتر کامران شیوندی و سردبیری دکتر نورعلی فرخی منتشر میشود و پیش از این نیز در پایگاههای داخلی و علمی از جمله «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» (ISC)، «پایگاه مجلات تخصصی نور» (Normags)، «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» (SID)، «سیویلیکا»، «گوگل اسکالر» و «ریسرچگیت» نمایه شده است.
علاقهمندان برای ارسال مقاله میتوانند به وبگاه نشریه به نشانی https://jep.atu.ac.ir مراجعه و از راهنمای نگارش و شرایط انتشار آگاهی یابند.

برگزاری امتحانات تحصیلات تکمیلی در واحد دانشگاهی محل سکونت دانشجو (طرح تعاون)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران اعلام کرد: پیرو بخشنامه مجوز برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۵-۱۴۰۴ به صورت حضوری و با هدف مساعدت با شما، امکان برگزاری امتحانات پایان نیمسال در واحد دانشگاهی شهر محل سکونتتان فراهم شده است.
این طرح که با عنوان "طرح تعاون امتحان" اجرا میشود، نیازمند رعایت شرایط زیر توسط دانشجویان است:
۱. ثبت درخواست:
- دانشجویان متقاضی باید درخواست شرکت در امتحانات پایان نیمسال در واحد دانشگاهی شهر محل سکونت خود (واحد دانشگاهی مقصد) را از طریق "پیشخوان درخواستهای دانشجویی (طرح حامی)" ثبت نمایند.
۲. فرآیند پیگیری:
- پس از ثبت درخواست توسط دانشجو، همکاران آموزش واحد مبدأ (واحد دانشگاهی فعلی دانشجو) مسئول پیگیری درخواست با واحد دانشگاهی مقصد خواهند بود.
- این پیگیری شامل هماهنگی جهت ارسال سوالات امتحانی (با در نظر گرفتن هماهنگیهای لازم با مدیران حراست واحدهای مبدأ و مقصد)، تعیین زمان دقیق برگزاری امتحان و همچنین مشخص نمودن نحوه تحویل اوراق امتحانی خواهد بود.
نکات مهم:
- این طرح با هدف تسهیل فرآیند برگزاری امتحانات برای دانشجویانی که در شهر محل سکونت خود امکان حضور در واحد دانشگاهی را دارند، اجرا میشود.
- رعایت دقیق مراحل ذکر شده و پیگیری به موقع درخواستها توسط دانشجویان و واحدهای دانشگاهی، در اجرای موفقیتآمیز این طرح موثر خواهد بود.
با آرزوی موفقیت برای شما در امتحانات پیش رو.

اقتصاد رانتی و وابستگی به نفت دو مانع بزرگ پیشرفت کشورند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، نخستین نشست از سلسله نشستهای «رهبری جدید و پیشرفت ایران؛ چالشها و راهبردها» با عنوان «اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیت ملی» به همت دانشگاه علم و صنعت ایران و با همکاری اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۵، برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، محمود مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدسعید جبلعاملی رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و حجتالاسلام والمسلمین میثم شریف اصفهانی، مسئول نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه علم و صنعت ایران از مدعوین و سخنرانان این جلسه بودند.
در این نشست، محمود مهرداد شکریه، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به برگزاری این سلسله نشستها با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، اظهار کرد: تصمیم داریم این نشستها را بهصورت مستمر برگزار کنیم.
وی پیشنهاد داد در کنار این برنامهها، اندیشکدهای در دانشگاه پایهگذاری شود تا در حوزه حکمرانی و مسائل کلان کشور به عنوان یک اتاق فکر ایفای نقش کند. وی ابراز امیدواری کرد که این موضوع با همکاری مسئولان و همکاران دانشگاه دنبال خواهد شد.
شکریه با اشاره به عنوان نشست افزود: درباره مفهوم پیشرفت، در فرهنگ اسلامی تعریف خاصی وجود دارد و در فرهنگ غرب نیز تعریف دیگری از آن ارائه شده است که بخشی از این تعاریف با یکدیگر همپوشانی دارند، اما در برخی موارد نیز تفاوتهای اساسی میان آنها مشاهده میشود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با طرح این پرسش که آیا پیشرفت صرفاً به معنای ساخت آسمانخراشها، پلها، سدها، شاهراهها، شهرهای پیشرفته، افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق بورس و شاخصهای اقتصادی است، گفت: این موارد بخشی از پیشرفت هستند اما همه آن نیستند. در فرهنگ اسلامی، دنیا و آخرت پیوندی عمیق و ناگسستنی با یکدیگر دارند و دنیا مزرعه آخرت است.بنابراین پیشرفت اسلامی به معنای بیتوجهی به دنیا نیست، اما لذتها و دستاوردهای مادی را نیز تمام حقیقت پیشرفت نمیداند.
وی ادامه داد: در اندیشه غربی، پیشرفت معمولاً به افزایش قدرت، ثروت و تسلط بر طبیعت تعبیر میشود و برای آن شاخصهایی نظیر تولید ناخالص ملی، رشد فناوری، قدرت نظامی و ذخایر مالی تعریف شده است. بر همین اساس نیز کشورها را به توسعهیافته، در حال توسعه و عقبمانده تقسیم میکنند. با این حال، تعریف اسلامی از پیشرفت تفاوتهای مهمی با این نگاه دارد.
شکریه با تشریح مؤلفههای پیشرفت در اسلام اظهار کرد: نخستین ویژگی پیشرفت اسلامی، توحیدمحوری است. خداوند در همه عرصههای زندگی حاضر و ناظر است و باید در تمامی تصمیمگیریها و اقدامات مورد توجه قرار گیرد.دومین ویژگی، جامعیت ابعاد پیشرفت است؛ به این معنا که پیشرفت تنها به اقتصاد محدود نمیشود بلکه ابعاد اخلاقی، عدالت، رفاه عمومی، رشد اقتصادی و بندگی خداوند را نیز در بر میگیرد.
وی سومین ویژگی را غایتمحوری دانست و گفت: در نگاه اسلامی، سعادت دنیوی و اخروی از یکدیگر جدا نیستند و باید بهصورت همزمان مورد توجه قرار گیرند.چهارمین ویژگی، اخلاقمحوری است.اخلاق در مکتب اسلام هنجارهای موجود در جامعه و روابط بین افراد در جامعه را تنظیم میکند.پنجمین ویژگی نیز عدالتبنیانی است؛ بهگونهای که در فرآیند توسعه، اقشار ضعیف و محروم جامعه نباید نادیده گرفته شوند.ششمین ویژگی، استقلالطلبی و عزتخواهی است. ما حاضر نیستیم به هر قیمتی به توسعه دست پیدا کنیم. اگر قرار باشد پیشرفت به ازای از دست دادن استقلال و عزت کشور حاصل شود، چنین پیشرفتی مطلوب نخواهد بود.هفتمین ویژگی نیز نوگرایی در چارچوب اصول و ارزشهاست. ما از نوگرایی استقبال میکنیم اما نوگراییای که منجر به تخریب اصول و مبانی مکتب مقدس اسلام شود، مورد پذیرش نیست.
وی با تأکید بر ضرورت ارزیابی عملکرد کشور بر اساس این شاخصها اظهار کرد: باید بررسی کنیم که آیا پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت را بر همین مبنا تعریف کردهایم و آیا در نظام تصمیمگیری و حکمرانی خود این اصول را مدنظر قرار دادهایم یا خیر؟ کیفیت و کیمیت زندگی و کرامت انسانی باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند و نباید از هم تفکیک شوند.

تأکید بر رویکرد ارشادی و اصلاحگرایانه در فرآیندهای گزینش
در راستای ارتقای سطح کیفی و تبیین سیاستهای نظام گزینش، نشست هماندیشی مسئولان دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارکان هسته گزینش دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این نشست تخصصی که با حضور محمد علیاکبری رئیس دانشگاه و سعید ظروفی رئیس دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد، به ترسیم نقشه راه آینده در حوزه گزینش نیروی انسانی اختصاص یافت.
در ابتدای این نشست، قاسم نصیری مدیر هسته گزینش دانشگاه، ضمن ارائه گزارش مشروحی از عملکرد یکساله این مجموعه، به تشریح دستاوردها و چالشهای فراروی این حوزه پرداخت.
در ادامه، علیاکبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، ضمن قدردانی از اهتمام ویژه مسئولان دبیرخانه مرکزی وزارت علوم، از عملکرد هسته گزینش دانشگاه ابراز خرسندی کرد.
وی با تأکید بر ضرورت پایبندی دقیق به قوانین و مقررات جاری، خاطرنشان کرد: رویکرد هسته گزینش باید همواره بر مدار ارشادی و اصلاحگرایانه استوار باشد؛ چرا که برخورد خاضعانه و مشفقانه با متقاضیان، علاوه بر رعایت عدالت، کرامت انسانی را نیز در فرآیندهای اداری متجلی میسازد.
در بخش دیگری از این نشست، ظروفی رئیس دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبیین وضعیت فعلی گزینش در نظام آموزش عالی کشور، به تشریح سیاستها و برنامههای راهبردی هیأت مرکزی در سال جاری پرداخت و بر ضرورت هماهنگی حداکثری میان هستههای گزینش دانشگاهها با سیاستهای کلان وزارت متبوع تأکید کرد.
در پایان این نشست، اعضای هسته گزینش دانشگاه، نکات راهبردی و پیشنهادات خود را با هدف بهینهسازی فرآیندهای گزینش در دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح کردند.

برگزاری گردهمایی بزرگ عاشوراییان خانواده دانشگاه شهید بهشتی
گردهمایی بزرگ عاشوراییان خانواده دانشگاه شهید بهشتی، همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران، اساتید، کارکنان و دانشجویان در مسجد جامع الزهرا (س) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، این آیین معنوی که هر ساله به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه برگزار میشود، امسال با حال و هوایی متفاوت و در نخستین سالگرد شهدای جنگ ۱۲ روزه و در گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رمضان و رهبر شهید انقلاب برگزار شد.
در این مراسم، دانشگاهیان پس از تجمع در صحن اصلی دانشگاه و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام، با تشکیل دستههای عزاداری و همراهی ذاکران اهلبیت (ع)، مسیر منتهی به مسجد جامع الزهرا (س) را طی کردند و با نوای سینهزنی و مرثیهخوانی، ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) ابراز داشتند.
عزاداران حاضر در این آیین همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ رمضان، فرماندهان، نخبگان و نیروهای مردمی شهید و نیز رهبر شهید انقلاب، بر تداوم راه شهیدان، حفظ وحدت ملی و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی تأکید کردند.
این آیین با حال و هوایی آمیخته به اندوه عاشورا و غم تازه داغ شهیدان وطن به پایان رسید.

مهلت ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر تمدید شد
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان از تمدید مهلت ثبت درخواست میهمانی و نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم تا ۱۳ تیرماه خبر داد.
سید امیرعلی آقامیری با اعلام این خبر اظهار داشت: مهلت ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفهای دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور رفاه حال دانشجویان و خانوادههای آنان و با توجه به شرایط خاص کشور، تا روز سیزدهم تیرماه تمدید شده است.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان با اشاره به روند ثبتنامها افزود: فرآیند ثبت درخواستها از اول خردادماه آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۱۰ دانشجو در سامانه سجاد درخواست خود را ثبت کردهاند.
وی تأکید کرد: متقاضیان میتوانند در مهلت تعیینشده با مراجعه به سامانه سجاد، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران منصوب شد
با تمرکز بر چابکسازی ساختار و بودجهریزی عملیاتی و با حکم رئیس دانشگاه، سجاد برخورداری، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه تهران، در راستای ارتقای نظام برنامهریزی، بودجهریزی و اصلاح ساختار سازمانی دانشگاه تهران، دکتر سجاد برخورداری، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، به عنوان معاون طرح و برنامه دانشگاه منصوب شد.
بر اساس حکم رئیس دانشگاه تهران، این انتصاب با هدف بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و مدیریتی برای تحقق اهداف راهبردی و افزایش بهرهوری در بدنه اجرایی دانشگاه صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه تهران همچنین بازنگری در برنامه راهبردی و همراستایی اهداف، آسیبشناسی ساختاری و چابکسازی ستاد، تحول در نظام بودجهریزی از سنتی به عملیاتی و همچنین، استقرار و توسعه نظام «بودجهریزی عملیاتی و مبتنی بر عملکرد» را از اولویتهای بنیادین این معاونت عنوان کرده است.
در محور دیگر این انتصاب، بررسی و آسیبشناسی دقیق ساختار سازمانی و سطوح مدیریتی دانشگاه در اولویت قرار گرفته است. هدف از این اقدامات، ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای «چابکسازی و کوچکسازی ستاد» و افزایش بهرهوری است.
این فرآیند با تعامل فعال میان معاونت طرح و برنامه، دانشکدهها و تمامی واحدهای تابعه دنبال میشود تا ساختار سازمان را کاملاً با مأموریتها و برنامههای عملیاتی دانشگاه منطبق سازد.

برگزاری کارگاه «رهبری و توسعه سازمان در بحران و پسابحران» در دانشگاه امیرکبیر
دومین کارگاه از مجموعه «پویش همافزایی دانش و همفکری در مسیر توسعه» به ابتکار دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت و با همکاری مرکز آموزشهای آزاد این دانشگاه، روز چهارشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۵ بهصورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این کارگاه با عنوان «رهبری و توسعه سازمان در بحران و پسابحران: رویکرد سازمان توسعهگر عمدی» و با اعطای گواهینامه رایگان از سوی مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود.
این کارگاه به معرفی و بررسی مفهوم «سازمان توسعهگر عمدی» اختصاص دارد؛ رویکردی نوآورانه به زندگی سازمانی که بر این ایده استوار است که رشد و توسعه انسانها باید به بخشی جداییناپذیر از کار روزمره تبدیل شود، نه فعالیتی حاشیهای و محدود به دورههای آموزشی، ارزیابیهای سالانه یا برنامههای ویژه برای گروهی خاص. در این رویکرد، توسعه فردی و حرفهای کارکنان در بطن فعالیتهای روزانه سازمان قرار میگیرد و به یکی از ارکان اصلی موفقیت و پایداری سازمان تبدیل میشود.
در این کارگاه، زاهد شیخالاسلامی، استاد و پژوهشگر رهبری تطبیقی و دانشآموخته دانشگاه صنعتی شریف، و امیرحسین روشنضمیر، استاد مدعو، مخترع و پژوهشگر حوزه کارآفرینی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهعنوان سخنران حضور خواهند داشت.
برگزارکنندگان این کارگاه معتقدند در سازمان توسعهگر عمدی، اشتباه، ضعف، ناتوانی موقت یا آسیبپذیری، اموری نیستند که باید پنهان شوند؛ بلکه بهعنوان دادههایی ارزشمند برای یادگیری تلقی میشوند. افراد تشویق میشوند با صداقت بیشتری درباره چالشهای خود صحبت کنند، بازخورد دریافت و ارائه دهند و بهجای دفاع از تصویری بینقص، در مسیر رشد واقعی گام بردارند. شکلگیری چنین فرهنگی مستلزم سطح بالایی از اعتماد، امنیت روانی، مسئولیتپذیری و شفافیت است؛ اما در صورت تحقق، میتواند بهطور چشمگیری کیفیت همکاری، یادگیری جمعی و اثربخشی سازمانی را ارتقا دهد.
«پویش همافزایی دانش و همفکری در مسیر توسعه» با هدف تقویت نقش دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ایجاد ارتباطی مؤثر و سازنده با صنعت و کسبوکارها طراحی شده است. این پویش میکوشد ظرفیتهای علمی، پژوهشی و تخصصی دانشگاه را در چارچوب مسئولیت اجتماعی، برای حل چالشهای واقعی سازمانها و بنگاههای اقتصادی کشور، بهویژه در دوران پسابحران، به کار گیرد.